Oficina Balear de la Infància i l'Adolescència OBIA - Abans ODDM

Oficina Balear de la Infància i l'Adolescència OBIA - Abans ODDM Oficina Balear de la Infància i l'Adolescència - Informar-te i rebre orientació en tots aquells temes relatius als drets del menor. Telf 971 17 72 06.

L'Oficina Balear de la Infància i l'Adolescència (OBIA) és un òrgan que vetla per la defensa i la promoció dels drets del menor que es trobin dins el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears. El director de l'Oficina Balear de la Infància i l'Adolescència és un alt càrrec de l'Administració del Govern de les Illes Balears, que s'encarrega de lluitar pels drets dels infants i dels jo

ves. Representa els seus interessos i les seves necessitats perquè tothom els respecti. A l'Oficina hi ha un equip tècnic de persones preparades per assessorar ciutadans i entitats, atendre les denúncies i queixes, i verificar les situacions d'abús que tenguin a veure amb temes relacionats amb els drets dels menors.

CARTA DE L’OFICINA BALEAR DE LA INFÀNCIA I L’ADOLESCÈNCIA DAVANT LA TORNADA A L’ESCOLAAquests darrers dies hi ha hagut u...
03/09/2020

CARTA DE L’OFICINA BALEAR DE LA INFÀNCIA I L’ADOLESCÈNCIA DAVANT LA TORNADA A L’ESCOLA

Aquests darrers dies hi ha hagut una intensa controvèrsia sobre els possibles perills de la tornada dels menors a l’escola. Al mateix temps, hem tingut els resultats de diferents estudis d’institucions de recerca sanitària molt respectables que poden ajudar a aclarir els dubtes sobre el risc de contagi del SARS-CoV-2 dels infants a altres nins o adults, estudis que ajuden a fer llum sobre aquest tema.

Diferents veus de societats professionals sanitàries i sindicals plantegen la necessitat d’endarrerir l’inici del curs escolar i, fins i tot, un percentatge significatiu i creixent de pares manifesta la seva oposició que els seus fills tornin a l’escola. Davant això, és hora de considerar algunes dades més objectives per defensar el dret a l’educació dels infants com un dret sagrat que no podem menystenir, sempre amb les garanties sanitàries necessàries.

Així, el Departament d’Epidemiologia de l’Hospital Vall d’Hebron ha presentat les conclusions d’un estudi sobre el paper dels infants en la transmissió intrafamiliar del SARS-CoV-2, les quals fan evident que la transmissibilitat dels menors a altres persones és molt baixa, atès que no s’arriba a un 4 % de casos de contagi. L’estudi també posa de manifest que els 163 menors que donaren positiu a Catalunya durant el període de confinament varen presentar quadres molt lleus.

D’altra banda, un estudi del Centre Col•laborador Nacional de Mètodes i Eines (NCCMT), de la Universitat McMaster, finançat per l’Agència de Salut Pública del Canadà, va confirmar que els infants no són una font important de transmissió de la COVID-19. Segons els resultats finals d’aquest estudi, és molt poc probable que els nins menors de deu anys generin brots de COVID-19 a guarderies i escoles.

En aquesta mateixa línia apunten diversos estudis, com el publicat per The British Medical Journal (BMJ) o el del consorci ISARIC4C, del Regne Unit. Segons el primer, la taxa de mortalitat infantil per COVID-19 és sorprenentment baixa. De fet, l’estudi conclou que a la Gran Bretanya no s’ha mort cap nin per COVID-19, i que els sis menors finats en aquest país després de contreure la malaltia ja patien problemes de salut greus abans de contagiar-se.

Altres experts, com la doctora Liz Whittaker, experta en malalties infeccioses del Royal College of Paediatrics and Child Health, es feia ressò d’estudis que posen en evidència el molt baix nombre d’infeccions infantils per COVID-19 durant un període de sis mesos: 651 infants d’una població pediàtrica de 16 milions. Ahir, la directora del Centre Europeu per a la Prevenció i el Control de les Malalties (ECDC) manifestava davant el Parlament Europeu que les escoles no tenen un paper rellevant en la transmissió de la COVID-19, si s’apliquen les mesures preventives adequades.

Anne Longfield, comissària de l’Oficina de Defensa dels Menors d’Anglaterra, ha insistit que els infants han de menester rebre educació i que les escoles haurien de ser les primeres institucions a obrir i les darreres a tancar, després de fer-ho bars, restaurants i comerços no essencials.

Per tant, l’educació i l’escolarització presencial han de ser una prioritat clara per als alumnes menors d’edat, per als menors amb més dificultats d’integració i adaptació escolar i per als que presenten discapacitats. Això no és contradictori amb totes les garanties i mesures de seguretat sanitària que calgui aplicar. El dret a l’educació és perfectament compatible amb el dret a la salut.

Com a societat adulta, no podem condemnar els nostres infants a una situació de pèrdua de capacitats i de competències essencials per a la vida per causa d’una sensació d’alarma creixent. Hem de mirar també què fan i com ho fan els països del nostre entorn que impulsen amb fermesa l’activitat educativa presencial.

Hem de poder posar una mica de seny i sentit comú en aquesta qüestió, a fi de no perdre de vista tot quant ens hi jugam, sobretot si deixam que les nostres decisions es prenguin segons emocions de por i desconfiança.

Pares, docents, professionals sanitaris i responsables institucionals, polítics i sindicals: és ben hora de defensar tots plegats l’interès superior del menor en aquest debat i de fer l’impossible per garantir que cap infant no quedi enrere. Si romanen a casa seva, és segur que una part important quedarà molt endarrerida i perdrà l’oportunitat que ofereix l’educació de reduir les desigualtats i les bretxes socials i educatives.

Segons l’estudi que l’Oficina Balear de la Infància i l’Adolescència va fer sobre la manera com havien viscut els menors el confinament a les Illes Balears, amb una mostra de gairebé 18.000 persones, el 20 % varen manifestar que ho havien passat malament o molt malament, que necessitaven els seus companys i que tenien dificultats per poder seguir la dinàmica escolar de manera telemàtica.

Des de l’Oficina Balear de la Infància i l’Adolescència, òrgan que té com a missió vetlar pel benestar dels nostres infants, volem que els nins i les nines vagin a escola, que ho facin de manera segura i que es puguin beneficiar de tot el que aquesta els ofereix: aprenentatges essencials per a la seva vida i que el món adult els ha de poder garantir.

21/05/2020
Comunicat de la Oficina Balear de la Infància i adolescència davant la mesura del Consell de Ministres del dia 21 d'abri...
22/04/2020

Comunicat de la Oficina Balear de la Infància i adolescència davant la mesura del Consell de Ministres del dia 21 d'abril sobre la sortida dels menors al carrer

L´OBIA manifesta la seva preocupació per la manca de claredat en la visió de com protegir el benestar dels nins, nines i adolescents en mig de la crisis del COVID-19 que mostra el Govern de l´Estat Espanyol . Les manifestacions de la ministra d'Hisenda i portaveu del Govern, Maria Jesús Montero, després del Consell de Ministres d´ahir 21 d´abril sobre la sortida del menors de 14 anys únicament per acompanyar als seus pares al supermercat, la a farmàcia o al banc va suposar un disgust pera les expectatives de les famílies, professionals i menors de poder sortir fora de la casa, respirar aire pur , i sentir la llibertat fora de les quatre parets.

Ahir vespre, desprès d´aquesta manifestació de Montero, es va produir un allau tal de protestes -tant de ciutadanes com de societats professionals i científiques- que va suposar una rectificació a les poques hores del Ministre de Sanitat Salvador Illa. Ell va reconèixer que havien escoltat totes les parts i que varen rectificar. Aquesta passa s’ha de valorar positivament.

En aquest primer mes de confinament, volem manifestar que els nins, nines i adolescents han donat a tota la societat un vertader exemple de responsabilitat, comprensió, acceptació i maduresa com a col·lectiu que ens ha sorprès al món adult . També sabem que pels menors una situació continuada de manca de mobilitat, de tancament, d’incertesa i angoixa pel temor d’emmalaltir-se produeix un estat emocional d’ansietat, intranquil·litat, tristor i inquietud que els inestabilitza, irrita i posa en marxa una simptomatologia emocional, conductual i somàtica que sucava i compromet la seva salut integral i el seu benestar. Hem de pensar a demés que el nombre de menors que pertanyen a llars vulnerables que viuen en situacions de precarietat, manca d’espai i compartits amb altres famílies es prou important. Tot plegat, fa encara més urgent flexibilitzar la situació dels menors cercant fórmules compatibles amb la necessària seguretat.

No es pot prolongar més aquest suplici pels nostres infants i, tal com han fet altres països del nostre entorn amb situacions semblants a la nostra sobre la dimensió i evolució de la pandèmia del Covid 19, cal posar l´ integritat física i emocional i la salut mental dels nins , nines i adolescents com a prioritat nuclear i inqüestionable de tota la societat i de les autoritats en aquesta crisi. No s´ha fet gala fins ara de molta sensibilitat , ni imaginació per part del Govern Central per garantir el benestar dels mes petits en el tractament d´aquest confinament de la població oferint solucions raonables compatibles amb la necessària seguretat pels menors . Passat el temps, quan es comencí a avaluar les seqüeles i efectes que aquest confinament han tingut en el nostres menors, veurem la factura que han pagat en la seva salut integral i que hem comès errades importants i que es podrien haver fet les coses d’una altra manera.

Pot ser comprensible que el Govern Central ,davant una emergència sanitària de la magnitud que ha tingut la crisis del Covid 19 i la responsabilitat en la seva gestió, hagi optat per posar la seguretat i la salut general com la prioritat absoluta sacrificant tota la resta d’interessos i situacions particulars de diferents col·lectius entre altres els menors. Governar és prendre decisions i establir prioritats . No sabem molt bé si dintre el quadre d’experts que han assessorat al Govern en les seves decisions hi ha especialistes en infància i adolescència per poder també posar damunt la taula la necessitat de tenir una perspectiva d ´infància i dels seus drets en la gestió de la crisis. Sembla que ha faltat aquesta perspectiva des d´un primer moment .

Com institucions i societat de la nostra comunitat balear hem de poder preparar-nos per abordar les seqüeles i la factura que aquesta crisi del Covid 19 produirà, sense dubtes, en els nostres nins , nines i adolescents i que es manifestarà amb posterioritat. Requerirà de tots un esforç especial per aportar comprensió, actitud d’escolta , acompanyament , paciència , empatia i solucions sanadores per part del mon adult cap als nostres menors .

Esperem i animem al Govern central que sigui una mica més valent i ambiciós i que possibiliti i tingui en compta a l´hora de concretar els criteris que regularan les sortides de casa dels menors el proper dilluns 27 d´abril les diferents recomanacions que en aquest sentit han fet múltiples societats professionals i científiques, les associacions de pares i mares, El Defensor del Poble i altres defensors autonòmics, Unicef, Save de Children, La Plataforma d´Entitats d´Infància, col·legis professional i tantes veus al nostre país. Els nins han de menester aire, sol, llum, expandir-se. No els podem fermar per més temps a casa seva.

100 Mesures per a la InfànciaL'Oficina Balear per a la Infància i l'Adolescència vol donar difusió a la iniciativa "COVI...
08/04/2020

100 Mesures per a la Infància

L'Oficina Balear per a la Infància i l'Adolescència vol donar difusió a la iniciativa "COVID-19: 100 Mesures per a la Infància" de la Plataforma de Infancia.

Per a més informació seguiu aquest enllaç:http://plataformadeinfancia.org/wp-content/uploads/2020/04/100-medidas-para-la-infancia-COVID19.pdf

Telèfon d'ajuda a la InfànciaEl telèfon d'ajuda a la Infànccia 116111 presta el seus serveis també a través del Xat Anar...
29/03/2020

Telèfon d'ajuda a la Infància

El telèfon d'ajuda a la Infànccia 116111 presta el seus serveis també a través del Xat Anar

Si voleu accedir-hi seguin aquest enllaç: https://chat.anar.org

Els mestres del CEIP Sa Marina han fet aquest conte per compartir-lo amb els seus alumnes i les seves famílies. Des de l...
25/03/2020

Els mestres del CEIP Sa Marina han fet aquest conte per compartir-lo amb els seus alumnes i les seves famílies.

Des de l'OBIA volem compartir aquesta iniciativa i que el missatge arribi a tothom.

Els mestres de Sa Marina hem fet aquest conte per compartir-lo amb els nostres alumnes i les seves famílies. Desitjam que vos agradi tant veure'l com nosaltr...

Amb motiu de la crisi sanitària causada per la COVID-19, com a mesura preventiva i seguint les recomanacions de les auto...
25/03/2020

Amb motiu de la crisi sanitària causada per la COVID-19, com a mesura preventiva i seguint les recomanacions de les autoritats sanitàries, s’ha suspès l’atenció al públic presencial a les dependències de l’Oficina Balear de la Infància i l’Adolescència (OBIA). Les consultes es continuaran atenent a través del telèfon 971 17 72 06, de dilluns a divendres, de 9.00 a 14.00 hores, i també es poden presentar queixes o denúncies al web de l’Oficina a través de l’enllaç següent: http://www.caib.es/sites/obia/ca/informacio_previa_al_formulari-1798/.

Us recordam que també podeu contactar amb l’OBIA per correu electrònic ([email protected]).

Així mateix, per a qualsevol consulta, com a adult, infant o adolescent, sobre qüestions que afecten el benestar dels infants o joves, com ara una possible situació de maltractament, descuit o abús per part d’un adult o d’un altre menor cap a un infant o adolescent, podeu telefonar al 116 111 o al 900 20 20 10, línia d’ajuda a la infància, que facilita als menors una atenció específica, personalitzada i confidencial, i que els ofereix un espai segur per poder expressar-se i comunicar les seves necessitats o les situacions que considerin oportunes.

També us informam d’altres telèfons d’atenció professional amb la finalitat de donar suport emocional o psicològic davant la situació actual de crisi sanitària a la nostra comunitat autònoma:

900 10 04 44 (Consell Insular de Mallorca)

En aquests moments, vivim un gran desafiament com a societat. Aquesta crisi ens recorda l’obligació de ser responsables i treballar pel bé comú, seguint rigorosament totes les indicacions de les autoritats.

Els infants són un col•lectiu que pateix especialment amb el confinament. Com a adults, hem de poder cultivar la paciència necessària per acompanyar-los i ajudar-los a entendre la situació que vivim, i aprendre, com a família, a gaudir de la convivència i de l’enriquiment i el reforç dels vincles i els llaços familiars.

Aquesta situació també comporta riscs per als infants i els adolescents, a causa de la intensificació dels conflictes de convivència no ben resolts.
Per això, aquestes línies de suport telefònic poden ser de gran ajuda, tant per als pares i mares com per als menors mateix si senten la seva integritat física o emocional compromesa.

Avui el Director de l'Oficina Balear de la Infància i l'Adolescència ha participat a l'acte Diputat per un dia organitza...
12/12/2019

Avui el Director de l'Oficina Balear de la Infància i l'Adolescència ha participat a l'acte Diputat per un dia organitzat per Aldeas Infantiles que ha tengut lloc al Parlament.

Dirección

Jeroni Pou, 2, 2n C
Palma De Mallorca
07006

Horario de Apertura

Lunes 09:00 - 14:00
Martes 09:00 - 14:00
Miércoles 09:00 - 14:00
Jueves 09:00 - 14:00
Viernes 09:00 - 14:00

Página web

Notificaciones

Sé el primero en enterarse y déjanos enviarle un correo electrónico cuando Oficina Balear de la Infància i l'Adolescència OBIA - Abans ODDM publique noticias y promociones. Su dirección de correo electrónico no se utilizará para ningún otro fin, y puede darse de baja en cualquier momento.

Compartir