23/07/2025
På vei mot bunn, hva skjer med Norge?
Etter snart fire år med dagens regjering er det på høy tid å stille spørsmålet. Hva er det som gjør at Norge, et av verdens rikeste og mest stabile land, nå beveger seg i feil retning, på nesten alle områder?
For etter valget i 2021 har utviklingen gått fra utfordrende til alarmerende.
Vi har nå:
– Rekordhøye priser på strøm og mat.
– Renter som presser tusenvis ut i økonomisk usikkerhet.
– Investorer og gründere som flagger ut.
– Bedrifter som bremses av skatter på arbeidende kapital.
– Økende byråkrati og dårligere beredskap.
– En arbeidslinje som svekkes i møte med passiv statsstyring og dårligere insentiver for å skape og bygge.
Formuesskatt, eiendomsskatt og stadig nye avgifter rammer ikke lenger bare de rike. De rammer småbedriftene, familiene og lokalsamfunnene, de som holder Norge i gang. Vi er i ferd med å bli et av de få landene i Europa som straffer investeringer i stedet for å tilrettelegge for dem.
Samtidig ser vi at forskjellene ikke blir mindre, men at flere faller utenfor. Systemene svikter der de skulle hjelpe mest. Og mens regjeringen snakker varmt om vanlig folks tur, opplever stadig flere at turen går i motsatt retning.
Andre land tilrettelegger for innovasjon, vekst og verdiskaping. I Norge møter vi det med mistenkeliggjøring, skattepress og sentralisering.
Resultatet, Norge sakker akterut. I internasjonale sammenligninger går vi fra toppsjiktet til å nærme oss landene vi før brukte som skrekkeksempler. Og det skjer ikke fordi vi mangler ressurser, men fordi vi mangler politisk retning.
Det er fortsatt tid til å snu. Men da må vi tørre å si det som det er. Når politikken går galt, hjelper det ikke å rope solidaritet og fellesskap mens grunnlaget for begge svekkes. Skal Norge fortsatt være et land å være stolt av, og ikke et advarende eksempel, må kursen justeres nå.