29/05/2026
Ahir us avançàvem la posada en marxa de la nostra nova estació sísmica a la Granja d'Escarp (Segrià). Avui us expliquem com ho hem fet.
Des de l'ICGC, hem instal·lat una nova estació que cobreix un buit estratègic en la vigilància del territori i millora la precisió en les localitzacions dels terratrèmols, ja que sense aquesta estació, vibracions febles en aquesta zona podien passar desapercebudes.
En aquest vídeo, t'expliquem com ha estat el procés d'instal·lació i com funciona: des de la selecció de l'emplaçament amb roca dura fins al sismòmetre enterrat a tres metres de fondària que enregistra el moviment vibratori del terreny i envia les dades per satèl·lit a l'ICGC en temps real.
Quan es detecta un terratrèmol perceptible, s'activa automàticament l'enviament d'un comunicat sísmic d'alerta a Protecció Civil en el marc del Pla SISMICAT. L'estació és completament autònoma gràcies a l'energia solar, de manera que funciona fins i tot si hi ha una interrupció de la xarxa elèctrica o de comunicacions terrestres.
La Xarxa Sísmica de Catalunya compta amb més de 50 estacions i, des del 2020, les seves dades s'integren en el node europeu EIDA per compartir registres a escala internacional.