حزب الأمة

حزب الأمة Egypt fight terrorism ...

بسم الله الرحمن الرحيم
إن الشعوب الحرة الأبية ترفض أن تهدأ او تستكين حتي يعود لها حقها الطبيعي و كبرياؤها المسلوب و صدق الشاعر حين قال :
إذا الشعب يوما أراد الحياة فلا بد أن يستجيب القدر
بسم الله الرحمن الرحيم
حزب الأمة: هو حزب كل الأمة,و هو أول تجمع للثوار و لمؤيدي الثورة في مصر,و هو حزب تحت التأسيس سيجمع كل شباب مصرالتي تتراوح أعمارهم من عشرين إلي خمس و ثلاثون عاما, حيث أنن

ا لدينا رأي و لدينا رؤية للنهضة بهذه البلاد,فإن حزب الأمة لن يكون له دور في فترة الأربع سنوات القادمة سوي عمل قاعدة شعبية ضخمة تضم كل أبناء الوطن فإن الحزب يرحب بالجميع.
و الحزب يرفض أي تسمية لأي مصري يعيش علي أرض هذا الوطن فكلنا واحد فإننا نرفض تسمية الناس:مسلم و مسيحي-سلفي و إخوان-ليبرالي و علماني,و إننا ندعو الجميع إلي الدخول إلي أول تجمع مصري لكل الشعب تحت رايه واحدة و حزب واحد هو حزب الأمة,فإننا إن شاء الله بعد فترة قصيرة سنكون القوة الشعبية القابضة و سنسعي بأن نشارك في الإنتخابات و لكن ليست هذه الإنتخابات و لكن الإنتخابات القادمة بعد عمل قاعدة شعبية يستطيع الشباب الترشح من خلالها و نكون أغلبية الشعب و نسعي إلي توعية الشعب إلي الإنتخابات و ليس إنتهاز الظروف الحياتية للطبقات الفقيرة المحتاجة للحصول علي أصوات أحزاب معينة لترشيح فئة معينة,أو إنتهاز نقطة الدين و اللعب علي عاطفة المصريين الدينية و إلزامهم بترشيح تلك الأحزاب "وتحريم" إنتخاب الأحزاب الأخري أو إنه سيكون عليه ذنب و إثم إن لم ينتخبها,أو إنتهاز نقطة الخوف و الرعب من خراب البلاد و ترشيح الفلول الذين يطمئنوا الناس بأنهم سيعملون علي حماية البلاد.
و إننا إن شاء الله سنعمل علي الترشح للرئاسة و سيدعم حزبنا الترشح من خلاله الأشخاص المصرية النظيفة الحكيمة التي تستطيع قيادة مصر.
و أننا سنقسم جاهدين بكل ما اوتينا من قوة علي:
1- النهضة بالبلاد" إقتصاديا-عسكريا-تعليميا-بيئيا" جعل مصر من الدول الرائدة"صناعيا-زراعيا"
2-رفع الحد الأدني للأجور
3- توقيف أي عملية سرقة أو نهب من أي شخص سواء كان "رئيس جمهورية مصر العربية"
4- محاربة الفساد
5-محاربة البطالة
6-الإتصال بالدول الناهضة مثل تركيا
7- تقديم الأفكار و المقترحات و المشاريع للنهوض بالدولة
8- حماية الوطن من الأيدي الخفية
9- توعية و تعليم كل الطوائف الشعب بكل ما يتعلق بالحياة السياسية حتي يقدر علي التصويت في الإنتخابات برأيه و فكره دون تأثير أحد عليه.
10- إقامة المشاريع المتبادلة - تشجيع الإستثمار بين الشعوب العربية: ليبيا,تونس,تركيا,السودان
11- جعل الحد الأقصي للأجور 40,000 جنيه و الحد الأدني 2,000 جنيه

وليس دور الحزب الشعبي هو دور تصليح الدولة فقط و لكن تصليح النفوس:
1- عدم دفع أو قبول الرشاوي.
2- ألا تري شئ خطأ و تسكت عليه.
3- معاملة الناس معاملة طيبة.
4-عدم رمي القمامة في الشارع.
5- الإبتسامة في وجه الناس.
6- التبرع للفقراء و المساكين و مساعدة المحتاج.
7- أن تصبح فردا فعالا إيجابيا في المجتمع.

02/02/2012

القصة كاملة من البداية للنهاية.. كما رواها أحد شهود العيان.......

، الذين نجوا من مباراة الموت بإعجوبة، ونترك لك عزيزي القارئ الحكم. . شيييييييير علشان الناس تعرف . إعداد - مصطفى مخلوف: . قصة مباراة الموت كاملة.. وأن شئت فقل قصة ساعات الرعب والفزع.. التي مرت كالدهر.. تلك الأحداث التي احزنت 80 مليون مصري، رواها أحد مشجعي النادي الأهلي، والذي حضر المباراة من البداية للنهاية ، هذا هو الحساب الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي الشهير '' تويتر''، والذي شهد كتابة أحداث مباراة الموت، والتي راح ضحيتها 74 قتيلا، وخلفت مئات الجرحى. وحرصًا منّا أن تصل الصورة كاملة، دون أي توضيح أو حذف مننا، فضلنا نقل التغريدات كما هي: - ''من اول اليوم بنهدي الناس واحنا عارفين ان هايحصل مشكلة وبنقول اننا عاملين بيان والفترة دي مش مستحملة وتوجيهات من الكبار للصغيرين بالهدوء''. - ''اتضرب علي قطرنا طوب في الاسماعيلية واحنا متعودين علي كدة ودة العادي ان القطر او الاتوبيس يتهاجم في سكتنا من جمهور محافظة تانية والقطر اتكسر''. - ''نزلنا من القطر في ''الكاب'' قبل بورسعيد علشان نركب اتوبيسات ندخل بيها البلد علشان معروف ان جمهور بورسعيد عامل كامين عند المحط'' - ''ركبنا الاتوبيسات ودخلنا بورسعيد من ناحية الاتوبيسات والطوب ع الاتوبيسات طول السكة لحد الاستاد ودة برضوا عادي وبيحصل علي طول ف كل ماتش ترحال'' - ''سمعنا واحنا داخلين الاستاد ان جمهور المصري هاجم اتوبيس لاعيبة الاهلي واصاب سيد معوض بالالعاب النارية'' - ''في خلال الشوط الاول هتافات عدائية من الطرفين كالعادة وبعدها تراشق من الجانبين بالالعاب النارية'' - ''بقينا نشوف اقتحامات للملعب من جمهور المصري بسهولة جدا من جوانب كتير للعب زادت بعد الشوط الاول وجت عند جمهور الاهلي وضربوا علينا صواريخ'' - ''اكتفت الشرطة انها بعبعدتهم بعيد بدون القبض علي اي حد من اللي ضرب الصواريخ علي جمهور الاهلي'' -''الصواريخ علينا فضلت مستمرة طول الشوط الثاني وعمالين كل شوية ينزلوا يحتفلوا بالاجوال بسهولة جدا في وجود الشرطة ومفيش اي تدخل'' - ''اول ما الحكم صفر هجوم علي الملعب بطريقة غريبة في اتجاهين واحد ناحية اللعيبة يضربوهم والثاني ناحية جهمور الاهلي في المدرج'' - ''في اللحظة دي انوار الاستاد اتطفت علينا كلها والاستاد اتحول لضلمة في الملعب ووقتها كان في صفين بس كردون امني بطول مدرج الاهلي'' - ''فجأة الكردون الامني اللي بيحمي الجمهور الاهلاوي اتفتح مرة واحدة لجمهور المصري علشان يطلعوا المدرج علي جمهور الاهلي'' - ''دخلوا من البوابات بتاعت المدرج اللي من تحت وكانت مفتوحة وطلعوا بسهولة جدا للمدرج باعداد كبيرة مش اقل من 2000 ل 3000'' -''بقينا متفاجئين ان الشرطة سايباهم بالسهولة دي .. وانهم طالعين لنا بالعدد الكبير دة .. في العادي بيكون شتيمة وشماريخ وطوب وبس شغل كورة بس'' - ''لقينا الناس اللي طالعالنا دي متسلحين بشوم واسلحة بيضا وطوب ازاز وشماريخ وكل انواع الاسلحة اللي ممكن يتضرب بيها في اكتر من شغب كورة'' - ''لما جمهورنا شاف العدد دة عرفنا اننا مش هانقدر نتصدي لكل دة فجرينا علي الممرات اللي تطلع علي المخارج للبوابات الخارجية للاستاد'' - ''المفروض ان الممرات دي بتبقي مفتوحة علشان طلوعنا م الاستاد لقيناها مقفولة واللي كان مسئول عن تأمينها افراد من الجيش من برة'' -''الجزء اللي ما بين بوابات الممرات دي وبواباتها المقفولة في اخرها في مساحة تانية بينها وبين بوابات الخروج الرئيسية الكبيرة زي استاد القاهرة'' -''المساحة دي كان فيها افراد من الجيش واحنا مقفول علينا ومش قادرين نهرب حتي منها ..'' - ''فاتزنقنا في الممر وبقينا بين خيارين الموت من ورانا والبوابات مقفولة وحتي لو خرجنا كان في اهالي برة مستنينا علي البوابات الرئيسية'' -90'' ? من جمهور الاهلي اتزنق في الممر دة اللي عرضه 6 متر ونازل بعمق سلم طوله 10 متر .. الجمهور كان طبقات مزنوقة فوق بعضها مفيش مخرج غير دة'' -''ومن ورانا جمهور المصري بيضرب في كل اللي اللي بيلاقيه حتي الواقعين علي الارض كل دة بعرض المدرج بتاعنا -''الضرب ماكانش ضرب وبس كان ضرب وسرقه وخصوصا تيشيرت المجموعة والموبيلات والفلوس واي هدوم لابسها الشباب والناس في الممر بتزيد'' -مش كل الناس نزلت تحت في ناس حاولت تطلع علي حرف السور وتهرب منه وكتير من الناس دي وقعت من فوق اما بسبب زقهم او التدافع او الخوف'' -''الوضع في الممر ان الناس كلها مزنوقة في الممر ومتكتفه وعبارة عن طبقات محخشورة في بعض ومخنوقة في الممر الضيق دة'' -''باب الممر وقع من التدافع وجمهورنا ابتدوا يخرجوا وتدافع شديد ودهس في مجموعة راحت علي اوضة اللبس بتاعت اللعيبة وشوفت راجل عجوز ميت قدامي'' -''ابتدي الجمهور ينقذوا بعض لان ماكانش في اسعاف وبنطلع الناس برة واللعيبة ابتدت تخرج واستمرت عملة تسليك الناس دي حوالي ساعة'' -''الارض كانت عبارة عن جزم وشنط وعصيان وتيشرتات والسقف الفايبر للممر دة اتكسر ووقع'' -''التدخل بتاع الامن المركزي ابتدي بعد تلت ساعة من بداية الاحداث اصلا بعد ما الناس كانت ماتت م التدافع والخنقة وبعد ما جمهور المصري ابتدي يهرب'' -''الجيش ابتدي بعد كل دة يضرب نار في الهوا من برة علشان يمش جمهور المصري اللي كان مستني جمهور الاهلي برة'' -''الاصابات معظمها كسور وجروح من الطوب والازاز وحروق من الشماريخ وحالات اختناق كتير اكثرها وفيات'' -''كانت جماهير المصري بتقلب المصابين واللي بيتمسك وبتاخد فلوسهم وساعاتهم وموبايلاتهم ومعظم اللي راجعين راجعين القاهرة من غير حاجتهم اصلا'' -''اللي حصل النهاردة يا مدبر انه يحصل .. ياتم تسهيله .. مفيش حل ثالث واللي حصل دة فوق مستوي شغب الكورة العادي اللي مشجعين الكورة عارفينه'' -''اللي شوفته النهاردة افظع من اللي شوفته في محمد محمود .. حصل كل حاجة اصلا فوق ما حد يتخيل'' -''واحنا راجعين في القطر كل الناس كانت بتؤكد ان اللي بيحصل دة مدبر وكان السليم بيهتف في كل محطة ضد الشرطة'' -''انا بعرض القصة دلوقت علشان ما يحصلش اي خلط .. والقرار وايه اللي هايحصل هايكون راجع للمجموعة ككل بعد ما نجتمع'' -''وفي ضابط قال لواحد فينا انتوا عايزنا نحميكوا ومش انتوا بتضربونا اشربوا بقة'' تلك القصة كاملة من البداية للنهاية.. كما رواها أحد شهود العيان، الذين نجوا من مباراة الموت بإعجوبة، ونترك لك عزيزي القارئ الحكم

Address

Mansourah

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when حزب الأمة posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share