04/02/2026
🚨 لو في بلطجية واقفين على الناصية وبيتعاطوا مخدرات والناس خايفة على بناتها… هتعمل إيه؟ 👇
1️⃣ خد صور أو فيديو، حاول متبينش البلكونة بتاعتك
2️⃣ اتصل الإدارة العامة (( لمكافحة المخدرات)) 24820001
وهتبعت علي الواتساب وتكتب اللي هقولك عليه في الاخر
(( واتساب النيابة العامة )) 01229868384
(( واتساب وزارة الداخلية )) 01022772277
وبعدين هتبعت علي البريد الالكتروني خلي ابنك او بنتك اي حد بيعرف يبعت ايميل يبعت ل البريد الإلكتروني
((شكاوي مجلس الوزراء)) [email protected]
🔹️علي فكرة الشكاوي دي اجباري ببترد عليها سواء ايجابي او سلبي
برجاء فى حالة وجود شكوى إرسالها بمزيد من البيانات الشخصية (الإسم رباعى ، العنوان ، ورقم الهاتف ) على الرابط https://www.shakwa.eg/GCP/Default.aspx
حتى يتم إتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة .
3️⃣ تكتب ايه مع الصور أو الفيديو
👈️ المكان بالضبط (شارع/ناصية/رقم عقار لو تعرفه).
👈الوقت والتاريخ اللي صورت فيه.
👈 وصف مختصر: "بلطجية واقفين على الناصية وبيتعاطوا مخدرات، الناس خايفة على البنات/الأطفال."
👈 أي تفاصيل إضافية ممكن تساعد، زي عدد الأشخاص، ملابسهم، العربية لو موجودة، أي سلوك مشبوه.
👈 مهم جدًا تكتب الكلام ده بشكل واضح ومنظم عشان الشكاوي تتاخد بجدية.
سلامتك وسلامة أسرتك أهم من أي حاجة تانية ومتقلقش مش بيتعرف مين اللي بلغ والموضوع كله مش هياخد منك ١٠ دقائق.
شارك البوست مع جيرانك وأهلك عشان الكل يعرف إزاي يبلغ بأمان ، واحفظ البوست هتحتاجه
❓ سؤال الكومنتات:
لو انت شايف الموقف ده حصل قدام بيتك، إيه أكتر حاجة هتعملها دلوقتي
تبلغ الجهات الرسمية فورًا؟
ولا تحاول تتجنبهم وتخلي بالك على أهلك؟
منقول.......