30/12/2021
شربت شاي بالملح قبل كدة؟
قاعد في البيت لقيت سلمى بنتي بتقولي: بابي تحب اعملك شاي؟
أنا: ايه دة؟ بقيتي بتعرفي تعملي شاي؟
هي: آه اتعلمت.
أنا: خلاص شربيني شاي من إيدك وهسجل تاريخ النهاردة عشان دي اول كوباية شاي من ايدك.
البنت فرحت أوي وجريت على المطبخ، ورجعت بعد شوية ومعاها كوباية شاي فعلاً.
مسكت الكوباية وهي واقفة مترقبة مستنية رأيي، تذوقت… إيه دة؟ شاي بالملح؟ 😱😱😱😱
حسيت بطعم غريب نفاذ جداً، وفي لحظة حسيت إن غضب السماء نزل عليا، والرعد بيرعد، والبرق بيبرق😂.
بس بصيت للبنت ولهفتها، لقيت وشي تلقائي اتحول ليعبر عن التلذذ، وقلتلها اد ايه الشاي حلو وجميل.
البنت فرحت واتنططت ومشيت بعد ما اطمنت انى خلصت اغلب الكوباية 😂.
بعد تلات ساعات جبتها وسألتها: تعرفي الفرق بين السكر والملح؟
وقعدت اعرفها الفرق وفي النهاية قلتلها انتى اتلخبطتي وحطيتي ملح في الشاي، بس أنا استمتعت بكوباية الشاي فعلاً لانى فرحان ان انتى بقيتي بتعرفي تعمليه.
وقلبنا الموضوع هزار.
افتكرت للحظة جلسات كتير اصحابها بيجولي من تحت بند (الإحراج وحبس الدم).
بلاقي واحد بيحبس دم مراته ويديها كلمتين قاسيين عشان بوظت طبخة.
وواحدة تحبس دم جوزها عشان اشترى حاجة مش على زوقها.
وواحد يحبس دم ابنه عشان موقف غلط الابن عمله.
وواحدة تحبس دم بنتها عشان درجات ناقصة في الامتحان.
س: يعني انت عاوزنا نسيب عيالنا يغلطوا ومنعلمهمش الصح من الغلط؟؟
مين قال كدة؟ أنت حقك تعلمه وتقوم سلوكه وتعرفه غلطاته وتشرف كمان (أحياناً) على تنفيذه للمطلوب.
بس إيه علاقة التقويم بإنك تحبس دمه؟ وتهز صورته قدام نفسه؟ وتخليه يشك في نفسه هل هو فعلاً إنسان وحش أو فاشل؟
فك الرابط بين (تعليم الآخرين) وبين (إحراج الآخرين)
أصل كسرة النفس بتوجع وبتضايق 😔.
علم عيالك الصح من الغلط… بس متكسرش نفسهم.
ومتنساش
انت مش مجبر تخلف، بس لو خلفت… انت مجبر تربي.
أحمد سمير
باحث في علم النفس الإيجابي
للدورات والاستشارات- واتساب: 01129873525