26/04/2026
Reception i anledning af Horst Kohrts 40 år som medlem af kommunerådet i Bollingsted
Den 9. marts 1986 blev Horst Kohrt for første gang valgt ind kommunerådet i Bollingsted for SSW. Det var et meget bevæget valg, og første gang SSW rykkede ind, hvilket Horst Kohrt selv mindede om i sit slutord. I den første hilsen ved receptionen i det ”Raum der Begegnung”, som Horst Kohrt selv har været med til beslutte indrettet, fremhævede borgmester Marc Pretorius i en meget hjertelig tale jubilarens trofaste virke for kommunen, især som medlem af byggeudvalget. Samtidig kunne han give et kort overblik over 40 års historie, både stort og småt, og bl.a. fremhæve jubilarens andel i, at ligestillingen mindretal/flertal efterhånden ses som en selvfølge. Horst og Angelika Kohrts datter, Nadine Schmidt, nu også SSW-medlem af kommunerådet, (foto aaaa) behøvede kun at supplere kort, men kunne da stille spørgsmålet, om nogen af de mange tilstedeværende medlemmer af kommunerådet kunne huske et møde, hvor jubilaren ikke var til stede? Det kunne de ikke, men Horst Kohrt kunne selv fortælle, at han da havde været forhindret ved mødet den 9. november 1989.
40 år i kommunerådet er enestående og må forventes at forblive det, men 29 år i amtsstyrelsen vil næppe helller nogensinde blive overgået. Tidl. amtsformand, Gerd Voss (foto aaa), tog da også ordet for at takke. De to forlod begge kredsdagen i 2018, hvor det dog var stedfortræder for landråden, Ingo Reimer (foto aa), der mindede om jubilarens 10 år som medlem af kredsdagen og som udvalgsformand.
Amtsformand Preben K. Mogensen, der på SSW`s vegne havde værtskabet ved receptionen, sluttede med at oplæse en hilsen fra SSW-landdagsmedlem, Christian Dirschauer, der ligesom andre medlemmer af landsstyrelsen (og Flensborg Avis) var blevet forhindret, samt overrakte på partiets vegne et æresbevis. Mindretallet og dets parti har meget at takke Horst Kohrt for.
Slutordet tilkom naturligvis jubilaren (foto a), der takkede talerne og forsamlingen. Og så frem til 2 år mere i kommunerådet.2