25/04/2026
Vlaams Belang houdt claxonneeractie tegen woekerprijzen brandstof
Voor de regering-De Wever is uw tank niets meer dan een verdienmodel. Terwijl de brandstofprijzen opnieuw recordhoogtes bereiken en landen in heel Europa hun burgers ontlast met accijns- en btw-verlagingen, kiest de regering-De Wever ervoor om niet in te grijpen. Het Vlaams Belang hield op zaterdag 25 april een claxonneeractie te Wilrijk en maakte één ding duidelijk: “Genoeg is genoeg.
Ingrijpen wanneer prijzen door het plafond schieten, is het minste wat de Vlaming van de regering mag verwachten”, zegt Vlaams Parlementslid Anke Van dermeersch (Vlaams Belang). “Het wordt tijd dat tanken terug betaalbaar wordt”, aldus districtsraadslid Werner De Gres
Een groot deel van wat u aan de pomp betaalt, meer dan 40 procent op diesel en bijna de helft op benzine, vloeit niet naar de oliemaatschappij maar rechtstreeks naar de staatskas via vaste accijnzen en 21 procent btw. Hoe hoger de prijzen oplopen, hoe meer de overheid automatisch mee verdient. Stijgende brandstofkosten zijn voor de Wetstraat geen ramp, maar een welkome meevaller die de begrotingsgaten moet dichten. Om dat kille beleid aan te klagen, trok het bestuur van Vlaams Belang Wilrijk naar de Boomsesteenweg. Met een groot spandoek met de duidelijke boodschap ‘Claxonneer voor betaalbaar tanken’ gaven ze passerende chauffeurs de kans om hun ongenoegen te uiten. De actie kon op heel wat bijval rekenen van het voorbijrijdende verkeer.
“Rijden is voor de meeste mensen absoluut geen luxe, maar een noodzaak”, zegt Wilrijks bestuurslid Nick Mees.
Landen als Italië, Spanje, Polen en Oostenrijk verlaagden snel accijnzen en btw-
tarieven om hun burgers te beschermen. “Hier laat men de gewone Vlaming tanken aan recordprijzen en haalt men de extra inkomsten lustig binnen. Per maand haalt de staatskas 70 tot 80 miljoen euro binnen door de btw op brandstof op 21 procent te houden”, aldus provincieraadslid Stef De Keyser. Anke Van dermeersch: “Onze mensen hebben het alsmaar moeilijker om de eindjes aan mekaar te knopen en zijn reeds de zwaarst belaste burgers ter wereld. Hun koopkracht beschermen, zou absolute prioriteit moeten zijn.”