Region Östergötlands EU-kontor

Region Östergötlands EU-kontor Region Östergötlands kontor i Bryssel

I veckan hade jag möjlighet att delta i European Sustainable Energy Week EUSEW, ett årligt event med fokus på energifråg...
12/06/2026

I veckan hade jag möjlighet att delta i European Sustainable Energy Week EUSEW, ett årligt event med fokus på energifrågor. Konferensen samlar beslutsfattare, forskare, företag, civilsamhälle och ledare för att diskutera framtidens hållbara energilösningar. Årets tema var ren energi, konkurrenskraft och energitrygghet– några intensiva men väldigt givande dagar. ♻️☀️

Konferensen bjöd på många intressanta sessioner, bland annat om ”Rethinking EU energy governance in the next decade”, ”Governance 2.0 for the post‑2030 Energy Union” samt samtal kring ”Sustainable and domestic biogas and biomethane in the EU – from production potential to scaling market uptake”.

Det var värdefullt att ta del av både ny kunskap och aktuella perspektiv, samtidigt som dagarna fylldes av givande diskussioner, mingel och nätverkande med engagerade människor från olika delar av Europa. 😁🗣️🇪🇺
En inspirerande mötesplats som verkligen visar kraften i kunskapsutbyte och samarbete.
Alltid lika trevligt – och lärorikt!

Hej på er!Här har det varit lite tyst från oss ett tag – och det ber vi om ursäkt för! Tempot här i Bryssel har varit hö...
05/06/2026

Hej på er!

Här har det varit lite tyst från oss ett tag – och det ber vi om ursäkt för! Tempot här i Bryssel har varit högt, men det är ju också det som gör det så roligt. 😊

Nu är det fredag och vi ser fram emot helg efter en riktigt bra vecka!
Jag (Sara) fick tillsammans med de andra praktikanterna möjlighet att besöka Europaparlamentet och träffa Europaparlamentarikern Sofie Eriksson. Det är alltid lika spännande att få en inblick i hur arbetet går till och vad som är aktuellt inom EU just nu. Dessutom var detta sista gången vi praktikanter träffades – praktikperioden börjar verkligen lida mot sitt slut.🌟

Idag gör jag också min sista praktikdag, men jag har den fantastiska möjligheten att få stanna kvar på kontoret i ytterligare s*x månader. Så min Brysselresa fortsätter ett tag till! 🇪🇺🇧🇪

I torsdags var det även dags för Hugo (kontorschef) att ge sig ut på äventyr. Region Östergötland har nu anslutit sig till European Semiconductor Regions Alliance (ESRA), en plattform för regional samverkan och partner till EU-kommissionen i genomförandet av EU Chips Act. Region Östergötland blir därmed den andra svenska regionen i alliansen. Hugo var på plats och höll ett mycket uppskattat tal. 🗣️

Annars rullar livet på här i Bryssel. Sommaren har börjat kika fram (även om vädret just nu inte riktigt håller med 😅) och vi fortsätter jobba på.☀️
Nu återstår några timmars arbete innan vi tar helg – hoppas ni får en riktigt fin sådan
Allt gott! 😁

Länk för att läsa mer om ESRA och Region Östergötlands anslutning finns i kommentarsfältet.

07/05/2026

Idag firar vi 30 år på kontoret - 3 decennier av möten, samarbeten och utveckling där Östergötland haft en tydlig röst i EU. ⭐️

Vi vill passa på att dela med oss av en video som bjuder på glimtar från åren som gått, men framförallt vill vi lyfta alla människor som varit med och format Region Östergötlands resa här i Bryssel. 🇪🇺

Extra roligt är att vi idag har besök hemifrån Sverige, vilket gör jubileet ännu mer speciellt. Under eftermiddagen och kvällen fortsätter vi firandet med jubileumsevent på kontoret här i Bryssel som vi arrangerar tillsammans med LiU:s EU-kontor, där vi samlar kollegor, samarbetspartners och vänner för att dela minnen, prata framtid och helt enkelt njuta av att få fira tillsammans. 😃

Tack till alla som följt oss, följer oss och peppar på. Vi ser fram emot att fortsätta det otroligt roliga arbetet här borta och fortsätta utvecklas och bygga broar mellan Bryssel och Sverige 🥳

Halloj och glad fredag i vårsolen! ☀️ Denna vecka har bjudit på SEArica Anniversary event, diskussioner, besök och bra m...
17/04/2026

Halloj och glad fredag i vårsolen! ☀️

Denna vecka har bjudit på SEArica Anniversary event, diskussioner, besök och bra möten! Solen har även lyst med sin närvaro under veckan och idag passade jag (Sara) på att ta lunch på innergården med kollegor från de andra regionkontoren på våningen.
Många glada miner och en riktigt bra vecka här hos oss på kontoret! 😁
Nästa vecka blir en fartfylld och spännande vecka men innan dess ska vi jobba några timmar till innan vi tar tar en välförtjänt helg!

Vi önskar er alla en fin helg när det blir dags🤩🌻

Oj oj vilken vecka det har varit!I tisdags började jag dagen med en riktigt spännande policy‑dialog om “A Deep Dive into...
27/02/2026

Oj oj vilken vecka det har varit!
I tisdags började jag dagen med en riktigt spännande policy‑dialog om “A Deep Dive into the Revision of the EU Cybersecurity Act”. På kvällen blev det dessutom ett besök i Europaparlamentet där vi fick se utställningen “Freedom under pressure. Who owns the right to your identity” och lyssna på en väldigt intressant paneldiskussion. 👤🇪🇺

Resten av veckan? Strålande sol och hela 19 grader i onsdags (!!). Här på kontoret njöt vi ordentligt av vårkänslorna. ☀️😄

Och som alltid – vår lilla fredagsfika tradition med kollegorna på våningsplanet. Bästa sättet att runda av veckan på. ☕️✨
En rolig, lärorik och fullspäckad vecka. Nu tar vi helg och laddar om inför nästa! Trevlig helg! 🤩

Ännu en intensiv men rolig vecka börjar gå mot sitt slut!  Det har varit fullt ös här i Bryssel och många olika moment h...
20/02/2026

Ännu en intensiv men rolig vecka börjar gå mot sitt slut!
Det har varit fullt ös här i Bryssel och många olika moment har hunnits med.
Jag kickade igång veckan med Minireg – ett värdefullt nätverk för oss praktikanter från de svenska stads- och regionkontoren. Alltid lika trevligt att ses och utbyta erfarenheter 😊

Sedan blev det ett besök hos Svenskt Näringsliv, som hade praktikanter från franska skolan på plats. Vi bjöds in på te och mingel, fick klä upp oss och blev dessutom överraskade av en fantastisk tårta!

Vi hann också med ett möte hos våra vänner på ERRIN, där vi lyssnade in EU‑kommissionens agenda för städer. Mycket spännande och givande 💡🏙️

Och självklart avslutade vi veckan på bästa sätt – med kaffe och en smarrig semla tillsammans med kollegorna på våningsplanet. En perfekt avrundning!
En rolig, lärorik och fartfylld vecka helt enkelt. Nu tar vi helg och laddar inför nya äventyr nästa vecka.
Trevlig helg från oss! 😄

Glad fredag från Bryssel!Vilken vecka det har varit – full fart och mycket spännande på gång! I dag fick vi dessutom väl...
06/02/2026

Glad fredag från Bryssel!
Vilken vecka det har varit – full fart och mycket spännande på gång! I dag fick vi dessutom välkomna vårt andra besök för veckan, ett härligt gäng från Norrköping, Linköping, Motala och Mjölby kommun 😁✨
Det blev många nyfikna frågor, bra samtal och en fin chans att berätta mer om vad vi arbetar med här nere i Bryssel 🇧🇪🇪🇺
En riktigt fin avslutning på veckan och nu tar vi snart helg med gott humör.☀️😊
Trevlig helg!

Idag fick vi riktigt roligt besök här på Brysselkontoret! 🇧🇪😄En grupp nyfikna studenter från LiU är i stan och passade p...
03/02/2026

Idag fick vi riktigt roligt besök här på Brysselkontoret! 🇧🇪😄
En grupp nyfikna studenter från LiU är i stan och passade på att kika förbi hos oss — något vi tyckte var både kul och väldigt värdefullt.
Tillsammans med våra vänner på LiU:s EU kontor fick vi berätta om vilka vi är, vad vi gör här i Bryssel och hur Region Östergötland jobbar med EU‑frågor på plats i hjärtat av Europa 🇪🇺

Som student kan det vara lite klurigt att få grepp om vad arbetet här faktiskt innebär, så det var toppen att få chans att gå igenom vårt uppdrag och svara på alla deras frågor 💭
Vi önskar dem en fortsatt härlig vistelse i Bryssel — och vem vet, kanske korsas våra vägar här nere igen i framtiden 🌍
Och ja… självklart blev det kaffe också 😁☕

EU påverkar oss mer än vad man tror - även här hemma i Östergötland! För att vi ska hänga med i svängarna följer Region ...
29/01/2026

EU påverkar oss mer än vad man tror - även här hemma i Östergötland!

För att vi ska hänga med i svängarna följer Region Östergötlands EU-kontor utvecklingen i Bryssel och jobbar för att östgötska intressen ska få genomslag när viktiga beslut tas.

Nu är EU- årsöversikten för 2026 här att ta del av. Den ger en snabb överblick över vilka frågor som kommer att vara på tapeten under året och hur de kan påverka oss i regionen.

I årets upplaga lyfts bland annat EU-kommissionens förslag till nästa långtidsbudget (2028-2034) och vad den kan innebära framöver. 💶💡

Årsöversikten är perfekt för dig som vill ha koll på läget utan att behöva grotta ner dig i EU-dokumenten.
Trevlig läsning 😄🇪🇺

Länk till årsöversikten finns i kommentarsfältet

Hej hej 👋🏼Sara Pettersson heter jag och är 25 år gammal. Jag har precis påbörjat min praktik på Region Östergötlands EU-...
27/01/2026

Hej hej 👋🏼
Sara Pettersson heter jag och är 25 år gammal. Jag har precis påbörjat min praktik på Region Östergötlands EU-Kontor här i Bryssel. Under min tid här kommer jag bland annat att ansvara för utskicken av våra nyhetsbrev, de artiklar som publiceras på vår hemsida, den här Facebook sidan samt stötta upp där det behövs på kontoret.

Praktiken genomförs som en del av mina studier vid Linnéuniversitetet där jag studerar min kandidatubildning i Europastudier. Jag ser otroligt mycket fram emot min tid på kontoret, att få praktisk erfarenhet och att få följa med i arbetet som kontoret gör dagligen. Utöver det ser jag fram emot att få upptäcka Bryssel och allt vad staden har att erbjuda. 🇪🇺🇧🇪😊

Adres

Rue Du Luxembourg 3
Brussels

Openingstijden

Maandag 09:00 - 18:00
Dinsdag 09:00 - 18:00
Woensdag 09:00 - 18:00
Donderdag 09:00 - 18:00
Vrijdag 09:00 - 18:00

Telefoon

+32497397595

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Region Östergötlands EU-kontor nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar Region Östergötlands EU-kontor:

Delen