16/06/2026
Er zijn opnieuw blauwalgen op het kanaal Roeselare-Leie, dat is het kanaal tussen Roeselare en Ooigem. Blauwalgen ontwikkelen zich vaak bij warm weer. Ze kunnen een risico zijn voor de gezondheid van mens en dier, en daarom zijn er nu maatregelen genomen.
Landbouwers mogen voorlopig geen water meer oppompen uit het kanaal voor de teelt van groenten. Voor de sierteelt geldt een uitzondering.
Roeselare vraagt om kinderen aan het ponton van de kajakclub niet aan de waterrand te laten spelen. Waterrecreanten en hengelaars blijven het best uit de buurt van plekken met blauwalgenbloei. Ook huisdieren blijven beter weg van de algen.
Wie toch in contact kwam met water waar blauwalgen in zitten, neemt het best zo snel mogelijk een do**he. Is de huid geïrriteerd of ben je misselijk, contacteer dan je huisarts.