05/06/2016
Rond 12 juni organiseren onze V&M-afdelingen de Zij Blij-dag om de invoering van een verplichte opname van het vaderschapsverlof (of geboorteverlof) op de politieke agenda te zetten. 15,3%1 van de vaders neemt het vaderschapsverlof immers niet op. 44,6% van vaders die geen vaderschapsverlof opneemt, doet dit omwille van druk van de werkgever of de bedrijfscultuur.
Met deze maatregel willen we bereiken dat het evident wordt dat vaders bij de geboorte van hun kind verlof opnemen. De verplichte opname zorgt er voor dat vaders geen angst moeten hebben om het verlof aan te vragen bij hun werkgever en maakt het ook maatschappelijk aanvaardbaar dat mannen zorg opnemen.
Daarnaast is deze maatregel ook belangrijk om een basis van gelijkheid te creëren binnen het koppel én in de gehele samenleving. Tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof van 15 weken (waarvan 10 weken verplicht moeten worden opgenomen), moet de moeder fysiek herstellen van de zwangerschap en de bevalling. Daarnaast neemt zij vaak ook het grootste deel van de zorg en de huishoudelijke taken op zich.
Om te vermijden dat hier de basis wordt gelegd voor een ongelijke verdeling van gezinstaken en –verantwoordelijkheden in de toekomst, is het belangrijk dat vaders gedurende deze zeer intensieve periode ook aanwezig zijn. Hier zijn ook sterke maatschappelijke gevolgen aan gekoppeld. Uit onderzoek blijkt immers dat landen die de carrière van vrouwen vooruit helpen, door o.a. het bestaan van vaderschapsverlof, ook de sterkste economieën hebben en de gendergelijkheid er het grootst is.
Ook voor het welzijn van het kind nu en op latere leeftijd, en de emotionele band tussen vader en kind, is het belangrijk dat de vader van bij het begin aanwezig is.