28/08/2024
Emigratiebelasting, feit of fabel.
Van één van mijn cliënten kreeg ik de vraag, hoe zit dat nou met de emigratiebelasting die de regering wil gaan invoeren, geldt die voor iedereen die gaat emigreren?
Ik ben gaan zoeken en heb het volgende gevonden.
De Nederlandse regering heeft een onderzoek laten doen naar het wegsluizen van inkomen naar het buitenland en daar is uitgekomen dat inwoners met een hoog inkomen vaak emigreren naar landen met een gunstig belastingklimaat om zo de hoge belasting op hun inkomen te ontkomen.
De regering heeft een wetsvoorstel in bewerking om dit te gaan voorkomen, of dit wetsvoorstel wordt aangenomen is nog de vraag.
Maar wat is de regering nu van plan en moeten toekomstige emigranten straks alsnog vijf jaar belasting afdragen over hun inkomen wat ze verdienen in het land waar ze naar toe emigreren, nee dat hoeft niet.
Het wetsvoorstel ziet er als volgt uit.
Voor inwoners van Nederland met een inkomen dat hoger is dan € 223.000,- bruto per jaar geldt, dat wanneer zij naar een land emigreren met een gunstig belastingklimaat dat geen belastingovereenkomst heeft met Nederland, zij gedurende vijf jaar na hun emigratie belast worden volgens het Nederlandse belastingstelsel.
De meeste van jullie gaan emigreren binnen de EU onder andere naar Oostenrijk. Oostenrijk heeft een belastingverdrag met Nederland, dus als je bent geëmigreerd vul je een M-formulier in en daarna doe je belastingaangifte in Oostenrijk, want dat wordt je middelpunt van je leven.
En nu niet gelijk gaan reageren, want er zijn natuurlijk uitzonderingen, deze mensen doen gewoon aangifte in Nederland omdat zij waarschijnlijk inkomen uit Nederland hebben en het daar willen laten belasten.
Dus, voor diegene die vanaf 1 januari 2025 gaan emigreren naar Oostenrijk, je valt niet onder de emigratiebelasting.