21/05/2025
📢 DIFTAR-CONTAINERS KOMEN ERAAN | Maar voor wie wordt het nog betaalbaar?
Vanaf 1 januari 2026 verdwijnen de restafvalzakken in Anzegem, Avelgem, Harelbeke, Kruisem en Wielsbeke. Inwoners krijgen een grijze container voor het restafval en betalen voortaan per kilogram afval, voor GFT komt er een bruine container met een abonnementsformule.
Voor Deerlijk, Kuurne, Spiere-Helkijn, Waregem en Zwevegem komt er een overgangsperiode. Kortrijk beslist binnenkort of het meestapt in het verhaal.
Eén ding wordt ons alvast met absoute zekerheid beloofd: 💸: het wordt alweer duurder.
In Brussel betaal je 0,18 euro voor een afvalzak. Bij ons betaal je nu al 1,70 euro. En binnenkort zou deze basisdienst ons nog meer gaan kosten?
🟥 Dit is geen sociaal afvalbeleid. Wij blijven opkomen voor het recht op degelijk, toegankelijk en betaalbaar afvalbeleid.