11/05/2019
2019 05 03
Informationsbrev angående bredbandsutbyggnaden från styrelsen
Den 3 juni 2019 stängs enligt Telias beslut tre av fem telestationer på Mörkö i Södertälje kommun av för gott och det gamla kopparnätet som hör till dessa stationer rivs på Mörkö. Detta är den första rivningen av kopparnätet i Stockholms Län.
De stationer som skall stängas ner är Hörningsholm på norra Mörkö, Bobacken på södra Mörkö och Tullgarn som servar fastigheter längst i söder på Mörkö. Fortsatt i drift är stationerna Mörkö, som täcker mitten av ön samt Oaxen som servar Oaxen och Söräng.
På Mörkö och angränsande öar har vi inom ”Ett blomstrande Mörkö ekonomisk förening” allt sedan nedstängningsplanerna blivit kända, arbetat intensivt i samarbete med Hörningsholm/Bordsjö skogar/familjen Bonde att få till stånd ett modernt bredbandsnät på våra öar för att ersätta kopparnätet.
Ett bredbandsnät är nu på gång, länsstyrelsen har beviljat medel och en upphandling kommer snart att gå ut som det första konkreta steget i detta projekt. Bordsjö skogar har bildat ett eget bredbandsbolag, Mörkö optisktfiber AB, som ska äga bredbandsnätet på Mörkö, Eriksö och Oaxen. Mörkö optisktfiber AB har beviljats statligt stöd av länsstyrelsen för projektet Bredband på Mörkö, Eriksö och Oaxen med upp till 60% av kostnaden, dock högst 13 miljoner kronor.
Utbyggnaden av bredbandsnätet på Mörkö sker successivt med början på norra Mörkö sommaren/hösten 2019 och beräknas vara helt genomförd sommaren 2020. Sista datum för slutförande av bredbandsprojektet har Länsstyrelsen satt till 31.12.2020 för att kunna ta del av det ekonomiska stödet. Vi hoppades på att detta arbete redan hade varit påbörjat och åtminstone delvis färdigt innan kopparnätet släcktes ner men så är det tyvärr inte.
Trots allt arbete som redan gjorts kommer därför etableringen av bredbandsnätet inte hinna genomföras innan kopparnätet släcks ner den 3.juni. Vi boende på Mörkö skulle behöva cirka ytterligare ett år på oss, till sommaren 2020, för att Mörkö optisk fiber skall hinna förse öarna med bredband innan kopparnätet släcks. Därför har vi från föreningens styrelse skickat in en förfrågan till Telia/Skanova om möjligheten att skjuta upp nedsläckningen ett år, till sommaren 2020. I detta krav har vi fått stöd av kommundelsnämnden i Hölö/Mörkö samt nu även ställt frågan till kommunstyrelsen i Södertälje om stöd. Allt för att öka pressen på Telia.
Detta är den första nedsläckningen av kopparnätet i Stockholms Län och det vore ju konstigt om det inte gick att vänta med detta ett år.
Vi kommer från föreningens sida göra allt vi kan för att få Telia att skjuta på nedstängningen, men vill ändå rekommendera alla att hitta övergångslösningar tills bredbandsutbyggnaden hinner ikapp och har kopplat upp oss alla på Öarna.
Med vänliga hälsningar
Mats Pertoft Carl Bonde Sonia N Wegler Mei Lien Stark Ett blomstrande Mörkö ekonomisk förening
Mörköbygdens Bredbandsgrupp som bildades den 30 augusti 2016 jobbar vidare och återkommer med information här. _____________________________________________ Mörkö – Eriksö – Oaxen SENASTE NYTT Informationsmöte om Bredband för öarna den 9 december 2018 i Mörkö Bygdegård Bordsjö skog...