31/05/2026
Glatt och återigen välkommen till vår lilla serie ”Lär känna din lokala politiker” 💚
Vi fortsätter att presentera oss här (och på vår hemsida) lite då och då för att du ska få en möjlighet att veta vilka vi centerpartister i Mölndal är - och vad vi vill🍀
Har du frågor eller funderingar - eller vill du bli medlem i Mölndals skönaste parti, hör av dig till oss!
Den här gången presenterar vi vår ”det spelar ingen roll varifrån du kommer utan det viktiga är vart vi tillsammans är på väg”- Tina 💚
Namn: Tina Höstlycke
Uppdrag:
politisk sekreterare Centerpartiet Mölndal, Kommunfullmäktigegruppen, ledamot Social och Arbetsmarknadsnämnd, individutskott SAN, borgerlig begravningsofficiant, ledamot i vår lokala styrelse samt ledamot i distriktsstyrelsen.
Yrke: Florist och journalist
Vad eller vem väckte ditt politiska intresse?
🍀 Min familj och släkt. Det pratades och diskuterades ALLTID politik -och vi såg såklart alltid alla nyheter, så får nog påstå att även Palme har ett finger med.
Vad ger dig inspiration till ditt politiska engagemang?
🍀 Möjligheten att kunna förändra! Istället för att sitta hemma och möjligen irritera sig på saker eller önska förändring eller förbättring inom något område så går det att genom politiskt engagemang påverka och förändra. Demokrati när den är som bäst. Den känslan!
Vad vill du som förtroendevald bidra med för vårt bästa möjliga Mölndal?
🍀 I mitt Mölndal ska alla ha tak över huvudet, mat i magen och hela skor. Vi måste ha en tillgänglig, varm och genuin socialtjänst. Alla behöver också känna sammanhang, inkludering, värme och framtidstro oavsett vem du är eller var du bor. Företag och föreningar ska veta och uppleva att staden håller i och håller om. Helst vill jag peta och engagera mig i allt men vi är många i Centern som tar ansvar och har enorm kompetens inom ex vård och omsorg, utbildning, miljö, teknik, kultur med
mera. Så tacksam för dem! Det är tillsammans vi människor är som allra bäst.
Vilken politisk fråga brinner du allra mest för?
🍀 Mänskliga rättigheter (och humanitet)- och djurrätt! Var snäll. Alltid.
Vem är din största förebild i livet- och varför?
🍀 Får man bara säga en? Jag har så många; alla modiga människor som kämpat och kämpar för alla
olika människors rätt! Olof Palme, Nelson Mandela och Jan Eliasson. Och min morfar Harry! Sicka hyvens fina människor, orädda, passionerade och drivna, all kärlek till dem!
Tre saker man absolut inte får missa vid sitt första besök i Mölndal?
🍀 Gödebergs gård (och inspirerande och mysiga Spinneriet) ett dopp i någon av alla våra fantastiska
sjöar (ett extra slag för Barnsjön: flotte med hopptorn, lekplats, grill, sand, gräs, toaletter, parkering), Gunnebo Slotts fantastiska köksträdgårdar.
Ditt roligaste Mölndalsminne?
🍀 Oj, tror att jag måste svara en asrolig Sune & Doris-fest på Möllan under tidigt 80-tal!?
Vad är det allra bästa med Mölndal, alla kategorier?
🍀 Förutom alla sköna människor: hela landskapet med magisk natur, forsar, leder, sjöar, landsbygd, slott, travbana, hotell, mängder med fantastiska företag och föreningar- och modern stad med allt man kan önska och jättenära hav och Göteborg. Måste nog också säga att det är helt galet
imponerande och bra – och väldigt otippat, att vi har en politisk majoritet bestående av socialdemokrater och moderater- och som samarbetar. På riksnivå hade det nog aldrig gått?
Vad vill du säga till den som funderar på att engagera sig politiskt?
🍀 Bara gör det! Det enda som krävs är nyfikenhet och att ta första steget! Det är jättekul, man utvecklas, lär sig massor och man får nya vänner- en helt härlig värdegrundsflock/familj! Man offrar inte sin tid genom politiskt engagemang- man investerar förhoppningsvis sin tid i förändringar till det bättre. Så värt!
Ditt motto för livet?
🍀 Min morfar Harry Spets sa alltid: varför ge sig på småsten när det finns berg?
Det har utmanat och gett mig
kraft till allt engagemang!