Miljöpartiet de gröna i Linköping

Miljöpartiet de gröna i Linköping Miljöpartiet arbetar för modernt, miljövänligt och medmänskligt Linköping. Följ oss för att se hur vi tillsammans kan göra Linköping ännu bättre.

Här delar vi nyheter, politiska förslag och inspiration för ett klimatsmart Linköping. Här publiceras nyheter och info som rör Miljöpartiets politik i Linköpings kommun. Hör gärna av dig om du har några frågor. Vi vill veta vad du tycker. The Swedish Green Party is part of a global movement striving for a world where all humans can live a good life, without compromising living conditions for future generations. Our politics are based on a holistic view: everything is connected.

Grattis till studenten! 💚Idag firar vi alla er som tagit er i mål och står inför ett nytt kapitel i livet. Vi vill att f...
12/06/2026

Grattis till studenten! 💚
Idag firar vi alla er som tagit er i mål och står inför ett nytt kapitel i livet. Vi vill att framtiden ska vara öppen, hoppfull och möjlig för alla unga. Kanske är det därför Miljöpartiet också fick högst resultat i Sveriges förenade studentkårers valkompass. 🌻

Njut av dagen och stort lycka till på nästa äventyr! 🎉

Återigen står jag där och gråter till Idas sommarvisa. Ännu ett läsår är avslutat, och skolavslutningarna har vid det hä...
11/06/2026

Återigen står jag där och gråter till Idas sommarvisa. Ännu ett läsår är avslutat, och skolavslutningarna har vid det här laget varit en tradition som markerat sommarstarten för hela familjen i snart nio år.

Men en skolavslutning är så mycket mer än det. Hemma hos oss firas den också eftersom den ofta inneburit att vi gått i mål efter ett år då det stundtals känts omöjligt. Någonstans i virrvarret av alla mejl, särskilda studieplaner, pedagogiska utredningar och att lära sig namnen på personal som ständigt byts ut har det många gånger känts omöjligt.

Flera gånger har jag stått på skolavslutningen med en klump i magen när man tar farväl av den där enda läraren eller resursen som fungerade, utan att ha någon aning om vad som väntar till hösten. Eller rektorer, biträdande rektorer, specialpedagoger. Ja, många vuxna som spelat en enorm roll i barnens liv har kommit och gått och lämnat efter sig ett vakuum av otrygghet och frågetecken.

Jag har av egoistiska skäl sörjt att de lämnar, men samtidigt alltid förstått dem. Även om de älskat sitt jobb och brunnit för barnen så är det också just det som många gånger gjort att de behövt lämna, för deras förutsättningar inte varit schyssta. Att alltid behöva gå hem från jobbet och känna att man ännu en dag inte räckte till.

Två av mina barn har haft unga lärare som skolat om sig helt. En började läsa programmering, den andra bytte till servicesektorn. Bara några år efter att de examinerats som lärare.

Jag har haft barn på flera skolor och förskolor i kommunen och följt arbetet med barn på nära håll genom mitt politiska engagemang. Det jag lyfter är systemfel i grunden, inte utmaningar på enskilda skolor, även om det såklart finns verksamheter som är hårdare drabbade än andra.

Corren rapporterade för en vecka sedan att var sjätte elev i Linköping har en oroande skolfrånvaro. Det handlar om cirka 2 000 elever som är borta minst 15 procent av tiden. En siffra som ökat under mandatperioden.

Jag har haft barn som ingått i den statistiken och jag vet att den inte bara står för ett barn som inte fungerar i skolan (eller egentligen en skola som inte fungerar för barnet) utan också för en hel familj som drabbas. Elever som blir utanför sitt sociala sammanhang, föräldrar som blir hemma från jobbet och syskon som många gånger får stå åt sidan för att familjen ska få ihop sin vardag.

Det här är också elever som stod på skolgården idag. Elever som redan nu har ont i magen över skolstarten i höst. Flera kanske inte var på avslutningen alls. Föräldrar som snarare kände att markeringen av ett avslutat läsår kändes som ett misslyckande än en vinst.

Därför blev årets avslutning en extra påminnelse för mig. Även när vi går i mål vet jag hur det känns att inte göra det.

Och när många nu går på ledighet fortsätter den politiska kampen och det omfattande valarbetet för att fler barn ska få möjlighet att lyckas i skolan. För oss i Miljöpartiet handlar det om att minska klasserna, stärka elevhälsan med mer resurser och genomföra ett stort NPF-lyft med utbildning för skolans personal samt mer anpassade miljöer där man till exempel kan äta eller ha rast utan så mycket intryck.

Det handlar om att ta hand om våra lärare genom rimliga löner och arbetsvillkor så att de stannar kvar i våra skolor. Och det handlar om att stärka all den verksamhet runt omkring som behövs för att barn med särskilda utmaningar ska lyckas; vården, BUP, råd och stöd och socialtjänsten.

Den politiska kampen går inte på sommarlov.

Och i höst går vi till val på att Linköping ska få en skola där fler barn lyckas.

06/06/2026

För oss handlar nationaldagen om att fira friheten, demokratin och marken vi står på. Alla tre något som vi behöver kämpa för att bevara, nu mer än någonsin.
Hoppas ni alla har en fin nationaldag på det sätt som ni vill fira den!

Tuna Kungsgård Gunnar Gustafsson Maria Moraes

Ett axplock av veckans aktiviteter 💚
05/06/2026

Ett axplock av veckans aktiviteter 💚

Under den här mandatperioden har segregationen i Linköping blivit värre, klyftorna ökat, mål om bra dialog med medborgar...
01/06/2026

Under den här mandatperioden har segregationen i Linköping blivit värre, klyftorna ökat, mål om bra dialog med medborgarna har inte uppnåtts och klimatmål efter klimatmål har missats, skriver Maria Moraes (MP) i en debattartikel i Corren.

Läs hela artikeln här 👇

Under den här mandatperioden har segregationen i Linköping blivit värre, klyftorna ökat, mål om bra dialog med medborgarna har inte uppnåtts och...

Två fantastiska dagar tillsammans med Alice Bah Kuhnke 💚Vi har fått möta människor och verksamheter som varje dag gör sk...
28/05/2026

Två fantastiska dagar tillsammans med Alice Bah Kuhnke 💚

Vi har fått möta människor och verksamheter som varje dag gör skillnad. Personer som generöst delat med sig av sina erfarenheter, perspektiv och klokskaper om allt från mänskliga rättigheter och demokrati, inkludering, trygghet till hållbara textilier och mode.

Förändring skapas aldrig av en person ensam, så all den kunskap som vi får ta del av i alla dessa möten bidrar till att vi kan driva ännu bättre politik framåt.

Stort tack till alla som tog emot oss, deltog i samtal och delade med sig under de här dagarna.

"Jag minns första gången jag såg någon heila i parlamentet.”Så inleder Alice en av alla berättelser hon delat med mig oc...
28/05/2026

"Jag minns första gången jag såg någon heila i parlamentet.”

Så inleder Alice en av alla berättelser hon delat med mig och de människor vi mött de senaste två dagarna.

“Min första reaktion var att se om andra också såg. Jag frågade personen bredvid mig och sprang sedan upp till plenum för att se om de reagerade där.”

Allt fångades på film och slutade med att nazisten i EU-parlamentet fick böter. Men han använde också uppmärksamheten till sin egen fördel och ökade sitt väljarstöd.

“De är ju lika folkvalda som jag”, fortsätter Alice för att göra en viktig poäng.

För ibland pratar vi om högerextrema krafter som om de smugit sig in bakvägen eller tagit makten odemokratiskt. Men det obehagliga är ju att det ofta är tvärtom.

Och det är också där det viktigaste hoppet finns.

Makten ligger fortfarande hos oss. Hos folket. Att välja vilka människor vi vill ska representera oss i EU-parlamentet, i riksdagen, i regionfullmäktige och i kommunfullmäktige.

Makten är vår.

Och just därför spelar varje samtal roll. Varje kommentar på sociala medier. Varje studiebesök man bjuder in till. Varje gång någon säger ifrån i fikarummet på jobbet.

För vi är fler som tycker att det är sjukt att grundläggande mänskliga rättigheter ifrågasätts än som tycker att det är rimligt.

Vi är fler som vill ha ett humant flyktingmottagande och stoppa tonårsutvisningarna än som vill fortsätta splittra unga människors liv.

Vi är fler som tycker att kvinnors rättigheter ska försvaras än monteras ner.

Listan fortsätter.

Men vi bär alla ett ansvar att också visa det. Inte bara tänka det tyst.

I en valrörelse kan det handla om små saker. Ett samtal. Ett delat inlägg. Att våga säga emot när någon drar gränsen för vilka människor som ska räknas.

Demokrati är inte något som bara händer av sig själv. Den lever bara så länge människor är beredda att använda den.

Idag, på den biologiska mångfaldens dag spirar livet, fågelsången fyller luften, grönskan gör sin återkomst - men artrik...
22/05/2026

Idag, på den biologiska mångfaldens dag spirar livet, fågelsången fyller luften, grönskan gör sin återkomst - men artrikedomen är också hotad. Idag bedöms till exempel 45 procent av Sveriges fågelarter och 35 procent av däggdjuren som hotade eller nära hotade i den svenska rödlistan.

Sedan bondestenåldern har människor brukat landskapet vilket skapat en mångfald av växter och djur, men på så kort tid som en människas livsålder har tidigare vanliga arter nu blivit ovanliga.

Täta och mörka planterade granskogar blir ogästvänliga även för vanliga arter som blåbärsris, en art som minskat med 50 procent sedan 1950. Ängsblommorna vi sjunger om vi våra gamla folkvisor hotas på grund av igenväxning. Söndergrävda vattendrag och vandringshinder minskar mångfalden i sötvattenmiljöerna. Varg och lodjur hotas av jakt, som regeringen tillåtit att öka. Till och med älgen är nu på rödlistan för att jakten bedrivits för hårt för att skydda kalhyggesbruket. Vi står inför en ny global massutrotning jämförbar med dinosauriernas utdöende, på grund av människans överutnyttjande av naturen, där även Sverige är medskyldigt.

EUs restaureringslag med krav på restaurering av 20 procent av våra marker och vatten till 2030 är inte bara jobbig byråkrati. För varje krona som investeras får vi mellan 8 och 38 kronor i samhällsnytta tillbaka genom pollinering, renare vatten, koldioxidbindning, minskade översvämningar och torka, samt många fler nyttor vi inte ens tänker på idag. Vi har lyckats rädda uttern, havsörnen och flera arter. Det är vår skyldighet att fortsätta.

Naturen är vårt hem och vår livlina.

Vi har hopp om livet och vi i Miljöpartiet kommer driva på för bland annat mer skyddad och restaurerad natur, gröna korridorer för växter och djur att spridas inom, grönare städer och ett kalhyggesfritt skogsbruk. Vi kommer jobba för naturligare vattenföring, färre vandringshinder och renare vatten i våra vattendrag. Vi kommer värna strandskyddet och verka för stopp av överfiske och minskad övergödning av våra hav.

/Annica Gammeltoft, nummer 13 på Miljöpartiet i Linköpings lista inför valet den 13 september

Adress

Djurgårdsgatan 11
Linköping
58229

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Miljöpartiet de gröna i Linköping postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till Miljöpartiet de gröna i Linköping:

Dela