28/05/2026
VI PRESENTERAR NÅGRA KANDIDATER INFÖR VALET 2026
Mitt namn är Monica Bergh, bor i Virserum sedan mitten av 70-talet, uppvuxen i Vimmerby och gift med Sture. Vi har tre vuxna barn och 8 barnbarn mellan 17 år och 4 år.
Jag har haft mitt yrkesliv inom både industri och kommunal verksamhet. Biblioteket var länge min arbetsplats. Där får man verkligen följa människor i alla åldrar och livssituationer.
Mina politiska uppdrag har varit, miljö och byggnadsnämnd, barn och utbildningsnämnd och socialnämnd. Mina nuvarande uppdrag är kommunstyrelse och kommunfullmäktige.
Jag har hållit mig till kommunpolitiken där jag känt att jag kan påverka mest, inte alltid fått igenom det jag försökt med, men en del t.ex. Strandhuset som jag motionerade om när Strandskolan flyttade ut.
Som kommunpolitiker vill jag fokusera på bra boende för alla åldrar. Föräldrar ska kunna välja skola för sina barn, det ska finnas möjlighet till skolskjuts var jag bor i kommunen.
Jag har inte alltid varit kristdemokrat, men Kristdemokraterna har den bästa familjepolitiken, där vi tycker att föräldrarna ska ha rätten att bestämma över sin vardag. Den bästa sjukvårds politiken, att staten ska sköta sjukvården så den blir jämlik över landet. Sen finns det saker man inte är helt överens med den nuvarande regeringen, men så är det nog för alla. Men det hjälper inte att sitta hemma vid köksbordet och gnälla utan försöka engagera sig.
Tro på Sverige rösta KD 🤗