21/05/2026
I dagens digitala Ölandsbladet skriver Alex om det hur vi vill organisera kollektivtrafiken på norra och östra Öland!
Insändare (KD): Dags för pålitlig kollektivtrafik längs östkusten och Norra Öland
Som Kristdemokrater på Öland föreslår vi att en pålitlig och flexibel kollektivtrafik etableras längs Ölands östkust och norra Öland.
Målet är att göra det enklare att bo, arbeta, studera och besöka även
östra sidan av ön.
Vi ser framför oss linjetrafik med mindre bussar på följande sträckor:
1. Rälla – Föra
Via Ölands Museum Himmelsberga, Långlöt, Gärdslösa och vidare till Föra. Tidtabellen bör anpassas efter avgångarna på KLT linje 101 samt ta hänsyn till museets öppettider.
2. Algutsrum – Rälla
Via Bårby, Alby, Gårdby, Runsten, Ölands Museum Himmelsberga och vidare
till Rälla. Tidtabellen bör samordnas med KLT linje 101, KLT linje 112 och KLT linje 105.
3. Löttorp - Nabbelund och Byxelkrok
Utökad linjetrafik/närtrafik med kvälls- och helgavgångar till Norra Öland, samt fler hållplatser, exempelvis i Grankullavik.
Dessa bussar bör, till skillnad från det nuvarande närtrafiksystemet, vara flexibla nog att användas både för delsträckor och under helgdagar.
Det är exempelvis viktigt att en ungdom eller äldre i Gärdslösa enkelt kan resa mellan Gärdslösa och Himmelsberga utan några som helst begränsningar.
För att minska tomkörningar och öka tillgängligheten bör resor kunna bokas via KLT-appen. Om plats finns ska det också vara möjligt att stiga på vid hållplatser längs vägen (Därför måste bussarna vara synliga spårningssystemet på KLT-appen). Tiden mellan bokning och resa bör vara så kort som möjligt.
Därför behövs satsningen:
Miljö och klimat. Fler som reser tillsammans innebär färre bilar på vägarna. Det minskar utsläpp, buller och trängsel. En väl fungerande busstrafik kan också avlasta Ölandsbron.
Tillgänglighet och frihet. Alla har inte tillgång till bil. Barn, äldre, personer med funktionsnedsättning och hushåll med mindre ekonomi ska också kunna ta sig till arbete, skola, vård och service.
Levande landsbygd. Bra kommunikationer gör det mer attraktivt att bo och verka på östra sidan av Öland. Det stärker både inflyttning, företagande och besöksnäring.
Sammanfattningsvis skulle en busslinje längs östkusten ge både bättre
livskvalitet och bättre framtidsmöjligheter för hela Öland.
Alla förbättringar av kommunikationen på östra sidan och norra Öland är bättre än dagens otillräckliga situation.
Vi är öppna för dialog om andra lösningar som kan stärka kollektivtrafiken.
Alex Kemna, Kristdemokraterna på Öland