16/06/2026
Med anledning av det avbrutna kommunfullmäktigemötet den 15 juni 2026 vill vi Socialdemokrater framföra följande:
Den situation som uppstod i samband med ärendet om detaljplanen för Vik är beklaglig. Det är naturligt att olika partier och ledamöter kan ha skilda uppfattningar om hur ett ärende ska hanteras, vilka yrkanden som föreligger och hur en votering ska genomföras. Om det finns tveksamheter kring ett besluts riktighet finns också demokratiska och rättssäkra vägar att få beslutet prövat av högre instans. Det finns också etablerade forum för att framföra synpunkter och kritik, något som bidrar till ett gott politiskt klimat och ett väl fungerande samarbete.
Det vi däremot vänder oss mot är det som följde efter ärendets behandling och som ledde till att kommunfullmäktige inte kunde fortsätta. Att kommunfullmäktiges arbetsformer används på ett sätt som förhindrar fullmäktige från att fullgöra sitt uppdrag gagnar varken den politiska debatten eller kommuninvånarnas förtroende för det demokratiska systemet.
Det är särskilt beklagligt att sammanträdet den 15 juni fick avbrytas sedan oppositionsrådet vägrat rätta sig efter ordförandens beslut att lämna lokalen. Oavsett politisk tillhörighet har vi alla ett ansvar att respektera de regler och den ordning som gäller för kommunfullmäktiges arbete.
Bollnäs invånare har rätt att förvänta sig att deras folkvalda företräder dem med respekt, förnuft och ett fokus på sakfrågorna. Det ansvaret vilar på oss alla.
Vi ser nu fram emot nästa kommunfullmäktige och en fortsatt politisk debatt där olika uppfattningar får mötas med argument och respekt för de demokratiska spelreglerna. Det normala debattklimatet och samarbetet i Bollnäs kommun präglas av saklighet och god ton, och vi ser händelserna vid gårdagens sammanträde som ett beklagligt undantag.