06/07/2021
Hvis grunnen til at vi beholder Vinmonopolet er helsegrunner, som er hovedgrunnen til at Vinmonopolet AS er heleid av Helsedepartementet, hvorfor kan vi ikke ha de samme helsegrunnene til å starte, drive og eie Matmonopolet A/S. Vinmonopolet har ikke monopol på alkoholholdige varer, bare de over en viss konsentrasjon, og ikke medregnet flyplassene.
Derfor blir det ikke for dumt å kalle det Matmonopolet, som heller ikke noen gang blir et rent monopol; hvis Helsedepartementet har en plan for folks helse, med utallige ansatte som gir gode helseråd til folket, nå når vi vet at diett er det som har aller størst effekt på helsen, og alkohol har mistet sitt grep på helsen i hvert fall den dårlige helsen; hvis vi har Matmonopolet spredt ut over hele landet i kjøpesentra og i egne bybygg og hvordan det ellers ser ut i grisgrendte strøk: hvilken helseeffekt kan det ha? Det innebærer i hvert fall en kontroll på utvalget og en gratis utdannelse om hva som er sunn mat og hva som er usunn mat, ikke medberegnet ivrige, dyktige, hjelpsomme, kunnskapsfulle mennesker som informerer om de sunneste ingredienser og hvordan med enkle oppskrifter du får den beste og mest velsmakende mat ut av de billigste og beste råvarer i sesong akkurat her du nå står og kanskje til og med et vintips, hvis det er lov. Jo, det er lov hvis begge er eid av Helsedepartementet.
Vi elsker overraskende Vinmonopolet selv om vi egentlig misliker monopoler generelt, spesielt hvis de bedriver telekommunikasjon, forsikring og bank. Vinmonopolet har med sin sjarm, kunnskap og kjærlighet til sitt fag og den historie og kultur det innbefatter forført oss, til den grad at hvem som helst spør en ansatt om hva som helst, spesielt hvis han er påvirket, men også om hva slags mat passer til denne, vodkaen - som om de blir sent på matkurs for å yte service til sine mestbrukende, eh, kunder.
Alle vet at det ikke er sunt å drikke alkohol, så det vil på ingen måte si at det er helsegrunner til å eie noe som skader helsen til en hel befolkning, utenom kontroll. Mat derimot, er i mye større grad en avgjørende kilde til sunnhet, ikke minst for den mentale helsen. Ja, noen vil til og med si at vi blir det vi spiser, dermed er mat helse, eller sykdom - i den grad mat kan være helseskadelig når vi må ha det for å leve. Men vi vet at folk spiser seg syke. Er ikke det god nok grunn for Matmonopolet A/S?