26/03/2026
Vi krever hormonbehandling for overgangsplager på blå resept! Dette ble vedtatt på årskonferansen til Vestfold Arbeiderparti og oversendt stortingsgruppa og partiet sentralt.
Overgangsalder er ikke sykdom, men ekte plager som må tas på alvor. Vi vet at kvinners sykefravær øker i alderen 45-55 år, og 30% av alle kvinner får så betydelige plager i overgangsalderen at det går utover livskvalitet, arbeid og familie.
Når vi vet at med riktig behandling, kan mange av kvinnene få økt livskvalitet, samt
at sykefraværet og tidlig avgang fra arbeidslivet vil bli redusert, må vi handle nå. Kunnskapsgrunnlaget finnes i NOU 2025:5 "Kvinners arbeidshelse - Kunnskap og tiltak".