15/05/2026
Recht is recht en krom is krom, deel 2
Het dossier van de Herstart houdt onze fractie al vanaf december 2025 bezig.
Wij hebben veel en goed contact met de inwoners gehad, die verschillende keren tijdens de gemeenteraadsvergaderingen hebben ingesproken en hebben het college schriftelijke vragen gesteld. Ook de media, zowel kranten als televisie, hebben hierover bericht.
Toch worden de zorgen omtrent de Herstart alleen maar groter. Inmiddels huisvest het pand aan de Hoeklaan drie zedendelinquenten, worden er op klaarlichte dag voor de ogen van de inwoners drugsdeals gesloten en injectiespuiten in de onmiddellijke nabijheid van het speeltuintje gevonden.
De talrijke meldingen van de bewoners aan o.a. politie en BOA’s worden niet geregistreerd en op klachten niet geacteerd.
Inmiddels hebben de bewoners het Woo onderzoek (Wet Openbaarheid Overheid) ontvangen, waaruit o.a. blijkt dat al sinds 2021 zorgverlening plaats vindt, waarbij de juiste ruimtelijke bestemming en vergunning ontbreken.
Voor een Domus+ voorziening (sinds januari 2026) is al helemaal geen vergunning. Verder blijkt uit het onderzoek dat de burgemeester al in januari heeft laten onderzoeken of er ruimte was om onder het contract met het Leger des Heils uit te komen, wat niet mogelijk bleek.
Vanwege deze feiten, het te late participatieproces en de problemen m.b.t. de veiligheid en leefbaarheid in de wijk heeft onze fractie woensdag 6 mei samen met de PVV en Forum voor Democratie een Motie van Afkeuring ingediend.
Let wel: tegen het gevoerde beleid en expliciet niet tegen een wethouder.
Toch beschuldigde diezelfde wethouder ondergetekende verantwoordelijk te zijn voor het feit dat hij werd bedreigd en van politieke ophitserij.
Beide beschuldigingen zijn te gek voor woorden. Als raadsleden hebben wij een controlerende functie. Wanneer het beleid in onze ogen faalt, dienen wij dit aan de kaak te stellen. U begrijpt dat het indienen van deze motie ons niet in dank werd afgenomen. In niet mis te verstane bewoordingen kregen wij o.m. kritiek vanwege het feit dat niet alle fracties het Woo onderzoek hadden kunnen inzien.
Als deze fracties, die voor de verkiezingen nog zo begaan waren met de bewoners van de Hoek, die zorg en interesse hadden behouden ook na de verkiezingen, hadden ook zij over deze informatie kunnen beschikken.
Oppositie partijen, die de grootste mond hadden voor wat betreft steun aan de inwoners en vooraf aangaven onze motie te steunen, haakten af.
Eén voorbeeld wil ik u niet onthouden, de slogan (voor de verkiezingen) van de VVD: “Wethouder wil gedogen zonder vergunning, dat is een harde NEE voor de VVD”.
Er wordt inmiddels een procedure gevolgd om het Leger des Heils een vergunning aan te laten vragen. Als deze vergunning wordt verleend, zullen er talrijke zienswijzen worden ingediend. Op dit moment staat de teller al op 177 en ook de gang naar de rechter is in voorbereiding. Binnen de gemeente weet men al dat deze gang heel kansrijk is. De gemeente gaat hoe dan ook verliezen.
Waarom dan deze ongewenste en onveilige situatie in stand houden en niet nu al een andere locatie kiezen?
Immers recht is recht en krom is krom…
Namens Hardt voor Nissewaard
Anita Verweij en Henny Houps