06/06/2026
Recent heeft de gemeente bij een strandje aan de Lentse plas omheining en zand waarin stukken steen en glas zitten geplaatst. Naast dat dit voor buurtbewoners een barriere vormt voor het zwemmen in de plas, levert het gestorte glas ook gevaar op voor buurtbewoners, huisdieren en spelende kinderen.
Terwijl deze maatregel vooral op bescherming van de oever wordt gegooid, wordt uit de brief van de gemeente duidelijk dat de aanleiding voornamelijk klachten van overlast is. Hoewel overlast vervelend is, en aangepakt moet worden, past deze maatregel ook in de bredere afbraak van onze publieke ruimte. De belangen van een klein groepje woningbezitters, die huizen naast een recreatieplas hebben gekocht, worden boven het belang van de andere buurtbewoners en Nijmegenaren geplaatst om gebruik te maken van de publieke voorziening. Zo wordt dit deel van de plas in de praktijk toegeigend door deze woningeigenaren.
Ook ziet de RSP het langlopende patroon van de gemeentelijke omgang met overlast terug: in plaats van concrete oplossingen aan te dragen, wordt de publieke ruimte gewoon afgesloten, zoals we ook gezien hebben met het nachtelijke toegangsverbod op de waalstrandjes.
In de kapitalistische maatschappij, waarin alle recreatieruimte steeds verder gedomineerd wordt door bedrijven, is het belangrijk dat we vechten voor de gratis toegankelijke openbare ruimte die er nog is. De RSP eist daarom de verwijdering van de barrières, het verwijderen van het zand en puin, en de uitbreiding en blijvende toegankelijkheid van de openbare ruimte in heel Nijmegen!