Actiegroep 'Geen hoogbouw Triangel'

Actiegroep 'Geen hoogbouw Triangel' Via deze actiegroep-pagina word je op de hoogte gehouden van alle ontwikkelen rondom het project 'Triangel' in Hillegom

03/04/2023

Er is al tijden geen nieuws meer te melden.
Natuurlijk blijft de toekomst onzeker, maar het huidige gebruik als parkeerterrein geeft geen overlast en de samenwerking met de huidige eigenaar verloopt goed.

Naar bekend zijn er voor nu geen bouwplannen, maar de toekomst zal dit moeten uitwijzen.

Het nut van deze pagina is niet meer.
Vaarwel, hopelijk zonder hoogbouw en veel bloemenvelden.

Het is al weer ruim een week geleden, maar inmiddels zijn alle bomen op het terrein gekapt. Vooralsnog lijkt het erop da...
24/11/2018

Het is al weer ruim een week geleden, maar inmiddels zijn alle bomen op het terrein gekapt.
Vooralsnog lijkt het erop dat het terrein leeggehaald wordt.
Er zijn nog geen vergunningen aangevraagd.

Onzekere tijden breken aan. Hou vooral de kranten in de gaten voor de aanvraag van vergunningen mbt het gebied.
08/07/2018

Onzekere tijden breken aan.
Hou vooral de kranten in de gaten voor de aanvraag van vergunningen mbt het gebied.

Vrijstaande woning op een zeer groot perceel grond van totaal 2.610 m2. Gelegen op een steenworp afstand van het centrum van Hillegom. Dit perceel is een belangrijk onderdeel van het voormalige project 'Triangel' waar ontwikkelingsplannen mogelijk

30/11/2016

Gemeente trekt handen af van De Triangel

HILLEGOM De gemeente trekt haar handen terug van De Triangel. Als er al een herontwikkeling komt, gebeurt dat niet met gemeentegeld, maar moeten de eigenaren en projectontwikkelaars dat zelf maar regelen. Dat is de uitkomst van de vergadering van de raadscommissie, die woensdag 23 november gehouden werd.

Al vijftien jaar bestaan er plannen om De Triangel aan de Leidsestraat op te knappen, waar het gaat om de woonkwaliteit, leefbaarheid en het aanzicht. Maar als de gemeente zelf grond en huizen wil kopen, gaat dat veel geld kosten; minimaal 2 miljoen euro en mogelijk nog veel meer. Het is een risico, dat de raadsleden (met uitzondering van Bloeiend Hillegom) en het voltallige college niet willen nemen. De gemeente had een 'voorkeursrecht' op de woonpercelen van De Triangel, wat betekent dat Hillegom het eerste recht heeft om woningen te kopen. Maar van dat recht wordt nu afgezien.

Projectontwikkelaars hebben aan de politieke partijen gevraagd om nog drie maanden te wachten met een besluit over de herontwikkeling van De Triangel, maar hier wordt geen gehoor aan gegeven. Mocht er een nieuw idee van die projectontwikkelaars komen, dan wil de politiek daar wel alsnog naar kijken. Maar op dit moment waagt de gemeente zich niet meer aan De Triangel. Ontwikkeling van dat gebied met 21 woonpercelen zou namelijk onvermijdelijk leiden tot onteigeningsprocedures, proceskosten en andere (onverwachte) uitgaven.

Wooncorporatie Stek bood vorige maand elf van haar woningen te koop aan, maar de gemeente gaat hier dus niet op in. Raadslid Van Heusden (Bloeiend Hillegom) pleitte nog voor uitstel van het besluit: ,,De ontwikkelaars zeggen in hun schrijven aan de raad, dat ze het volledige risico voor de bouwontwikkeling willen dragen. Laat het particuliere initiatief hier een kans krijgen. Laat het college met een positieve houding naar de ontwikkelaars om te kijken hoe zij risicodragend met een planrealisatie kunnen komen”. Maar dit voorstel kreeg geen enkele steun.

Raadslid Evers (BBH) vond: ,,Hoe jammer wij het ook vinden, al vijftien jaar krijgen we dit project niet van de grond”. Gemeenteraadslid Adamse (D66) stelde: ,,Het financiële risico is 2 miljoen euro en daar redden we het waarschijnlijk niet mee. We moeten dit niet doen”. Raadslid De Goeij (VVD) was het hier mee eens: ,,Het is goed om te stoppen met actieve grondpolitiek. Helaas hebben jaren van plannen maken niet geleid tot ontwikkelingen. Er wordt gevraagd om drie maanden uitstel, maar na al die jaren van plannen maken, hebben we er geen vertrouwen in”. Ook PvdA, GroenLinks en CDA willen de stekker er uit trekken. CDA-raadslid Hoekstra besloot: ,,De bewoners moeten duidelijkheid hebben over waar ze aan toe zijn. Ze kunnen nu met hun woningen eventueel activiteiten ondernemen. De gemeente stopt met de actieve grondpolitiek, het is aan de eigenaren en projectontwikkelaars om er mee aan de slag te gaan”.

Nieuws!
04/10/2016

Nieuws!

College ziet geen brood in herontwikkeling Triangel

HILLEGOM - Het college van burgemeester en wethouders ziet er geen brood meer in om het gebied de Triangel te herontwikkelen. Er zijn simpelweg teveel verschillende eigenaren, het risico is te groot en de gemeente leidt er onder het meest gunstige scenario al een verlies van 2,5 miljoen euro op. De leden van de raadscommissie bespraken woensdag 28 september het collegevoorstel om af te zien van de herontwikkeling van de Triangel.

Woningbouwcorporatie Stek wil elf van de huizen in het gebied verkopen. De gemeente heeft het recht om als eerste die woningen van de Triangel te kopen. Maar het college stelt aan de raad voor, om voortaan af te zien van dat recht. Hierdoor blijft het beheer en onderhoud bij de eigenaren van de woningen en loopt de gemeente verder geen risico. Wethouder Verheijen riep de gemeenteraad op om een duidelijke keuze te maken. De gemeente is al jaren in gesprek met projectontwikkelaars. ,,Vijftien jaar onduidelijkheid leiden niet tot investeren. Als de raad een stap zet om de elf woningen van Stek te kopen, dan zet de raad een onomkeerbare stap”.

Maar de gemeenteraad lijkt niet zover te willen gaan. Raadslid Adamse (D66) wilde alvast weten of de huidige huiseigenaren in aanmerking kunnen komen voor een subsidieregeling ,,om die huizen op te knappen”. Fractievoorzitter Van Egmond (GroenLinks) liet weten dat hij een onbevredigend gevoel had: ,,We worden voor voldongen feiten geplaatst”. En raadslid Van Heusden (Bloeiend Hillegom) vroeg zich af of het terrein opnieuw opgeknapt kon worden, als de gemeente maximaal een miljoen euro bijdraagt. Maar Verheijen hielp hem uit de droom. Hij liet weten, dat de projectontwikkelaars (op dit moment) niet van plan zijn om het risico te delen.

Vandaag een stuk in de Woensdagkrant over de Triangel.
15/07/2015

Vandaag een stuk in de Woensdagkrant over de Triangel.

Artikel in 'De Hillegommer' van vandaag. Het blijft opletten voor de omwonenden. De lapineburgstraat is nu definitief ui...
14/07/2015

Artikel in 'De Hillegommer' van vandaag.
Het blijft opletten voor de omwonenden. De lapineburgstraat is nu definitief uit het plan, echter blijft het terrein van Janssen er wel in. We blijven in afwachting van de plannnen voor de grond die aan onze achtertuinen grenst.

30/06/2015

Hoe staan de bewoners van de lapineburgstraat er tegenover om hun woning te verkopen? Naar aanleiding van de raadscommissie blijkt deze optie toch weer mee te spelen, maar zonder dat deze vraag bij de bewoners is geïnventariseerd. Zou jij je woning verkopen?

Adres

Hillegom

Website

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Actiegroep 'Geen hoogbouw Triangel' nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen