21/05/2026
Op woensdag 20 mei is er uitvoerig gesproken over het gebiedspaspoort Schollevaar.
EVC had samen met D66 en VVD een amendement rondgezonden waarin we het college de opdracht gaven om de knip in (het afsluiten van) het stationsplein uit de plannen te halen.
De verkeerssituatie die hierdoor ontstaat op de Burgemeester Bakkerlaan gaat voor bijna een verdubbeling aan verkeer zorgen van 6.000 naar 11.000 voertuigen per dag).
Met andere woorden; het zou zomaar een verkeerschaos kunnen worden met automobilisten die alternatieve routes gaan zoeken, zoals door de parkeergarage maar ook over de Capelseweg en Abram van Rijckevorsel. Daarnaast zorgt extra verkeer voor veel geluidsoverlast in de buurt rondom de rondweg.
Dit amendement is omgevormd tot motie en is vervolgens aangenomen, weliswaar dus in andere vorm zoals wij dit voor ons zagen, veel minder dwingend, maar het uitgangspunt blijft staan.
Wij hebben deze motie niet gesteund, omdat we principieel van mening zijn dat je de beslissing van de knip pas kan nemen als er goed onderzocht is wat de (financiële) consequenties hiervan zijn, de raad ziet dat risico anders.
Een andere belangrijke motie van EVC, D66 en de VVD betreft burgerparticipatie is wel aangenomen. Deze motie zorgt ervoor dat in de uitwerking van het gebiedspaspoort bewoners meer en beter betrokken gaan worden. Dan gaat het onder ander over de gewenste voorzieningen, woningtypen en openbare ruimte.
Daarmee wordt er hopelijk beter en breder geluisterd naar wat Schollevaar wil en nodig heeft!
https://www.hetkontakt.nl/lees/464878