30/09/2024
אמ-לק
מסכם חצי שנה ראשונה בתפקיד מחזיק תיק החינוך במועצה אותו אני עושה בהתנדבות. תחילה ניסיתי לשמור על קשר חם ולעדכן אתכם בשוטף אבל לצערי הזמן קצר, המשאבים מועטים ואני מעדיף להשקיעה כל דקה פנויה בעשייה.
אז ממש בנגיעה - הספקתי לבקר בכל 48 בתי הספר בעיר 🏫 ולהכיר מקרוב את כל מנהלי בתי הספר 👩🏫👨🏫. קיימתי עשרות פגישות עם תושבים בנושא החינוך 🤝, וחלק מהרעיונות שעלו כבר נכנסו לתוכנית העבודה 📝. התחלתי בקידום יוזמות שונות בנושא חדשנות וטכנולוגיה 💡📱, הנצחת נופלים במסגרות החינוך 🇮🇱, השכלה גבוהה 🎓 ותהליך אסטרטגי עירוני שעוד ישפיעו רבות על העיר 🏙️. במקביל, ליוויתי את פתיחת שנת הלימודים 📅 והקמת בית הספר ״גלים״ החדש לילדים עם צרכים מיוחדים 💙. אני מקדם את נושא הרובוטיקה 🤖 בכל הגילאים, תוכנית סייבר לצוותים החינוכיים 💻, מלגות לאקדמיים תושבי העיר להסבה מקצועית לחינוך 🎓➡️👩🏫, וכמובן גם כל תחומי האחריות של חבר מועצה, כמו ישיבות מועצה וועדות סטטוטוריות 🏛️.
אני אשתדל בהמשך לשתף מעט יותר וכמובן שכולכם מוזמנים לפנות אלי בפרטי ולהתעדכן.
מאחל לכולם שנה טובה ומתוקה.
מתפלל יחד עם כל עם ישראל להשבת כל החטופים ולהצלחת חיילינו וחזרתם בשלום הביתה.
שנדע ימים טובים.
ועכשיו בפירוט לסקרנים:
לפני כעשור החלטנו לעבור לעיר מתוך רצון להעניק לילדינו את החינוך הטוב ביותר. לא הכרנו את העיר לעומק, אבל נאמר לנו שזו העיר שבה אתה רוצה שהילדים יגדלו וילמדו.
כאשר התחלנו במעבר, שאלנו חברים ומשפחה לאיזו מסגרת חינוכית כדאי לרשום את הילדים. התשובה שקיבלנו הייתה אחידה: זה לא משנה הרבה, הבחירה היא בין טוב מאוד למצוין.
לא תיארתי לעצמי שחלוף כמה שנים אמצא את עצמי בלב העשייה החינוכית, מחזיק בתיק שבו העירייה משקיעה למעלה מ-50% מהתקציב ומהווה עוגן משמעותי בכל נושא בעיר.
את שלושת החודשים הראשונים בתפקיד השקעתי בלמידה מעמיקה של מערכת החינוך העירונית. ביקרתי בכל אחד מ-48 בתי הספר בעיר ונפגשתי לשיחה על חינוך וחזון עם כל מנהלי בתי הספר. אומנם יש לנו לא מעט אתגרים בהם אני מתכוון לעסוק, אך יש לנו מנהלים מדהימים ובתי ספר מצוינים.
במקביל קיימתי עשרות פגישות עם תושבים וגורמי מקצוע בעירייה בנושא החינוך. חלק מהרעיונות שעלו בפגישות כבר מיושמים ואחרים נכנסו לתוכנית העבודה.
למי שזוכר, עוד טרם הבחירות דיברתי רבות על מספר תחומים בהם ארצה להתמקד. הראשון התייחס לשינויים הדמוגרפיים, הגידול באוכלוסייה וההתפתחות הגיאוגרפית של העיר. השינויים הללו מביאים לכך שבשכונות מסוימות כמות התלמידים פוחתת ומתבגרת, ובשכונות אחרות כמות הילדים גדלה בקצב מהיר. מצב זה דורש הערכות בתחומים רבים, ובפרט במערכת החינוך. רק כדי לסבר את האוזן – בתוך עשור, לפי הנתונים הנוכחיים וצפי ההתפתחות, כ-30% מהתלמידים יגיעו משכונת מורשת.
עם כניסתי לתפקיד, בברכת ראש העיר, התחלתי להניע תהליך אסטרטגי עירוני בשיתוף מנהל החינוך ואגף המחקר והחדשנות. אני מאמין שבחודשים הקרובים אוכל להציג חלק מהמלצות התוכנית, שתהווה בסיס לעיצוב מערכת החינוך בשנים הבאות.
תחום נוסף שמתפתח סביבנו בקצב אקספוננציאלי ועומד לשנות את כל מה שהכרנו הוא EdTech. אם לא נדע לנצל את ההזדמנויות, נמצא את עצמנו מהר מאוד לא רלוונטיים. בעשרים השנים האחרונות נעשו ונעשים דברים נפלאים עם טכנולוגיה, אבל הרוב נסב סביב שימוש בטכנולוגיה ככלי להנגיש מידע או לשפר את חוויית הלמידה. דוגמאות לכך הן ויקיפדיה, קהוט, זום ואחסון בענן. את כל אלו אתם מכירים ואני בטוח שנמשיך לנצל אותם. היום אני שם דגש על שימוש בטכנולוגיה ככלי עזר עבור צוותי החינוך. בעידן של מצוקת מורים ומחסור הולך וגובר בכוח אדם, עלינו להיות יעילים וממוקדים.
הטכנולוגיה לא נועדה להחליף את הצוותים החינוכיים, אלא לתמוך ולעזור להם להתמקד בנושא החשוב ביותר – חינוך מותאם אישית לכל תלמיד ותלמידה, שנותן מענה לעולם המשתנה. חינוך שמאתגר את התלמיד החזק, ומצד שני יודע להצביע על התלמיד המתקשה ולעזור לו להשתפר. זה נכון לא רק במתמטיקה ולשון, אלא גם בעולם הרגשי והחברתי.
כפי שציינתי בפתיח, הרשימה עוד ארוכה, אך אני מרגיש שהפוסט כבר ממש ארוך. למי שהגיע עד כאן – אני רק אומר שישנם עוד נושאים רבים שאני מקדם ואקדם בחודשים הקרובים.
נקודה אחרונה אך לא פחות חשובה, במיוחד בימים אלה, היא הקרע בעם. תודה לאל שהשסע טרם חלחל אל הילדים, אבל זה לא אומר שזה לא יקרה. במצב הנוכחי יש לכולנו אחריות – כאזרחים, כהורים, וכמובן כאנשי חינוך – להדגיש את המשותף בינינו, ללמד שיח מכבד ולהראות לילדינו שדעות והשקפות עולם שונות הן לגיטימיות.
אין לנו עם אחר ואין לנו מדינה אחרת. בסבבים שקיימתי, זכיתי לראות מספר פרויקטים יפים בנושא, כולל הנצחה של בוגרים שנפלו מאז פרוץ המלחמה. זו דוגמה מצוינת לפעילות שמחזקת את המשותף. אני מתכוון לקדם תוכנית עירונית למערכת החינוך שתשאב רעיונות מהיוזמות שכבר קיימות בבתי הספר.
אשמח לשמוע מכם בנושא, ויחד עם שותפים נוספים בעיר נמשיך לכבד את זכר הנופלים ונקדם את התקומה בארץ בתקופה הזו.
העיר שלנו מוכיחה שאפשר אחרת, וחייבים גם כאן להוביל.
אני אסיים בתפילה להשבת החטופים ולהצלחת חיילינו וחזרתם בשלום הביתה.
שנה טובה לכולם.