Δήμος Καντάνου-Σελίνου

Δήμος Καντάνου-Σελίνου Η επίσημη Σελίδα του Δήμου Καντάνου - Σελίνου στο Facebook

🏃‍♂️ 𝟵𝝾ς 𝝖𝝘𝝮𝝢𝝖𝝨 𝝙𝝦𝝤𝝡𝝤𝝪 «𝝡𝝖𝝬𝝜 𝝫𝝖𝝦𝝖𝝘𝝘𝝞𝝤𝝪 𝝟𝝖𝝢𝝩𝝖𝝢𝝤𝝪» 🏃‍♀️Την Κυριακή 7 Ιουνίου 2026, η Κάντανος φορά τα αθλητικά της και μας...
30/05/2026

🏃‍♂️ 𝟵𝝾ς 𝝖𝝘𝝮𝝢𝝖𝝨 𝝙𝝦𝝤𝝡𝝤𝝪 «𝝡𝝖𝝬𝝜 𝝫𝝖𝝦𝝖𝝘𝝘𝝞𝝤𝝪 𝝟𝝖𝝢𝝩𝝖𝝢𝝤𝝪» 🏃‍♀️

Την Κυριακή 7 Ιουνίου 2026, η Κάντανος φορά τα αθλητικά της και μας καλεί σε μια μοναδική διαδρομή μνήμης, φύσης και συμμετοχής!

📍 3 αγώνες δρόμου για μικρούς και μεγάλους:
• 7,5 χλμ.
• 600 μ. για μαθητές Α’ έως Β’ Δημοτικού
• 600 μ. για μαθητές Γ’ έως ΣΤ’ Δημοτικού

🕡 Ώρα έναρξης:
• Παιδικοί αγώνες: 16:15
• Αγώνας 7,5 χλμ.: 18:30

📌 Αφετηρία: Είσοδος Φαραγγιού
🏁 Τερματισμός: Πλατεία Καντάνου

🌿 Ένας αγώνας μέσα σε ένα μοναδικό φυσικό τοπίο, με συμβολισμό, ιστορία και δυνατές στιγμές για όλους.

📝 Δηλώσεις συμμετοχής έως 4/6:
🌐 www.atpro.gr

🚌 Θα υπάρχει μεταφορά με λεωφορεία από Χανιά με επιστροφή
💶 Κόστος μεταφοράς: 5€

Φόρεσε τα αθλητικά σου και γίνε μέρος μιας διοργάνωσης που κάθε χρόνο ενώνει ανθρώπους, γενιές και ιστορίες.

#Κάντανος #ΜάχηΦαραγγιού

𝚨𝚴𝚨𝚱𝚶𝚰𝚴𝛀𝚺𝚮 𝚫𝚮𝚳𝚶𝚼 𝚱𝚨𝚴𝚻𝚨𝚴𝚶𝚼 - 𝚺𝚬𝚲𝚰𝚴𝚶𝚼 / 𝚻𝚳𝚮𝚳𝚨 𝚻𝚬𝚾𝚴𝚰𝚱𝚮𝚺 𝚼𝚷𝚮𝚸𝚬𝚺𝚰𝚨𝚺 𝚷𝚶𝚼 𝚨𝚽𝚶𝚸𝚨 𝚻𝚶𝚼𝚺 𝚰𝚫𝚰𝚶𝚱𝚻𝚮𝚻𝚬𝚺 𝚷𝚬𝚸𝚰𝚶𝚾𝚮𝚺 𝚬𝚷𝚬𝚱𝚻𝚨𝚺𝚮𝚺 𝚺𝚾𝚬𝚫𝚰𝚶𝚼 𝚷𝚶𝚲𝚬...
29/05/2026

𝚨𝚴𝚨𝚱𝚶𝚰𝚴𝛀𝚺𝚮 𝚫𝚮𝚳𝚶𝚼 𝚱𝚨𝚴𝚻𝚨𝚴𝚶𝚼 - 𝚺𝚬𝚲𝚰𝚴𝚶𝚼 / 𝚻𝚳𝚮𝚳𝚨 𝚻𝚬𝚾𝚴𝚰𝚱𝚮𝚺 𝚼𝚷𝚮𝚸𝚬𝚺𝚰𝚨𝚺 𝚷𝚶𝚼 𝚨𝚽𝚶𝚸𝚨 𝚻𝚶𝚼𝚺 𝚰𝚫𝚰𝚶𝚱𝚻𝚮𝚻𝚬𝚺 𝚷𝚬𝚸𝚰𝚶𝚾𝚮𝚺 𝚬𝚷𝚬𝚱𝚻𝚨𝚺𝚮𝚺 𝚺𝚾𝚬𝚫𝚰𝚶𝚼 𝚷𝚶𝚲𝚬𝛀𝚺 𝚷𝚨𝚲𝚨𝚰𝚶𝚾𝛀𝚸𝚨𝚺 - 𝚷𝚸𝚨𝚵𝚮 𝚬𝚽𝚨𝚸𝚳𝚶𝚪𝚮𝚺


ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ -2ης Ανάρτησης Κτηματογράφησης στα πλαίσια της Πολεοδομικής Μελέτης "Μελέτη επέκτασης σχεδίου πόλεως Παλαιόχωρας – Πράξη Εφαρμογής"
Εχοντας υπ όψιν:
α) Το υπό εκπόνηση έργο Πολεοδομική μελέτη επέκτασης σχεδίου πόλεως Παλαιόχωρας –Πράξη Εφαρμογής.
β) Τις παραγράφους 5 & 6 του άρθρου 12 του Ν. 1337/1983 για επέκταση Πολεοδομικών σχεδίων, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν με την παράγραφο 4 του άρθρου 5 του Ν.2242/1994 ( ΦΕΚ 162α ).
γ) Την παράγραφο 5 του άρθρου 8 του Ν. 1337/1983, όπως αντικαταστάθηκε σήμερον με τον Ν. 4315/2014 άρθρο 8 παράγραφος 4 & 5.
δ) Την με αριθμό 93027/7188/1994 –ΦΕΚ 877/ Β /25-11-1994 απόφαση ΥΠΕΧΩΔΕ , για τον χρόνο και τον τρόπο δημοσιότητας της πρόσκλησης, για υποβολή Δηλώσεων Ιδιοκτησίας και την Εγκύκλιο ΔΤΕ /Β/ 13474/553/8/1-4-2005 – Εγκύκλιος 8/2005.
AΝΑΚΟΙΝΩΝΕΤΑΙ ότι από την Τρίτη 9 Ioυνίου 2026 θα έχουν αναρτηθεί τα Τοπογραφικά και κτηματογραφικά Διαγράμματα της Πολεοδομικής μελέτης επέκτασης του σχεδίου πόλεως Παλαιόχωρας-Πράξη Εφαρμογής-μαζί με τους Κτηματολογικούς Πίνακες ( αλφαβητικούς & αριθμητικούς ), προκειμένου να λάβουν γνώση οι φερόμενοι Ιδιοκτήτες της περιοχής επέκτασης και να υποβάλλουν δηλώσεις Ιδιοκτησίας του Ν. 2242/1194.
Η Ανάρτηση θα γίνει στο Δημαρχείο του Δήμου, στην Παλαιόχωρα κατά τις ώρες 9:00 π.μ - 3:00 μ.μ και θα διαρκέσει 15 μέρες ήτοι μέχρι και την Τρίτη 23-6-2026.
Επισημαίνεται ότι οι δήλωση Ιδιοκτησίας αποτελεί βασική προϋπόθεση για σωστή σύνταξη της μελέτης και η παράλειψη της είναι ουσιώδης παράληψη της διαδικασίας σύνταξης της παραπάνω μελέτης.
Δηλώσεις θα παρέχονται σε έντυπη μορφή και σε ηλεκτρονική μορφή από το email του Δήμου: [email protected].
Στο παραπάνω email,θα δύνανται να αποστέλλονται οι δηλώσεις Ιδιοκτησίας.
Επισημαίνεται ότι πέραν του εντύπου οι υποβαλλόμενες δηλώσεις πρέπει να συνοδεύονται από :
1.Τίτλους Ιδιοκτησίας
2. Πιστοποιητικό μεταγραφής
3 . Τοπογραφικό Διάγραμμα
4. στοιχεία δημιουργίας Οικοπέδου κατά την κρίσιμη ημερομηνία του Ν.4315/2014 –ήτοι την 28-5-2014

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΩΝ. ΠΕΡΡΑΚΗΣ

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼𝚼𝚷𝚶𝚪𝚸𝚨𝚽𝚮 𝚺𝚼𝚳𝚽𝛀𝚴𝚶𝚼 𝚺𝚼𝚴𝚬𝚸𝚪𝚨𝚺𝚰𝚨𝚺 𝚫𝚮𝚳𝚶𝚼 𝚱𝚨𝚴𝚻𝚨𝚴𝚶𝚼 – 𝚺𝚬𝚲𝚰𝚴𝚶𝚼 𝚱𝚨𝚰 𝚻𝚶𝚼 𝚶𝚸𝚪𝚨𝚴𝚰𝚺𝚳𝚶𝚼 «𝚾𝚨𝚳𝚶𝚪𝚬𝚲𝚶 𝚻𝚶𝚼 𝚷𝚨𝚰𝚫𝚰𝚶𝚼» 𝚪𝚰𝚨 𝚻𝚮𝚴 𝚷𝚸𝚶...
28/05/2026

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼
𝚼𝚷𝚶𝚪𝚸𝚨𝚽𝚮 𝚺𝚼𝚳𝚽𝛀𝚴𝚶𝚼 𝚺𝚼𝚴𝚬𝚸𝚪𝚨𝚺𝚰𝚨𝚺 𝚫𝚮𝚳𝚶𝚼 𝚱𝚨𝚴𝚻𝚨𝚴𝚶𝚼 – 𝚺𝚬𝚲𝚰𝚴𝚶𝚼 𝚱𝚨𝚰 𝚻𝚶𝚼 𝚶𝚸𝚪𝚨𝚴𝚰𝚺𝚳𝚶𝚼 «𝚾𝚨𝚳𝚶𝚪𝚬𝚲𝚶 𝚻𝚶𝚼 𝚷𝚨𝚰𝚫𝚰𝚶𝚼» 𝚪𝚰𝚨 𝚻𝚮𝚴 𝚷𝚸𝚶𝚲𝚮𝚿𝚮 𝚱𝚨𝚰 𝚻𝚮 𝚫𝚰𝚨𝚾𝚬𝚰𝚸𝚰𝚺𝚮 𝚽𝚨𝚰𝚴𝚶𝚳𝚬𝚴𝛀𝚴 𝚷𝚶𝚼 𝚨𝚷𝚬𝚰𝚲𝚶𝚼𝚴 𝚻𝚨 𝚷𝚨𝚰𝚫𝚰𝚨

Την Τετάρτη, 27 Μαΐου 2026 ο Δήμαρχος Καντάνου-Σελίνου, Αντώνιος Κων. Περράκης υπέγραψε Σύμφωνο Συνεργασίας για τη δημιουργία Τοπικού Δικτύου Φορέων στην Περιφέρεια Κρήτης για την πρόληψη και διαχείριση φαινομένων και προβλημάτων που απειλούν τα παιδιά.

Η συγκεκριμένη συνεργασία αποτελεί μέρος της ευρύτερης δράσης που αναπτύσσεται σε Περιφερειακό επίπεδο, κατόπιν της υπογραφής του Συμφώνου Συνεργασίας από τον Περιφερειάρχη Κρήτης, Σταύρο Αρναουτάκη και τον Πρόεδρο του οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» Κώστα Γιαννόπουλο στις 18 Μαΐου 2026 στο Ηράκλειο.

Η υπογραφή του συμφώνου έχει στόχο την αποτελεσματικότερη συνεργασία όλων για την πρόληψη και διαχείριση φαινομένων και προβλημάτων, που απειλούν τα παιδιά και τα οποία κατά κοινή ομολογία έχουν πάρει τον χαρακτήρα χιονοστιβάδας που πρέπει όλοι να προσπαθήσουμε να αναχαιτίσουμε, ενδεικτικά αναφέρουμε: κακοποίηση και παραμέληση, σεξουαλική κακοποίηση, βία μεταξύ ανηλίκων, παραβατικότητα ανηλίκων, εξαφανίσεις και φυγές, ενδοοικογενειακή βία, ενδοσχολική βία και εκφοβισμός (bullying), προβλήματα υγείας, προβλήματα διαβίωσης, κίνδυνοι μέσω εσφαλμένης χρήσης της τεχνολογίας και του διαδικτύου.

Με την υπογραφή του ανωτέρω συμφώνου με το "Χαμόγελο του Παιδιού" ο Δήμος Καντάνου-Σελίνου καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την στήριξη της νεολαίας και των παιδιών.

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼𝚬𝚱𝚫𝚮𝚲𝛀𝚺𝚮  𝚳𝚴𝚮𝚳𝚮𝚺 𝚪𝚰𝚨 𝚻𝚮𝚴  𝟖𝟓𝛈 𝚬𝚷𝚬𝚻𝚬𝚰𝚶 𝚻𝚶𝚼 𝚶𝚲𝚶𝚱𝚨𝚼𝚻𝛀𝚳𝚨𝚻𝚶𝚺 𝚻𝚮𝚺 𝚱𝚨𝚴𝚻𝚨𝚴𝚶𝚼ΠΡΟΣΚΛΗΣΗΟ Δήμαρχος Καντάνου-Σελίνου κ. ...
28/05/2026

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼
𝚬𝚱𝚫𝚮𝚲𝛀𝚺𝚮 𝚳𝚴𝚮𝚳𝚮𝚺 𝚪𝚰𝚨 𝚻𝚮𝚴 𝟖𝟓𝛈 𝚬𝚷𝚬𝚻𝚬𝚰𝚶 𝚻𝚶𝚼 𝚶𝚲𝚶𝚱𝚨𝚼𝚻𝛀𝚳𝚨𝚻𝚶𝚺 𝚻𝚮𝚺 𝚱𝚨𝚴𝚻𝚨𝚴𝚶𝚼

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Ο Δήμαρχος Καντάνου-Σελίνου κ. Αντώνιος Κων. Περράκης,
σας προσκαλεί να τιμήσετε με την παρουσία σας την Εκδήλωση Μνήμης της 85ης Επετείου του Ολοκαυτώματος της Καντάνου, την Τετάρτη 3 Ιουνίου 2026 ώρα: 11:00 στην Κάντανο.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΕΛΕΤΗΣ
3ης Ιουνίου 2026
11:00 Επίσημη Δοξολογία στον Ιερό Ναό Αναλήψεως της Καντάνου
11:30 Επιμνημόσυνη Δέηση στο Μνημείο Πεσόντων στην Πλατεία της Καντάνου
Προσκλητήριο Πεσόντων
Κατάθεση στεφάνων
Ενός λεπτού σιγή στη μνήμη των Πεσόντων
Εθνικός Ύμνος
Χαιρετισμός από τον Αντιπεριφερειάρη κ. Νικόλαο Καλογερή
Χαιρετισμός από τον Δήμαρχο Καντάνου-Σελίνου, κ. Αντώνιο Κων. Περράκη
Ομιλία από τον κ. Δημήτριο Χριστόπουλο, Καθηγητή Πολιτειολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο
Πέρας Τελετής ακολουθούν
Κρητικοί Χοροί από τον Πολιτιστικό Παραδοσιακό Σύλλογο Σελίνου – Τμήμα Καντάνου
Παραδοσιακό Κέρασμα

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼𝚺𝚼𝚴𝚨𝚴𝚻𝚮𝚺𝚮 𝚬𝚸𝚪𝚨𝚺𝚰𝚨𝚺 𝚺𝚻𝚶𝚴 𝚫𝚮𝚳𝚶 𝚱𝚨𝚴𝚻𝚨𝚴𝚶𝚼-𝚺𝚬𝚲𝚰𝚴𝚶𝚼 𝚳𝚬 𝚻𝚮𝚴 𝚨𝚴𝚻𝚰𝚷𝚸𝚶𝚺𝛀𝚷𝚬𝚰𝚨 𝚻𝚮𝚺 𝚬𝚼𝚸𝛀𝚷𝚨Ϊ𝚱𝚮𝚺 𝚬𝚷𝚰𝚻𝚸𝚶𝚷𝚮𝚺 𝚪𝚰𝚨 𝚯𝚬𝚳𝚨𝚻𝚨 𝚳𝚬𝚻𝚨𝚴...
28/05/2026

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼
𝚺𝚼𝚴𝚨𝚴𝚻𝚮𝚺𝚮 𝚬𝚸𝚪𝚨𝚺𝚰𝚨𝚺 𝚺𝚻𝚶𝚴 𝚫𝚮𝚳𝚶 𝚱𝚨𝚴𝚻𝚨𝚴𝚶𝚼-𝚺𝚬𝚲𝚰𝚴𝚶𝚼 𝚳𝚬 𝚻𝚮𝚴 𝚨𝚴𝚻𝚰𝚷𝚸𝚶𝚺𝛀𝚷𝚬𝚰𝚨 𝚻𝚮𝚺 𝚬𝚼𝚸𝛀𝚷𝚨Ϊ𝚱𝚮𝚺 𝚬𝚷𝚰𝚻𝚸𝚶𝚷𝚮𝚺 𝚪𝚰𝚨 𝚯𝚬𝚳𝚨𝚻𝚨 𝚳𝚬𝚻𝚨𝚴𝚨𝚺𝚻𝚬𝚼𝚺𝚮𝚺

Την Τετάρτη 27 Μαΐου 2026 πραγματοποιήθηκε στον Δήμο Καντάνου-Σελίνου, στην Παλαιόχωρα, συνάντηση εργασίας και συζήτηση θεμάτων αμοιβαίου ενδιαφέροντος με την Αντιπροσωπεία της Γενικής Διεύθυνσης Μετανάστευσης και Εσωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στη συνάντηση συμμετείχαν ο Δήμαρχος Αντώνιος Κων. Περράκης, ο Αντιδήμαρχος Νικόλαος Δρακάκης, ο επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Μετανάστευσης και Εσωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Αριστείδης Ψαρράς και ο Αξιωματούχος της Γενικής Διεύθυνσης Μετανάστευσης και Εσωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των Ευρωπαϊκών Οργανισμών Frontex και της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Ασύλου, Πέτρος Χατζής.
Κατά τη συνάντηση ενημερώθηκε η αντιπροσωπεία για τις ενέργειες του Δήμου σχετικά με τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών καθώς και για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η τοπική κοινωνία.
Ο επικεφαλής της αντιπροσωπείας ευχαρίστησε τον Δήμαρχο για την εποικοδομητική συζήτηση και τόνισε πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραμένει αρωγός των κρατών – μελών και των τοπικών κοινωνιών στις προσπάθειες διαχείρισης του μεταναστευτικού

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼Συνέντευξη Δημάρχου Καντάνου-Σελίνου σε μαθητές του ΕΠΑΛ Καντάνου στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράµµατος «E...
27/05/2026

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼
Συνέντευξη Δημάρχου Καντάνου-Σελίνου σε μαθητές του ΕΠΑΛ Καντάνου στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράµµατος «EPAS – Σχολεία Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου»

Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράµµατος «EPAS – Σχολεία Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», µαθητές της Γ΄ τάξης του ΕΠΑ.Λ. Καντάνου πραγµατοποίησαν, στις 21 Απριλίου 2026, συνέντευξη µε τον ∆ήµαρχο Καντάνου – Σελίνου, Αντώνιο Κων. Περράκη και τον Επιστημονικό Συνεργάτη του ∆ήµου Εμμανουήλ Κοτρωνάκη, µε αντικείµενο το σηµαντικό έργο του Βιολογικού Καθαρισµού της Παλαιόχωρας.

Στη συνέντευξη συµµετείχαν οι µαθητές Παύλος Βαρδουλάκης, Ελευθερία Κανδαράκη και Ανδρέας Σφηναρολάκης, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να ενηµερωθούν αναλυτικά για την υλοποίηση του έργου, την τεράστια σηµασία του για την περιοχή, καθώς και για τις προοπτικές ανάπτυξης που δηµιουργεί για την τοπική κοινωνία και το περιβάλλον.
Το έργο, μετά από πολυετή προσπάθεια, βρίσκεται πλέον σε λειτουργία και εξυπηρετεί την Παλαιόχωρα και τις γύρω περιοχές.
Μέσα από την προετοιμασία και τη διεξαγωγή της συνέντευξης, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με ζητήματα Tοπικής Aυτοδιοίκησης, περιβαλλοντικής πολιτικής και ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων, αναπτύσσοντας παράλληλα δεξιότητες έρευνας, επικοινωνίας και ενεργού πολιτειότητας.
Η εργασία των μαθητών δημοσιεύτηκε στα Χανιώτικα Νέα, αναδεικνύοντας τη συμμετοχή των νέων στον δημόσιο διάλογο για θέματα που αφορούν το μέλλον του τόπου τους.
Αποσπάσµατα από την συνέντευξη:
• Μπορείτε να µας πείτε πώς λειτουργεί ο βιολογικός έτσι µε απλά λόγια;
Με απλά λόγια, ο βιολογικός είναι βακτήρια, αυτό σηµαίνει βιολογικός. Βακτήρια, µικροοργανισµοί που τρώνε το οργανικό φορτίο του λύµατος και µετατρέπουν το λύµα σε νερό, διοξείδιο του άνθρακα και άζωτο. Όταν λέµε λύµατα, δεν λέµε µόνο της τουαλέτας, οτιδήποτε υγρό φεύγει από το σπίτι µας και πάει στην αποχέτευση.
• Με ποιον τρόπο συµβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος ο βιολογικός και πώς επηρεάζει τη ζωή του τόπου;
Η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος για την Παλαιόχωρα είναι ότι προστατεύτηκε το θαλάσσιο περιβάλλον κυρίως. (…) Ο κόσµος, οι επισκέπτες, έρχονται στη Νότια Κρήτη κυρίως για το φυσικό περιβάλλον. Οπότε, αντιµετωπίζοντας τη ρύπανση στο θαλάσσιο περιβάλλον από τα λύµατα των οικισµών (…) αυτό έχει ως αποτέλεσµα ο κόσµος να µπορεί να έρχεται µε µεγαλύτερη διάθεση… να απολαµβάνει τις θάλασσες. Επίσης, η Παλαιόχωρα ήταν ένας οικισµός που λέµε, σύµφωνα µε την ευρωπαϊκή νοµοθεσία, Γ’ προτεραιότητας. Έπρεπε να είχε φτιαχτεί ένα ολοκληρωµένο σύστηµα αποχέτευσης και βιολογικού καθαρισµού από το 2005. Και η Ελλάδα θα πλήρωνε πρόστιµο µε αναδροµική ισχύ από το 2005 επειδή δεν είχε κατασκευαστεί ο βιολογικός αυτός. Ήταν ο µοναδικός Γ’ προτεραιότητας που δεν είχε λάβει χρηµατοδότηση σε όλη την Κρήτη, είχε κολλήσει από την προηγούµενη χωροθέτηση και είχε απορριφθεί από το ΕΣΠΑ. Γι’ αυτό και µε την υπουργική απόφαση, την πράξη υπουργικού συµβουλίου το 2018, χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σηµασίας για την οικονοµία της Ελλάδας.
• Ποια προβλήµατα υπήρχαν στην Παλαιόχωρα πριν κατασκευαστεί ο βιολογικός;
Τα λύµατα πήγαιναν κατευθείαν (…) και πέφταν χύµα στη θάλασσα. ∆εν υπήρχε θαλάσσια ζωή. Με την κατασκευή του βιολογικού αυτό το φαινόµενο σταµάτησε. Έχουν πέσει δύτες µετά την κατασκευή του βιολογικού (…) και βλέπουµε στο βυθό πλέον να έχει αρχίσει να αναπτύσσεται και φυτοπλαγκτόν και ζωή, ψάρια… ∆ηλαδή φαίνεται πλέον ότι έχει καθαρίσει και ότι επανήλθε το οικοσύστηµα.
•Η επιρροή στον τουρισµό και στη γεωργία είναι πολύ µεγάλη;
Υπήρχαν καταγγελίες σε όλη τη Νότια Κρήτη, µέχρι και στα Σφακιά, και κατηγορούσαν την Παλαιόχωρα ότι ρύπαιναν και µόλυναν όλη τη θάλασσα της Νότιας Κρήτης. Και στη γεωργία (…) θα βοηθήσει η επαναχρησιµοποίηση του νερού γιατί θα είναι και πλούσιο σε άζωτο το ανακτηµένο νερό. Οπότε όταν προχωρήσει η αναβάθµιση και η χρηµατοδότηση, κατασκευή και λειτουργία, το νερό θα πηγαίνει στα θερµοκήπια και θα βοηθήσει όντως τη γεωργία (…) και σε δενδρώδεις καλλιέργειες.
•Η καθηµερινότητα των πολιτών επηρεάζεται από αυτό το έργο;
Επί δύο δεκαετίες όλοι οι Παλαιοχωρίτες (…) έλεγαν πότε θα φτιαχτεί αυτός ο βιολογικός. Και µόνο που φτιάχτηκε, πιστεύω ότι υπάρχει µια συλλογική ανακούφιση… ∆ηλαδή αυτό το όραµα έγινε πραγµατικότητα. Ένα ξενοδοχείο για να πάρει άδεια, να φτιαχτεί ένα µεγάλο συγκρότηµα αν δεν υπάρχει βιολογικός να συνδεθεί, πρέπει να κατασκευάσει το ίδιο ένα βιολογικό για να επεξεργάζεται τα λύµατα. Άρα η λειτουργία του βιολογικού λύνει ένα µεγάλο µέρος από αυτά τα προβλήµατα.
• Ποια είναι τα πλεονεκτήµατα του συγκεκριµένου βιολογικού που έχουν οδηγήσει µάλιστα και σε βράβευση του έργου;
Ένα ατού που έχει ο συγκεκριµένος βιολογικός είναι µια τεχνολογία που είναι compact, δηλαδή προκατασκευασµένες µονάδες, όχι ανοιχτές δεξαµενές. ∆εν υπάρχουν οσµές. Υπάρχουν βιολογικά φίλτρα και όχι ενεργού άνθρακα, που έχουν µεγαλύτερη διάρκεια ζωής και καλύτερη απόδοση. Επίσης, δεν παράγεται λάσπη, γιατί η τεχνολογία είναι προσκολληµένης βιοµάζας σε φίλτρα πολυπροπυλενίου. Έχει χαµηλό λειτουργικό κόστος (…) χωρίς οσµές, χωρίς παραγωγή λάσπης. Ήταν µια “value for money” επιλογή.
Κάποιοι που κάναν προσφυγές είδαν την αποτελεσµατικότητα της εγκατάστασης, είδαν ότι δεν προκαλεί οχλήσεις και πλέον έχουν σταµατήσει να κυνηγάνε το δήµο για το βιολογικό.»
Παράγει καλής ποιότητας εκροή και τώρα µε την αναβάθµιση θα µπορούµε να το επαναχρησιµοποιήσουµε, να το στείλουµε για άρδευση στα θερµοκήπια.
• Μπορεί το έργο αυτό να γίνει πρότυπο για άλλες πόλεις στην Ελλάδα;
Έχει πάρα πολλά θετικά και γι’ αυτό και βραβεύτηκε στα βραβεία Greek Green Awards. Προσθέσαµε και φωτοβολταϊκά, ώστε να είναι αυτόνοµο σύστηµα. ∆ηλαδή να µη χρειάζεται και κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.
• Πόσο σηµαντική είναι η σωστή χρήση του αποχετευτικού δικτύου από τους πολίτες και τι θα τους συµβουλεύατε;
∆εν πρέπει να υπάρχουν λίπη επειδή πάει το λύµα και το ψεκάζει σε επιφάνειες, αυτές αν έχουν λίπος, µετά δεν µπορεί να αναπτυχθεί αυτή η βιοµάζα. ∆εν µπορούν να αναπτυχθούν τα βακτήρια γιατί έχουν καλυφθεί από λίπη οι επιφάνειες. Και έτσι δεν γίνεται η αποδόµηση του οργανικού φορτίου. Άρα θα πρέπει να εισέρχονται όσο γίνεται λιγότερα λίπη στο δίκτυο. Τα εστιατόρια, τα µαγαζιά που σερβίρουν, είναι υποχρεωτικό να έχουν λιποσυλλέκτες… και να κρατάνε αυτά τα λίπη να µην περνάνε στο αποχετευτικό. Το 90% περίπου των φραξιµάτων είναι από σαπωνοποίηση των λιπών.
• Εργασίες καθαρισµού στον βιολογικό γίνονται και κάθε πότε;
Τα µωροµάντηλα ή τα µαντηλάκια τα αρωµατικά, αυτά δεν διαλύονται πουθενά. Και έχουµε βάλει σχάρες στο βιολογικό και τα κρατάµε, γιατί έτσι και µπούνε στα µηχανήµατα θα τα φράξουν. (…) Καθαρίζονται τα φίλτρα επειδή είχαµε προβλήµατα µε λίπη, δηλαδή πήγαιναν και συσσωρευόντουσαν λίπη στα φίλτρα και έπρεπε πιο συχνά να καθαρίζονται (…) ώστε να λειτουργεί σωστά η βιολογική επεξεργασία.
• Τι προβλήµατα αντιµετωπίσατε για την κατασκευή του βιολογικού;
Γίνονταν συνέχεια προσφυγές από πολίτες (…) και το ’17 και το ’18 και το ’19 και το ’20 και το ’21. Γίνονταν συνεδριάσεις στο Συµβούλιο της Επικρατείας και έπρεπε, εκτός από τις υποχρεώσεις για να τρέξουµε τους διαγωνισµούς, την κατασκευή και τη χρηµατοδότηση του έργου, να αντιµετωπίσουµε όλες τις προσφυγές. ∆εν ήταν ο δρόµος στρωµένος µε ροδοπέταλα, είχαµε πάρα πολλές δυσκολίες για να το προχωρήσουµε.
• Οι µεγαλύτερες τεχνικές προκλήσεις ποιες ήταν;
Όταν σκάψανε στα αντλιοστάσια, συναντήσανε νερό, τη θάλασσα. Και έπρεπε να κάνουν ειδικές κατασκευές (…) ώστε να µπορέσουν να κατασκευαστούν υπόγεια, στο επίπεδο της θάλασσας τα αντλιοστάσια. Οι αρχαιολογικές εργασίες καθυστέρησαν το έργο, βρήκαν αρχαία, ∆εν είναι εύκολο έργο. Ένας υποθαλάσσιος αγωγός για να µπει κάτω από τη θάλασσα, στο πυθµένα, έχει δυσκολία.»
•Και η διάρκεια ζωής του βιολογικού ποια είναι;
«Τα φίλτρα αυτά, ήρθαν από την Αµερική. Ήταν δηλαδή καλύτερης ποιότητας και έχουν διάρκεια ζωής 30 χρόνια.
• Ο βιολογικός θα µπορούσε να έχει γίνει χωρίς τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Τα έργα που απαιτούν µεγάλη χρηµατοδότηση τα χρηµατοδοτεί το ΕΣΠΑ.
• Ποια είναι τα επόµενα σχέδια που υπάρχουν;
Θα ζητήσουµε χρηµατοδότηση ώστε να κατασκευαστεί η αναβάθµιση του βιολογικού και το νερό να µπορεί να χρησιµοποιηθεί για άρδευση. Γιατί είναι 800 κυβικά κάθε µέρα το καλοκαίρι που µπορούν να χρησιµοποιηθούν για άρδευση. «Επίσης υπάρχει η σκέψη για βιολογικό εδώ στην Κάντανο. Στην Κάντανο και στα ορεινά χωριά, λύνεις το πρόβληµα της ρύπανσης του υπόγειου υδροφόρου (…) Γενικά περιβαλλοντικά σχέδια είναι να φτιάξουµε µια µονάδα κοµποστοποίησης στην Κουντούρα. ∆ηλαδή τα υπολείµµατα των θερµοκηπίων να γίνονται λίπασµα, κοµπόστ, και να χρησιµοποιηθεί στα χωράφια (…)
(Πηγή: Χανιώτικα Νέα)

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼𝚻𝚬𝚲𝚬𝚻𝚮 𝚲𝚮𝚵𝚮𝚺 𝟖𝟓𝛈ς 𝚬𝚷𝚬𝚻𝚬𝚰𝚶𝚼 𝚳𝚨𝚾𝚮𝚺 𝚻𝚮𝚺 𝚱𝚸𝚮𝚻𝚮𝚺 𝚺𝚻𝚶 𝚳𝚨𝚲𝚬𝚳𝚬Την Κυριακή 24 Μαΐου 2026 το απόγευμα ολοκληρώθηκαν  σ...
25/05/2026

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼
𝚻𝚬𝚲𝚬𝚻𝚮 𝚲𝚮𝚵𝚮𝚺 𝟖𝟓𝛈ς 𝚬𝚷𝚬𝚻𝚬𝚰𝚶𝚼 𝚳𝚨𝚾𝚮𝚺 𝚻𝚮𝚺 𝚱𝚸𝚮𝚻𝚮𝚺 𝚺𝚻𝚶 𝚳𝚨𝚲𝚬𝚳𝚬

Την Κυριακή 24 Μαΐου 2026 το απόγευμα ολοκληρώθηκαν στο Αεροδρόμιο του Μάλεμε οι εορταστικές εκδηλώσεις για την 85η Επέτειο από τη Μάχη της Κρήτης.
Στις εκδηλώσεις παρέστη ο Δήμαρχος Καντάνου-Σελίνου κ. Αντώνιος Κων. Περράκης, τιμώντας τη μνήμη των ηρώων που με γενναιότητα και αυτοθυσία αγωνίστηκαν για την ελευθερία της Κρήτης.
(Φωτ. Αντ. Αναστασάκης)

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼𝚺𝚼𝚴𝚬𝚫𝚸𝚰𝚨𝚺𝚮 𝚻𝚶𝚼 𝚻𝚶𝚷𝚰𝚱𝚶𝚼 𝚬𝚷𝚰𝚾𝚬𝚰𝚸𝚮𝚺𝚰𝚨𝚱𝚶𝚼 𝚺𝚼𝚴𝚻𝚶𝚴𝚰𝚺𝚻𝚰𝚱𝚶𝚼 𝚶𝚸𝚪𝚨𝚴𝚶𝚼 𝚷𝚶𝚲𝚰𝚻𝚰𝚱𝚮𝚺 𝚷𝚸𝚶𝚺𝚻𝚨𝚺𝚰𝚨𝚺 𝚻𝚶𝚼 𝚫𝚮𝚳𝚶𝚼 𝚱𝚨𝚴𝚻𝚨𝚴𝚶𝚼-𝚺𝚬𝚲𝚰𝚴𝚶𝚼Π...
25/05/2026

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼
𝚺𝚼𝚴𝚬𝚫𝚸𝚰𝚨𝚺𝚮 𝚻𝚶𝚼 𝚻𝚶𝚷𝚰𝚱𝚶𝚼 𝚬𝚷𝚰𝚾𝚬𝚰𝚸𝚮𝚺𝚰𝚨𝚱𝚶𝚼 𝚺𝚼𝚴𝚻𝚶𝚴𝚰𝚺𝚻𝚰𝚱𝚶𝚼 𝚶𝚸𝚪𝚨𝚴𝚶𝚼 𝚷𝚶𝚲𝚰𝚻𝚰𝚱𝚮𝚺 𝚷𝚸𝚶𝚺𝚻𝚨𝚺𝚰𝚨𝚺 𝚻𝚶𝚼 𝚫𝚮𝚳𝚶𝚼 𝚱𝚨𝚴𝚻𝚨𝚴𝚶𝚼-𝚺𝚬𝚲𝚰𝚴𝚶𝚼

Πραγματοποιήθηκε σήμερα, Δευτέρα 25 Μαΐου και ώρα 11:00 στο Δημοτικό Κατάστημα Καντάνου, η συνεδρίαση του Τοπικού Επιχειρησιακού Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Καντάνου-Σελίνου με θέμα τον σχεδιασμό και δράσεις Πολιτικής Προστασίας για την Αντιμετώπιση Εκτάκτων Αναγκών εξαιτίας δασικών πυρκαγιών, σεισμών ή άλλων ακραίων φαινομένων.
Στη συνεδρίαση παρέστησαν από πλευράς του Δήμου Καντάνου-Σελίνου, ο Δήμαρχος Αντώνιος Κων. Περράκης, ο Αντιδήμαρχος και Υπεύθυνος Πολιτικής Προστασίας του Δήμου, Νικόλαος Δρακάκης, ο Αντιδήμαρχος Αντώνιος Καστρινάκης και οι Πρόεδροι των Δημοτικών Κοινοτήτων.
Στη συνεδρίαση παρέστησαν επίσης:
Ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Κρήτης, κ. Γεώργιος Τσαπάκος, ο Προϊστάμενος του Τμήματος Πολιτικής Προστασίας της Π.Ε. Χανίων κ. Ιωάννης Βερυκοκίδης, ο Αν. Διοικητής του 1ου Πυροσβεστικού Σταθμού Χανίων κ. Ιωάννης Μανουσάκης, ο Διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Κισσάμου κ. Γεώργιος Νικολουδάκης, ο Προϊστάμενος του Πυροσβεστικού Κλιμακίου Καντάνου, κ.Ευτύχιος Βαρδουλάκης, ο Αρχιπυροσβέστης Εμμανουήλ Καρφάκης από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Καμπανού, ο Διοικητής του Αστυνομικού Τμήματος Καντάνου, κ. Κωνσταντίνος Ανδρεόπουλος, από το Λιμεναρχείο Παλαιόχωρας κ. Ανδρέας Γαλανάκης και ο εκπρόσωπος της ΔΕΔΔΗΕ Κισσάμου, κ. Γεώργιος Σπερελάκης.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης συζητήθηκαν θέματα που αφορούν την επιχειρησιακή ετοιμότητα όλων των εμπλεκόμενων φορέων για την αντιμετώπιση των κινδύνων από δασικές πυρκαγιές, σεισμούς κλπ, με στόχο την προστασία της ανθρώπινης ζωής, της περιουσίας των πολιτών και του φυσικού περιβάλλοντος.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στον συντονισμό των υπηρεσιών, τα σχέδια δράσης και στην πρόληψη και ετοιμότητα ενόψει της αντιπυρικής περιόδου.
Ο Δήμος Καντάνου-Σελίνου παραμένει σε διαρκή συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς με στόχο την διαχείριση κάθε έκτακτης ανάγκης και την ενίσχυση της ασφάλειας των δημοτών και επισκεπτών του Δήμου μας.

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼𝚬𝚱𝚫𝚮𝚲𝛀𝚺𝚮 𝚪𝚰𝚨 𝚻𝚨 𝟖𝟓 𝚾𝚸𝚶𝚴𝚰𝚨 𝚨𝚷𝚶 𝚻𝚮 𝚳𝚨𝚾𝚮 𝚽𝚲𝛀𝚸𝚰𝛀𝚴 - 𝚨𝚪𝚸𝚰𝚳𝚶𝚱𝚬𝚽𝚨𝚲𝚨𝚺 𝚺𝚻𝚨 𝚽𝚲𝛀𝚸𝚰𝚨 𝚻𝚶𝚼 𝚫𝚮𝚳𝚶𝚼 𝚱𝚨𝚴𝚻𝚨𝚴𝚶𝚼-𝚺𝚬𝚲𝚰𝚴𝚶𝚼Με ιδιαίτ...
25/05/2026

𝚫𝚬𝚲𝚻𝚰𝚶 𝚻𝚼𝚷𝚶𝚼
𝚬𝚱𝚫𝚮𝚲𝛀𝚺𝚮 𝚪𝚰𝚨 𝚻𝚨 𝟖𝟓 𝚾𝚸𝚶𝚴𝚰𝚨 𝚨𝚷𝚶 𝚻𝚮 𝚳𝚨𝚾𝚮 𝚽𝚲𝛀𝚸𝚰𝛀𝚴 - 𝚨𝚪𝚸𝚰𝚳𝚶𝚱𝚬𝚽𝚨𝚲𝚨𝚺 𝚺𝚻𝚨 𝚽𝚲𝛀𝚸𝚰𝚨 𝚻𝚶𝚼 𝚫𝚮𝚳𝚶𝚼 𝚱𝚨𝚴𝚻𝚨𝚴𝚶𝚼-𝚺𝚬𝚲𝚰𝚴𝚶𝚼

Με ιδιαίτερη συγκίνηση πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 23 Μαΐου 2026 και ώρα 11:00 στα Φλώρια η εκδήλωση Μνήμης που συνδιοργανώθηκε από τον Δήμο Καντάνου-Σελίνου και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Φλωρίων, για τη συμπλήρωση 85 χρόνων από τη Μάχη Φλωρίων – Αγριμοκεφάλας, τιμώντας τους αγωνιστές και του πεσόντες της ιστορικής αυτής μάχης.
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ο Δήμαρχος Αντώνιος Κων. Περράκης, ο Αντιδήμαρχος Αντώνιος Καστρινάκης, πρόεδροι και μέλη Δημοτικών Κοινοτήτων, εκπρόσωποι των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας, φορέων, πολιτιστικών συλλόγων και πολίτες του Δήμου μας.
Την επιμνημόσυνη Δέηση τέλεσε ο ιερέας Χρήστος Μπεκρής, εφημέριος της Ενορίας Κακοπέτρου.
Στη συνέχεια εψάλη ο Εθνικός Ύμνος και ακολούθησε η ομιλία για τα γεγονότα της εποχής από τον κ. Σπύρο Δαράκη, πρ. Πρόεδρο μαρτυρικής Μαλαθύρου, πρ. Δήμαρχος Μηθύμνης και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Δικτύου Μαρτυρικών Πόλεων και Χωριών Ελλάδος, περιόδου 40-45.
Στεφάνια στη μνήμη των πεσόντων κατέθεσαν:
Ο Δήμαρχος Καντάνου-Σελίνου, κ. Αντώνιος Κων. Περράκης,
Ο κ. Ευτύχιος Κουκουτσάκης εκ μέρους της Μείζονος Αντιπολίτευσης του Δήμου Καντάνου-Σελίνου, "ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΑΝΤΑΝΟΥ-ΣΕΛΙΝΟΥ"
Ο κ. Γεώργιος Γεωργιλάκης, επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης του Δήμου Καντάνου-Σελίνου
Ο κ. Ιωάννης Μπομπολάκης εκ μέρους του ΚΚΕ Καντάνου-Σελίνου
Ο κ. Γεώργιος Κουμάκης εκ μέρους της Πανελλήνιας Ένωσης Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης & Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας - Παράρτημα Χανίων
Ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Φλωρίων κ. Ηλίας Μπομπολάκης
Εκ μέρους του Δικτύου Μαρτυρικών Πόλεων και Χωριών της Ελλάδος ο κ. Σπύρος Δαράκης
Ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Κουστογεράκου κ. Ιωάννης Αναστασάκης &
εκ μέρους των Φορέων Παλαιών Ρουμάτων ο κ. Εμμανουήλ Λιονάκης
Μετά το πέρας της εκδήλωσης προσφέρθηκε στους παρευρισκόμενους παραδοσιακό κέρασμα από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Φλωρίων.
Σας παραθέτουμε παρακάτω αυτούσια την ομιλία του κ. Σπύρου Δαράκη η οποία αναφέρεται στα ιστορικά γεγονότα της Μάχης Φλωρίων – Αγριμοκεφάλας φωτίζοντας σημαντικές πτυχές της ηρωϊκής αυτής σελίδας της τοπικής μας ιστορίας. (Φωτ.: Εμμ. Χαλακατεβάκης)
𝚶𝚳𝚰𝚲𝚰𝚨 𝚺𝚷𝚼𝚸𝚶𝚼 𝚫𝚨𝚸𝚨𝚱𝚮
23-5-1941
ΜΑΧΗ ΦΛΩΡΙΩΝ ΑΓΡΙΜΟΚΕΦΑΛΑΣ 85 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ
«οι ημερομηνίες των αγώνων των λαών παραμένουν ανεξίτηλα γραμμένες στη μνήμη τους, γιατί είναι υπογραμμένες με το αίμα τους»
Η αντίσταση του ελληνικού λαού στη φασιστική επιδρομή άρχισε τον Οκτώβρη του 40 ως προσταγή της παρτίδας, ως συνταγματική και νομική υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών. Το πιο θαυμαστό, εκείνο που την έκανε να μεγαλουργήσει αναδείχνοντας την ανωτερότητα των ιδανικών της ελευθερίας, της Δημοκρατίας και της ανθρωπιάς απέναντι στις ανθρωποφάγες ιδέες του φασισμού είναι η σύζευξη της συνταγματικής υποχρέωσης με την αντιφασιστική ανάταση του ελληνικού λαού. Αυτή η αρμονική στοίχιση είναι που έκανε να υψωθεί και αναλλοίωτο μέχρι σήμερα στην συνείδηση του ελληνικού λαού να παραμείνει το έπος της εθνικής μας αντίστασης. Προσταγή των νεκρών του αντιφασιστικού αγώνα είναι να διατηρηθεί αναλλοίωτη η ιστορική μνήμη.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ πως για να ζούμε σήμερα εμείς ελεύθεροι χρειάστηκε να μαρτυρήσουν εκατομμύρια άλλοι. Στην πατρίδα μας στην Ευρώπη στον κόσμο ολόκληρο είναι αμέτρητοι του μαρτυρίου οι τόποι, όπως αμέτρητα είναι του φασισμού τα κακουργήματα. Για πρώτη φορά εκατομμύρια άνθρωποι κλείστηκαν σε στρατόπεδα, μόνο στην Ελλάδα υπήρχαν 26!!! Για πρώτη φορά έγιναν πειράματα σε κρατούμενους και εξοντώθηκαν συστηματικά εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι. Μόνο στη χώρα μας εκτελέστηκαν περί του 39 χιλιάδες, πέθαιναν από πείνα 600.000 , δεν γύρισαν από τα στρατόπεδα της Γερμανίας περί της 100.000 και τα ολοκαυτώματα ξεπερνούν κάθε όριο φαντασίας. Στη χώρα μας καταστράφηκε το 25% των κατοικιών, το 70% των λιμενικών εγκαταστάσεων, το 75% του εμπορικού στόλου, μεγάλο μέρος του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου και το σύνολο των σιδηροδρομικών γεφυρών και τούνελ. Παράλληλα δεσμεύτηκε το 80% των Μέσων Μεταφοράς και το 51% των δημοσίων και ιδιωτικών επιχειρήσεων, ενώ η μικρή και φτωχή Ελλάδα υποχρεώθηκε να επωμιστεί το κόστος συντήρησης όχι μόνο των τριών στρατών κατοχής αλλά και τη συντήρηση της στρατιάς του Ρόμελ. Το κόστος κατοχής για την Ελλάδα την περίοδο των 41-42 αντιστοιχούσε στο 113% του ΑΕΠ την ίδια ώρα που σε άλλες χώρες όπως την Ολλανδία και το Βέλγιο ήταν 18% και 24%. Μία στις δύο οικογένειες θρήνησαν θύματα κατά τη διάρκεια του πολέμου και την κατοχή ένας στους δέκα ΈΛΛΗΝΕΣ υπέστη αναπηρία και το 75% των παιδιών υπέφερε από ασθένειες και μετά τον πόλεμο. Είμαστε όμως περήφανοι γιατί οι Χιτλερικοί δεν κατάφεραν να στρατολογήσουν Έλληνες ούτε για τα εργοστάσιά τους ούτε για να πολεμήσουν συμμάχους. Το ατελείωτο μαρτυρολόγιο του λαού μας πρέπει να διδάσκεται στα σχολεία όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης ούτως ώστε η νεολαία μας ως φυσικός συνεχιστής των παραδόσεών μας να γνωρίζει την αλήθεια και να μην επιτρέψει στη λησμονιά να δώσει την άδεια για να ξαναγνωρίσει η ανθρωπότητα τα ίδια και ίσως πιο φρικαλέα εγκλήματα.
Η μάχη της Κρήτης υπήρξε από στρατιωτικής πλευράς ένα από τα ορόσημα του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, αλλά και για την Ελληνική και την Παγκόσμια Ιστορία. Εκτός από την αδιαμφισβήτητη συμβολή της στην καθυστέρηση της προέλασης των Χιτλερικών στρατευμάτων και την αχρήστευση του πολλά υποσχόμενου όπλου των αλεξιπτωτιστών, η ιδιαιτερότητα της έγκειται σε μια καινοτομία. Στην εμφάνιση για πρώτη φορά, απ’ αρχής του πολέμου της μαζικής ένοπλης λαϊκής αντίστασης. Υπάρχει βέβαια ακόμα το εθνικό κράτος αλλά καταρρέει, και ο λαός που δεν πανικοβάλλεται αποφασίζει να πάρει την τύχη στα χέρια του, αψηφά την συντριπτική στρατιωτική υπεροχή του εισβολέα και τον πολεμά τις περισσότερες φορές με πρωτόγονα μέσα, για να υποστεί στη συνέχεια τις ολέθριες συνέπειες του ναζιστικού μένους. Γιατί οι διεθνείς κανόνες πολέμου απαγορεύουν στους πολίτες να υποκαταστήσουν το κράτος και να πολεμήσουν αντί αυτού, εάν δεν ενταχτούν σε μια στρατιωτική μονάδα.
Πάνδημη εμφανίζεται η αντίσταση των Κρητών, ανδρών και γυναικών κάθε ηλικίας από την αρχή της μάχης, με την πτώση των πρώτων αλεξιπτωτιστών το ξημέρωμα της 20ηςΜαΐου 1941. Υπολογίζεται ότι 600 περίπου ομάδες από πολίτες 3-8 ή κατά μια άλλη εκδοχή 3-80 ανδρών η κάθε μια πολέμησαν στην Κρήτη κατά την εισβολή των Γερμανών. Σύμφωνα με τον Καθηγητή Ηλία Αλ. Φιλιππίδη στο βιβλίο του ΚΡΗΤΗ 41 (Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ) της απ’ τον Τσόρτσιλ στο Χίτλερ, η Ελληνική, κατ’ ουσία μεταξική κυβέρνηση με τον Κρητικής καταγωγής πρωθυπουργό Εμμ. Τσουδερό και την καθοδήγηση των Άγγλων αποφάσισε την δημιουργία πολιτοφυλακής, στο παρά πέντε της Γερμανικής εισβολής, κάτω από την μεγάλη πίεση των αποφασισμένων για αντίσταση και πόλεμο Κρητικών και όχι γιατί πράγματι επιθυμούσε να κρατηθεί ελεύθερη η Κρήτη. Μετά το αντιβασιλικό κίνημα του 1935 και την ένοπλη εξέγερση στα Χανιά τον Ιούλιο του 1938, μόνιμος ήταν ο εφιάλτης των φιλομοναρχικών ότι η Κρήτη θα στασιάσει, ώστε παράλληλα με τον αφοπλισμό του λαού, ματαίωσαν και την ίδρυση της Πολιτοφυλακής. Η πανστρατιά των Κρητών που προκάλεσε η διαταγή (4\1\1941) της στρατιωτικής διοίκησης Χανίων ανησύχησε ακόμα περισσότερο τους καθεστωτικούς, οι οποίοι με δύο διαταγές του Κων. Μανιαδάκη περιορίζουν αρχικά τον αριθμό των ανδρών και εν συνεχεία τον Μάρτιο ακυρώνουν πλήρως την προσπάθεια με την διάλυση των ήδη συγκροτημένων ομάδων πολιτοφυλάκων διαπράττοντας έτσι ένα ακόμα “έγκλημα” εις βάρος της Κρήτης και της Ελλάδας πέρα από την «εξοντωτική» μεταχείριση της 5ης Μεραρχίας.
Η πρόθεση της Κυβέρνησης και των Άγγλων ήταν η μάχη της Κρήτης να δοθεί με όρους μόνο τακτικού στρατού και χωρίς την συμμετοχή του λαού.
Στις 23 Μάη, εν μέσω της μάχης, ο βασιλιάς Γεώργιος και ο πρωθυπουργός Εμμανουήλ Τσουδερός, φεύγουν για την Αλεξάνδρεια. Τα Χανιά, το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο συνεχίζουν να αμύνονται σθεναρά. Στις 27 Μάη και ενώ η μάχη της Κρήτης δεν είχε κριθεί, η κυβέρνηση της Αγγλίας δίνει διαταγή για εκκένωση του νησιού. Τη λέξη «γιατί», δεν την είχαν πια στο στόμα τους μόνο οι κρητικοί, αλλά και οι Άγγλοι, οι Αυστραλοί και οι Νεοζηλανδοί στρατιώτες, που έμειναν έκπληκτοι από την εντολή της υποχώρησης. Ο ίδιος ο Γερμανός στρατηγός Στούντεντ στις σημειώσεις του αναφέρει: «Η αιφνίδια κατάρρευσις της αμύνης της νήσου την 27ην Μαΐου μας κατέπληξε, διότι επεριμέναμεν μακρόν αγώνα».
Για τις ευθύνες της Αγγλίας και της ελληνικής κυβέρνησης λέει η «Ιστορία του Ελληνικού Έθνους» (τόμος ΙΕ, σελ. 452): «Η οργάνωση της άμυνας της Κρήτης παρουσίαζε όλα τα μειονεκτήματα μιας εσπευσμένης προσπάθειας με ανεπαρκή μέσα, σε άνδρες αλλά κυρίως σε πολεμικό υλικό. Η ευθύνη της Αγγλίας για την άμυνα της Μεγαλονήσου ήταν τεράστια και ανάλογη με το μέγεθος της καταστροφής. Την εγκληματική σχεδόν παραμέληση της αμυντικής οργανώσεως δεν μπορούσε να αναπληρώσει η γενναιότητα των ανδρών που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τη φοβερή γερμανική επίθεση που εξαπολύθηκε από την ηπειρωτική Ελλάδα».
Και έρχομαι αμέσως στο Χρονικό της Μάχης.
23 του Μάη 1941
«Στο άκουσμα ότι οι Γερμανοί ανηφορίζουν προς το Σέλινο σε όλα τα χωριά γύρω υπήρχε μια αναστάτωση αλλά και διάθεση για αντίσταση, συσκέψεις σε διάφορα χωριά όπως το Σάσσαλο, ομάδας Κισσαμιτών, στην Κάντανο των Σελινιωτών στα Ρούματα και αλλού, συζητούσαν την οργάνωση της αντίστασης με τα πενιχρά μέσα που διέθεταν.
Η εμφάνιση των Γερμανών στα Φλώρια προς Άναβο σταμάτησε τις συζητήσεις και ήρθε η ώρα των αποφάσεων. Χαρακτηριστικά αναφέρεται η ρήση του παπά Σπύρου Κουνδουράκη που στο Σάσσαλο δήλωσε ‘’εγώ πάω να πολεμήσω και όποιος θέλει ακολουθεί’’»
Η πρώτη ομάδα των Γερμανών, 20 περίπου στρατιώτες, παρουσιάζεται τα ξημερώματα της 23ης του Μάη στα Μεσαύλια, να βαδίζει τον αμαξωτό δρόμο προς το Σέλινο. Προπορεύεται ο μοτοσικλετιστής ανιχνευτής, που προχωρεί λίγο και επιστρέφει, για να κατατοπίσει την ομάδα του.
Και σε λίγο μια βροντερή φωνή, κάποιου Μεσαυλιανού, ακούεται από τα απέναντι υψώματα και φέρνει το μήνυμα στους κατοίκους των γύρω χωριών.
Ο αντίλαλος της φωνής μεταδίδεται, σαν αστραπή και φτάνει τηλεφωνικά και μέχρι την περιοχή των Εννιά Χωριών.
Η πληροφορία αναστατώνει κυριολεκτικά και τους κατοίκους των Φλωριών, γιατί βρίσκονται στην πορεία των Γερμανών. Χωρίς την ελάχιστη καθυστέρηση την μεταφέρουν στα κοντινά τους χωριά, σε ολόκληρο το Σέλινο και τα Παλαιά Ρούματα.
Παντού συναγερμός.
Αμέσως και χωρίς πολλές προετοιμασίες ξεκινούν γέροι, ,μεσήλικες και αστράτευτα παιδιά οπλισμένοι μεγκράδες, κυνηγητικά όπλα και Κρητικά μαχαίρια. Είναι πολλοί και οι άοπλοι, που τρέχουν με την ελπίδα να αποκτήσουν το περιπόθητο όπλο την ώρα της μάχης, παίρνοντας το από τον Εχθρό.
Σε πρόχειρη σύναξη οι Σασαλιώτες με τους κατοίκους των γύρω μικρών χωριών επιλέγουν το μέρος, που προσφέρεται περισσότερο, για την αντιμετώπιση του Εχθρού.
Είναι η Ρεματιά της Αγριμοκεφάλας, δύο περίπου χιλιόμετρα βορειότερα των Φλωρίων. Οι Φλωριανοί δεν προλαβαίνουν να κάνουν άλλη επιλογή. Οι Γερμανοί πλησιάζουν. Υποχρεώνονται να ταμπουρωθούν στα γύρω εδώ υψώματα και μερικοί, οι πιο θαρραλέοι, χαμηλότερα πίσω από τα δένδρα, στους τοίχους των σπιτιών και στο μικρό Ρέμα που βρίσκεται δίπλα μας.
Στα δυτικά υψώματα της Αγριοκεφάλας φτάνουν πρώτοι οι Σασαλιώτες, οι Κοντουδιανοί, οι Σελιανοί, οι Μυλωνιώτες και μερικοί κάτοικοι των Μεσαυλιών.
Οι πρώτοι Γερμανοί, ο προπομπός θα λέγαμε του Εκστρατευτικού Τμήματος, έχει ήδη προσπεράσει και βαδίζει προς τα Φλώρια. Εκεί τους περιμένουν προετοιμασμένοι, καθ’ όλα, οι κάτοικοι του χωριού, ενισχυμένοι με την προσέλευση και πολλών άλλων ελεύθερων πολεμιστών από τα κοντινότερα χωριά Κάντανο, Πλεμενιανά, Δρύς, Σπίνα και με κατοίκους των Παλαιών Ρουμάτων, επί κεφαλής των οποίων ήτο ο Δάσκαλος Δημήτριος Λιονάκης. Έλαβαν μέρος ακόμη στη μάχη αυτή των Φλωριών και μερικοί άλλοι τυχαίως διερχόμενοι.
Με διαφορά μισής περίπου ώρας παρουσιάζεται στα Μεσαύλια και ο κύριος όγκος του Γερμανικού Τμήματος.
Ταυτόχρονα σχεδόν ακούστηκαν στα Φλώρια και την Αγριμοκεφάλα οι πρώτες τουφεκιές. Για αυτό και εμείς σήμερα παρουσιάζουμε τις μάχες που γίνηκαν σε διαφορετικές τοποθεσίες σαν μια και τις τοποθετούμε μέσα στο πλαίσιο που συμπεριλαμβάνει κάθε αντίσταση των κατοίκων της Μεγαλονήσου μας, υπό την Επωνυμία «Η Μάχη της Κρήτης»
Μόλις λοιπόν οι Γερμανοί φτάνανε στη γέφυρα της Αγριμοκεφάλας οι δικοί μας τους πυροβόλησαν και οι πρώτοι νεκροί έπεσαν. Οι Γερμανοί αστραπιαία ακροβολίστηκαν, τοποθέτησαν κατάλληλα τα πολυβόλα τους και ανταπάντησαν με πυκνούς πυροβολισμούς προς τα υψώματα.
Οι πυκνοί πυροβολισμοί, το φοβερό κροτάλισμα των Γερμανικών πολυβόλων και κάπου-κάπου ο τρομακτικός κρότος των χειροβομβίδων από το μέρος των Γερμανών δημιούργησαν πραγματική πολεμική ατμόσφαιρα και προκαλούσαν τον τρόμο. Το μεσημέρι περίπου φτάνει η ομάδα των Εννιά χωριανών, εξήντα (60) άνδρες με επικεφαλής τον Έφεδρο αξιωματικό Γιάννη Ραïσάκη, τον παπά -Σπύρο Κουντουράκη και τον συνταξιούχο Δάσκαλο Γιάννη Φιωτάκη.
Από εκείνη ακριβώς την στιγμή η μάχη παίρνει δραματικότερες διαστάσεις και ευνοϊκότερη τροπή για τους Ελεύθερους σκοπευτές. Καθόλη την διάρκεια της ημέρας η μάχη γίνεται σκληρή πολλές φορές σώμα με σώμα και εκτυλίσσονται σκηνές ηρωισμού αυτοθυσίας και αλτρουισμού στις οποίες καταξιώνονται το ήθος και η ψυχή των απλών λαϊκών αγωνιστών .
Ο απολογισμός της μάχης Αγριμοκεφάλας είναι ο παρακάτω:
Αιχμάλωτοι Γερμανοί 7.
Τους παρέλαβαν οι Εννιαχωριανοί και αργότερα τους παρέδωσαν στον Αστυνομικό σταθμό Κούνενι.
Νεκροί Γερμανοί: Υπολογίζεται περί τους 23
Ολοκληρωτική εξόντωση της φάλαγγας του ανθυπολοχαγού Heller εκτός ενός ανδρός που κατάφερε να διαφύγει από τον κλοιό. 14 νεκροί Γερμανοί στον χώρο που βρισκόμαστε, 2 λίγο πιο πάνω και 7 στην Αγριμοκεφάλα.
Νεκροί δικοί μας, 9 και 5 τραυματίες.
Την επόμενη μέρα οι Γερμανοί με ισχυρές δυνάμεις επανέρχονται καίγοντας και λεηλατώντας το χωριό και σκοτώνουν τον Γεωργιλάκη Ελευθέριο, πρωταγωνιστή της μάχης, και συνεχίζουν την προέλαση τους ως Κάντανο όπου ο αγώνας θα συνεχιστεί με τον ίδιο ηρωισμό στο φαράγγι της Καντάνου όπως ομολογεί ο Γερμανός στρατηγός Βίτμαν.
Εδώ πρέπει να τονιστεί ότι ο τόπος αυτός πρέπει να προστεθεί στο κατάλογο των μαρτυρικών χωριών της Ελλάδος τόσο για την αντίσταση του όσο για τις εκτελέσεις κατοίκων του στη διάρκεια της κατοχής και για το ότι τον Αύγουστο του 1944 σε μεγάλη εξόρμηση των Γερμανών σε παλαιά Ρούματα – Φλώρια – Σάσαλο έκαψαν για δεύτερη φορά το χωριό και εκτέλεσαν 14 άτομα.
Κυρίες και κύριοι,
Κάθε επέτειος τέτοιων μαχών αλλά και ολοκαυτωμάτων δεν είναι μόνο μια υπενθύμιση ότι ο φασισμός δεν έρχεται από το μέλλον, αλλά και αυτοέλεγχος για τον καθένα μας, αν από τη θέση που κατέχουμε, παλέψαμε για την διεκδίκηση των Γερμανικών επανορθώσεων, του κατοχικού δανείου και της επιστροφής των αρχαιολογικών θησαυρών που δεν είναι αίτημα αλλά ανυποχώρητο δικαίωμα του ελληνικού λαού.
Ας πάρει λοιπόν πρωτοβουλία η Ελληνική πολιτεία ούτως ώστε απόδιακήρυξη να γίνει πράξη το ότι «η Ελλάδα θεωρεί διαχρονικώς ότι οι απαιτήσεις που αφορούν το κατοχικό δάνειο και τις αποζημιώσεις είναι νομικώς ενεργές και δικαστικώς επιδιώξιμες».
Όμως, η στάση της Γερμανικής πλευράς, όπως εκφράστηκε απ’ τον κ. Σταϊνμάιερ, παραμένει απαξιωτική, προσβλητική και προκλητική τόσο προς την Ιστορία όσο και προς τη Δικαιοσύνη.
Το Δίκτυο Μαρτυρικών Πόλεων και Χωριών «Ελληνικά Ολοκαυτώματα 1940 – 1945» εδώ και δεκαετίες κρατά με κάθε τρόπο ενεργή την διεκδίκηση, αξιώνοντας και απαιτώντας το τραύμα που προξένησαν οι γερμανικές δυνάμεις κατοχής να κλείσει με την έμπρακτη καταβολή του χρέους των υπαιτίων για το σύνολο των οφειλών. Δηλαδή, για τις πολεμικές επανορθώσεις, για το αναγκαστικό κατοχικό δάνειο, για τις συλλογικές και ατομικές αποζημιώσεις.
Στο πλαίσιο αυτό:
• Είναι απολύτως αναγκαίο η ελληνική κυβέρνηση να δρομολογήσει όλες τις ενέργειες που αναλυτικά περιγράφονται στο ψήφισμα της Ελληνικής Βουλής του Απριλίου του 2019 με σκοπό -όπως ρητά αναφέρεται- «τη διεκδίκηση των οφειλών και την πλήρη ικανοποίηση όλων των αξιώσεων του Ελληνικού Κράτους από τον Α΄ και Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο».
• Επίσης, είναι πλέον καιρός το Υπουργείο Δικαιοσύνης να δρομολογήσει όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες ώστε να υπογραφεί η εκτέλεση της απόφασης του Αρείου Πάγου που δικαιώνει για το ζήτημα των γερμανικών αποζημιώσεων τα θύματα και τους συγγενείς των θυμάτων των ναζί στο Δίστομο.
• Ακόμα, το Δίκτυο Μαρτυρικών Πόλεων και Χωριών «Ελληνικά Ολοκαυτώματα 1940 – 1945» ζητά να καταργηθεί το Ελληνογερμανικό Ταμείο για το Μέλλον, μια δομή που όπως τελικά αποδεικνύεται σκοπό έχει να συγκαλύψει τις ευθύνες της γερμανικής πλευράς μέσα από αποπροσανατολιστικές
• μικρό-χρηματοδοτήσεις δράσεων στους μαρτυρικούς τόπους. Αποδεικνύεται στην πράξη μια δομή – παρωδία η οποία εντάσσεται στο γενικότερο σχέδιο της γερμανικής πλευράς που έχει στον πυρήνα του την επιδίωξη να ξεχαστεί ή διεκδίκηση των οφειλών.
• Τέλος, έως ότου η γερμανική πλευρά αναθεωρήσει την απαράδεκτη στάση της παροτρύνουμε τους Δημάρχους των περιοχών που ανήκουν στο Δίκτυο Μαρτυρικών Πόλεων και Χωριών «Ελληνικά Ολοκαυτώματα 1940 – 1945» να εξαιρούν απ’ τις προσκλήσεις των επετειακών εκδηλώσεων των Ολοκαυτωμάτων την Πρεσβεία της Γερμανίας.
Να πως τιμωρήθηκαν ‘’παραδειγματικά’’ οι μακελάρηδες της Κρήτης Γερμανοί στρατιωτικοί διοικητές.
«Κούτ Στούντεντ, Kurt Studen (2/5/1890-1/7/1978) Πτέραρχος»
Διετέλεσε στρατιωτικός διοικητής του «Φρουρίου Κρήτης» από 1 Ιουνίου 1941 μέχρι 8 Ιουλίου 1941. Υπήρξε ο εμπνευστής, οργανωτής και εκτελεστής της επιχείρησης «Ερμής» (merkur) προς κατάληψη της Κρήτης. Ήταν ο πρώτος δήμιος που διέταξε πλήθος εκτελέσεων αθώων πολιτών σε αντίποινα για τις απώλειες των αλεξιπτωτιστών, με τη δικαιολογία ότι ο Κρητικός λαός πολέμησε τους Γερμανούς παραβιάζοντας τους διεθνείς κανόνες του πολέμου. Βαρύνετε με όλες τις ομαδικές εκτελέσεις που έγιναν στο νησί μέχρι την αναχώρηση του.
Μετά τον πόλεμο εκρατείτο σε αγγλικές φυλακές. Δεν εκδόθηκε ποτέ στην Ελλάδα για να λογοδοτήσει για τα εγκλήματα του. Το Μάιο 1946 δικάστηκε από αγγλικό Δικαστήριο στο Λίνεμπουργκ της Κάτω Σαξονίας. Στο κατηγορητήριο περιλαμβάνονταν οκτώ κατηγορίες για εγκλήματα που διαπράχτηκαν στην Κρήτη. Το Δικαστήριο δέχτηκε τρία από τα αποδιδόμενα σ' αυτόν. Καταδικάστηκε σε φυλάκιση πέντε μόνον ετών. Εναντίον της απόφασης αυτής άσκησε έφεση, την οποία δέχτηκε το δευτεροβάθμιο Δικαστήριο, με αποτέλεσμα να αφεθεί ελεύθερος το 1948 με τη μεσολάβηση των Αμερικανών. Αργότερα προσλήφθηκε στρατιωτικός σύμβουλος του στρατηγού Αϊζενχάουερ και έπειτα στρατιωτικός σύμβουλος του Καγκελάριου Αντενάουερ,
Πρωτοϊδριτής της ένωσης Καταδρομέων Αλεξιπτωτιστών που με διάφορα προσωπεία προσπαθούν να μετέχουν στους εορτασμούς των επαιτείων της Μάχης της Κρήτης
«Αλεξάντερ Αντρέ, Alexander Andrea 27/4/1888-3/4/1979) Στρατηγός».
Είναι ο δεύτερος Διοικητής του «Φρουρίου Κρήτης». Υπηρέτησε σ' αυτήν τη θέση από 9 Ιουλίου 1941 μέχρι τον Ιανουάριο του 1943. Επί της διοικήσεώς του διαπράχθηκαν πολλά εγκλήματα, μεταξύ των οποίων ομαδικές εκτελέσεις αθώων, καταστροφή χωριών, εξ αναγκασμός σε εργασία, (αγγαρείες) χιλιάδων πολιτών. Με διαταγή του εκτελέστηκαν κάτοικοι των χωριών Φουρνέ, Σκινέ, Αλικιανού, καθώς και οι 62 κάτοικοι Ηρακλείου με τον Δήμαρχο της πόλης. Για τα εγκλήματα του καταδικάστηκε από το δικαστήριο εγκλημάτων πολέμου των Αθηνών σε ισόβια κάθειρξη. Κρατήθηκε στις Φυλακές Αβέρωφ και ύστερα από δύο χρόνια υπέβαλε αίτηση χάριτος και η ποινή του μετετράπη σε τετραετή φυλάκιση. Το 1952 αφέθηκε ελεύθερος μετά από πιέσεις της γερμανικής Κυβέρνησης.
«Χάνς Μπέντακ Hans-Georg Benthack (2/3/1894-17/8/1973) Στρατηγός»
Υπηρέτησε στη Κρήτη μετά την αναχώρηση του Μύλλερ από 15 Οκτωβρίου 1944 μέχρι 23 Μάϊου 1945. Αποδείχθηκε όπως και οι προηγούμενοι συνάδελφοι του σκληρός και βάναυσος προς τον κρητικό λαό, ακόμη και μετά τη συνθηκολόγηση της Γερμανίας (8-5-1945). Δεν εκδόθηκε ποτέ στην Ελλάδα για να δικαστεί. Σε δίκη που έγινε στο Αμβούργο το 1952 το Δικαστήριο δεν τον καταδίκασε λόγω αμφιβολιών. Τα στοιχεία για την ενοχή κρίθηκαν ανεπαρκή.
«Πολλά διδάσκει και θυμίζει η προκήρυξη που κυκλοφόρησε η ΕΔΑ τον Ιούνη του 1966»
Το Μάη του 1966 οι δοσίλογοι ρεβανσιστές της Δυτικής Γερμανίας πανηγύρισαν την 25η επέτειο της «κατάκτησης της Κρήτης», με διήμερο γιορτασμό, ομιλίες και στρατιωτική παρέλαση. Τιμώμενο πρόσωπο ο χιτλερικός στρατηγός Κουρτ Φον Στουντέντ, διοικητής του σώματος των αλεξιπτωτιστών που εισβάλανε στην Κρήτη το Μάη του 1941 και έπνιξαν στο αίμα την αντίσταση του λαού μας.
Μια έντονη φωνή διαμαρτυρίας στην πρόκληση αυτή, ήταν η προκήρυξη που ακολουθεί, που κυκλοφόρησε η ΕΔΑ τον Ιούνη του 1966 στην Κρήτη. Δε θα βρείτε τίποτα το παράνομο. Όμως το αστυνομικό κράτος της Νατοϊκής Ελλάδας, έστειλε στο εδώλιο του κατηγορουμένου την ηγεσία της ΕΔΑ Χανίων και τους διανεμητές της προκήρυξης. Κατηγορία: «Εν Βουκολιές Κισσάμου, εν Χανίοις και εις άλλας πόλεις και χωριά της Κρήτης την 11-6-66 μετέδωσαν εις το κοινόν ανακοινώσεις δυναμένας να εμβάλλουν εις ανησυχίας τους πολίτας και να μειώσωσι το παρ' αυτοίς αίσθημα ασφαλείας και τάξεως, ήτοι διένειμον προκηρύξεις της ΕΔΑ Χανίων, με τον τίτλον..... κατά παράβασιν του εδ. γ του άρθρ. 1 του Α.Ν. 942/1946.
Για την ιστορία:
Δικαστήριο: Μονομελές Πλημμελειοδικείο Χανίων, δικαστής Κων. Μεργιανός.
Εισαγγελέας έδρας: Ιωάν. Καραφλός.
Ημερομηνία δίκης: 6-12-66.
Κατηγορούμενοι:
Κων/νος Χιωτάκης
Ιλαρίων Τζουγκαράκης
Κυριάκος Κουτρουλάκης
Παύλος Μουντάκης
Παντελής Πανηγυράκης
Θεοχάρης Ποταμίτης
Σωτήριος Φανουργιάκης
Ιωσήφ Μαυριγιαννάκης και
Δημήτριος Βλησίδης.
Απόφαση: Αθώοι (αριθμ. απόφ. 3508-3508α).
Κυρίες και κύριοι,
Τα τραγικά γεγονότα στην ευρύτερη περιοχή η λαϊκή μούσα τα απέδωσε επιγραμματικά:
«Θλιμμένες είναι οι κορυφές στην Αγριμοκεφάλα
τ’ Αποπηγάδι είναι βουβό και παραπονεμένο
Βουνά ήντα ‘ναι η θλίψη σας κι η παραπόνεσή σας;
Ρούματα και Κακόπετρος, Μαλάθυρος και Φλώρια,
Αγία Ειρήνη, Κάντανος είναι χωριά δικά μας
περήφανα και ξακουστά· μα οι Γερμανοί φασίστες
επέσανε σαν λούπηδες και ρήμαξαν τον τόπο.
Μανάδες εσκοτώσανε, παιδιά γυναίκες κι άντρες,
για κείνους είναι η θλίψη μας»...
Επίλογος:
«Στις στρατιές των Μαρτύρων της Λευτεριάς, ελάχιστη αντιπροσφορά η τιμή της Μνήμης».

Σπύρος Δαράκης
πρώην πρόεδρος μαρτυρικής ΜΑΛΑΘΥΡΟΥ
πρώην Δήμαρχος Μηθύμνης και μέλος του
Δ.Σ του Δικτύου Μαρτυρικών πόλεων και
χωριών της Ελλάδος περιόδου 40΄- 45΄
(ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΑ)

(Φωτ.: Εμμ. Χαλακατεβάκης)

Address

Ελ. Βενιζέλου & Αθ. Διάκου
Kántanos
73001

Opening Hours

Monday 09:00 - 16:00
Tuesday 09:00 - 16:00
Wednesday 09:00 - 16:00
Thursday 09:00 - 16:00
Friday 09:00 - 16:00

Telephone

+302823340309

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Δήμος Καντάνου-Σελίνου posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Organization

Send a message to Δήμος Καντάνου-Σελίνου:

Share