15/02/2023
L’equip de govern de Riells i Viabrea ha fet avui una nova passa unilateral per decidir el futur de l’aigua del municipi.
Al gener de 2021 varen comunicar que iniciaven negociacions amb l’empresa Abastaments d’Aigua del Tordera SL per municipalitzar el servei i que posteriorment una Comissió d’Estudi decidiria la forma de gestió.
Malgrat això no s’ha donat a conèixer el contingut de les negociacions, ni l’acord o acords adoptats, encara que abans de convocar la Comissió es van produir diversos fets consumats que hi poden estar relacionats:
- redactar un nou Reglament (passant pàgina de la recaptació de l’empresa per quotes de manteniment de comptadors que no s’hagin dedicat a aquest concepte),
- aprovar una Tarifa en la que no s’han contrastat suficientment les dades aportades per l’empresa sobre plantilla, amortitzacions, despeses i ingressos i s’ha deixat en mans de l’empresa la recaptació dels ingressos no tarifaris que haurien de servir per minorar la tarifa que hagin d’abonar les persones usuàries,
- actualitzar un Pla Director amb un munt d’inversions que justifiquin unes necessitats d’inversió per damunt de les possibilitats de la caixa municipal endeutada per una resolució judicial sobre un projecte constructiu al que es va retirar una llicència concedida anteriorment.
L’equip de govern va encarregar diversos treball tècnics però no ho va fer per estudiar i comparar les diverses possibles formes de gestió i aprofundir en els temes plantejats en l’estudi de PWACS de desembre de 2020 sobre escreix d’amortitzacions i/o amortitzacions indegudes sinó per donar forma a única forma de gestió, una empresa mixta per un període inicial de 18 anys i amb un cost addicional sobre el servei per remunerar a la part privada. També acceptant la reclamació de l’empresa AAT SL de prop de 240.000,- € per amortitzacions pendents sense tenir en compte un munt de conceptes que podrien donar com a resultat una liquidació del servei favorable al municipi com apunta un informe de l’AMAP que es va presentar per instància per coneixement dels membres de la Comissió.
A la Taula ens varen negar un estudi sobre les possibilitats de l’aigua pública que faria el gabinet jurídic Salellas i Associats per un import molt menor de qualsevol dels estudis encarregats. La resposta va ser que ja no s’encarregarien més estudis en la “fase prèvia” i de cop i volta ens trobem a la fase final.
Amb només dues reunions, el 25 de gener i el dia 1 de febrer, l’equip de govern ha sotmès a votació, comptant ja d’entrada amb la seva majoria en la Comissió, una memòria que podria argumentar coses diferents si s’hagués contractat amb un altre objectiu. En el Ple d’avui han votat a favor de la seva proposta els 7 membres de l’equip de govern i 4 en contra ( 2 Psc i 2 Junts).
La Taula per l’Aigua Pública rebutja aquesta forma d’actuar de l’equip de govern que ha incomplert el compromís de debatre “sense apriorismes” (deien), totes les formes possibles de gestió i subscrivim les paraules del president de l’associació de veïns Aigua és Vida per tot Riells i Viabrea, membre de la Comissió, quan va afirmar en la darrera reunió que “no s’ha actuat correctament en el procediment” i que així les coses l’equip de govern “no té legitimitat” per acordar l’empresa mixta, més en portes d’unes eleccions municipals que potser aportin un canvi de govern.
Prepararem al·legacions per presentar en el període d’exposició pública i estudiarem totes les possibilitats per oposar-nos a aquest acord de creació d’una empresa mixta per 18 anys i amb indemnització de prop de 240.000€ a l’empresa AAT SL.