17/05/2021
🏳️🌈 Un dia com avui de 1990, l’OMS va eliminar l’homosexualitat de la llista de malalties mentals. No va ser així amb la transsexualitat, que vam haver d’esperar fins al 18 de juny de 2018 per veure-la eliminada de la llista de malalties mentals.
Les organitzacions LGTBIQ+ segueixen reclamant l’aprovació d’una Llei Trans a nivell estatal que faciliti la transició de gènere o l’efectiva implantació de la Llei 11/2014, de 10 d’octubre, per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per erradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia, aprovada pel Parlament de Catalunya, però sense dotació pressupostària per falta de voluntat política.
El col·lectiu segueix patint discriminació, estigma i violència, ja sigui física, psíquica, ambiental o institucional. Un exemple d’aquesta són les 113 agressions registrades a Catalunya durant l’any 2019 o l’assassinat de Normunds Kindzulis, activista LGTBI, el passat mes d’abril a Letònia, que va ser cremat viu a la porta de casa seva pel seu activisme.
Volem reconèixer la feina realitzada per totes aquelles persones que han posat la cara, el cos i, molts cops, la vida, per aconseguir la igualtat LGTBIQ+. També volem enviar un missatge de solidaritat i de suport a totes aquelles persones que pateixen discriminació o violència per la seva identitat o orientació sexual a qualsevol indret del món, doncs encara hi ha més de 70 països on l’homosexualitat es considera un delicte i està castigada amb penes de presó o, fins i tot, la mort.
Amb motiu d'aquesta jornada, igual que cal fer cada dia i sense ambigüitats, condemnem totes les actituds de rebuig, de prejudici i d'hostilitat i fem una crida a tots els poders polítics, institucions, entitats i col·lectius i a tota la societat civil per a erradicar tot tipus de discriminació i violència, molt especialment en uns moments en els que els discursos LGBTIfòbics malauradament tornen a aparèixer i els drets assolits tornen a estar en perill.