اِسْتِقَامَة

اِسْتِقَامَة Contact information, map and directions, contact form, opening hours, services, ratings, photos, videos and announcements from اِسْتِقَامَة, Social service, Cairo.
(3)

﴿ قُل ياَ عِبَادِي الذِينَ أَسْرَفُوا عَلَّى أَنْفُسِهِم لاَ تَقْنَطُوا مِن رَحْمَّة اللَّه إِنَّ اللَّه يَغْفِرُ الذُنُوبَ جَمِيعاً إِنَهُ هُو الغَفُورُ الرَحِيم}❤🌴

عن النبي ﷺ أنه قال: " كل بني آدم خطاء، وخير الخطائين التوابون"
🌺🌿

مكنتش شوفت صورة المخلوقة دي.بس لما شوفتها حسيتها سبحان الله..نسخة بالكربون من نوال السعداوي!ربنا بيقول: "إن الذين يُحبون...
11/06/2026

مكنتش شوفت صورة المخلوقة دي.

بس لما شوفتها حسيتها سبحان الله..نسخة بالكربون من نوال السعداوي!

ربنا بيقول:

"إن الذين يُحبون أن تشيع الفاحشة في الذين آمنوا لهم عذاب أليم في الدنيا والآخرة والله يعلم وأنتم لا تعلمون"

الآية دي مخيفة وبتكشف لك عن نوع خاص من النفوس البشرية.

نوع بيحب انتشار الرذيلة.

بس النوع دا ربنا توعده بالعذاب في الدنيا والآخرة.

دينكم يا مسلمون دين عِفة واحترام ورُقِيّْ

أما الأفكار البغيضة المستورَدة، فالانحلال هو هدفها.

وبعدين يرجعوا يشتكوا من سوء أخلاق الناس في المجتمع وتفشِّي الخيانات الزوجية!

طيب ما هو دا اللي أنت كنت عايزاه يا فاقدةَ الشرف!

عايزة انتشار الحرام..وتقنينه..وانغماس الشباب فيه.

هتنتظري النتيجة تكون إيه يعني!؟

أكيد لازم المجتمع يخرب بسبب أفكارك أنت واللي زيك.

ربنا يسترها علينا من الأشكال الضالة دي!

ربنا يحفظ بناتنا ونساءنا منك أنت واللي زيك.

هما غاليين..عمرهم ما هيكونوا سِلَع في يوم من الأيام.

منقول

رد الشيخ عبدالله رشدي. بلغني أن فاجرةً تريد تقنين أوضاعِ الزانياتِ مع تقديم ضماناتٍ قانونيةٍ وحقوقيةٍ لهنَّ!ولستُ بصدد ا...
11/06/2026

رد الشيخ عبدالله رشدي.

بلغني أن فاجرةً تريد تقنين أوضاعِ الزانياتِ مع تقديم ضماناتٍ قانونيةٍ وحقوقيةٍ لهنَّ!

ولستُ بصدد الردِّ على ذلك بل المرادُ هو التسخيف من هذا القول وبيانُ فساد قائلتِه ومن شاكَلَها.

قد تكلموا في حُجية السنة

ثم تكلموا في وجوب الحجاب

ثم تكلموا في فرضية الصيام

ثم شكَّكوا في الصلوات الخمس

ثم شكَّكوا في مكة والحج

ثم شكَّكوا في المعراج وبين المقدس

ثم ازداد عبثُهم فهوَّنوا من حُرمَةِ الخمر

ثم الآن..الزنا

تشجيع للعفيفات كي يُصبِحْن زانيات رخيصات!

انتبهوا وصونوا أولادكم وبناتِكم عن هذه القباحات والقبيحات.

علِّموهم أنَّ من تدعو لذلك فهي "فاجرة"

علموهم أنَّ العفيفةَ لا تُهَوِّنُ من الشَّرف

علِّموهم أنَّ التهوين من الشَّرَف والدعوةَ للتطبيع مع الزنا لايصدر إلا عن رخيصة!

نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن أن يعقد الرجلً لحيتَه.ونهى عن تشبه المسلم بغير المسلمين.ونهى عن تشبه الرجال بالنساء والع...
07/06/2026

نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن أن يعقد الرجلً لحيتَه.

ونهى عن تشبه المسلم بغير المسلمين.

ونهى عن تشبه الرجال بالنساء والعكس.

ونهى عن المُثلة، وهي أن يأتيَ الشخص بشيء غير مألوف وشاذٍّ عن العُرف ومخالفٍ للشرعِ في هيئته.

منقول

النبي ﷺ قال جُملة غريبة وخطيرة جدًا عن اللبس دا، وقعدت سنين أفهم معاني وصف (كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ) وإزاي كاسية وعارية في...
01/06/2026

النبي ﷺ قال جُملة غريبة وخطيرة جدًا عن اللبس دا، وقعدت سنين أفهم معاني وصف (كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ) وإزاي كاسية وعارية في نفس الوقت؟

أهو الفُستان المُجسَّم دا هو التجسيد الحرفي للكلمتين دول! وممكن جدًا تكون البنت اللي لابساه بتصلي، وبتصوم، ومُحترمة، ومتربية أحسن تربية، بس غصب عنها وقعت في كبيرة من الكبائر! وماينفعش بأي حال نزايد على العُصاة؛ لأن كلنا عُصاة بس في حِتت تانية.

المهم.. أبسط معنى للكلمتين دول، إنها (كاسية) لأنها لابسة قماش ومغطية بيه لون بشرتها، وفي نفس الوقت (عارية) لأن القماش دا عبارة عن طبقة جلد تانية، وراسم ومفصّل كل مُنحنى وتفصيلة في الجسم، يعني حرفيًا لابسة بس مش لابسة!

​والكارثة بتكمل بالطُرح الغريبة المُريبة المُنتشرة حاليًا، لفّة بتبيّن الرقبة، ولفّة بتبيّن الودن وحتة من الشعر، أو تربون بيخلي الرأس كأنها (أسنمة البُخت المائلة)! ودا بيكبّر شكل الرأس من ورا وبيلفت النظر، وبيلغي تمامًا وظيفة الحجاب الأساسية اللي هي إخفاء الزينة وعدم إبراز المفاتِن.

تعالي بقى للجزء المُرعب في الحديث، واللي لازم نفهمه علشان نعرف قدر نفسنا ونبطّل مُكابرة واستخفاف بنصوص الشرع، النبي ﷺ قال عنهم: (لا يَدْخُلْنَ الجَنَّةَ، ولَا يَجِدْنَ رِيحَهَا)!

طيب ليه العقاب العنيف والوعيد المُخيف دا؟ لسببين:

- لأن الإصرار على المعصية، والمجاهرة بيها في الأفراح والمُناسبات، وتحويل الحجاب لمَسخ بيفتن الناس، دا تعدي صارخ على حدود الله واستهانة بأوامره، وكأنك بتضحكي على ربنا، اللي هو أنا مُحجبة أهو بس حجاب مِشخلع على مزاجي!

-ولأن البنت اللي بتلبس كدا -سواء بوعي أو بدون- بتبقى قاصدة إنها تلفت الأنظار وتحرّك مَراكب الإعجاب، فبتكون سبب مباشر في فتنة شباب ورجال كتير، والجزاء من جنس العمل؛ زي ما كانت سبب في ضلالهم واعتياد عيونهم على الحرام، بتتحرّم هي من رِيح الجنة!

شايفك يا اللي مش مُقتنع وبتفكّر أو بتفكّري تستنكري النصوص الصحيحة، وهتدخل على باقة الدين يُسر، وربنا جَميل يُحب الجَمال، وفعلاً مفيش أي مانع إن البنت تكون شيك ولبسها أنيق.. لكن الحجاب الشرعي ليه ضوابط، والخطوط الحمراء مفيهاش فصال أبدًا في الدين، ولمّا ربنا -سبحانه وتعالى- حرّم اللبس المُجسَّم والمُلفت، حرّمه لأنه هو الأعلم بشؤون عباده، وهو اللي أراد بنفسه -جل جلاله- تعزيز البنت المُسلمة وتفريقها عن غيرها، والوعيد في الحديث دا علشان لو حبيتي تسترخصي نفسك تفتكري إن الضريبة هي الحِرمان من الجنّة! يعني حاجة في مُنتهى الذُل، والله لا أرضاها لمُسلمة تؤمن بالله.

خلي بالِك.. فيه شوية حِجج وردود بيحاولوا يقنعوكي بيها، زي مثلاً:

- (سيبك من المرأة، يا عم غضوا عينيكم الزايغة إنتو الأول)..
هقولك: أقسم بالله معاكي حق مليون في المية، وأي راجل بيبصلك أو بيُطلق بصره دا راجل آثم وخاين لله وللنبي وللمسلمين، وربنا أمرنا كرجال بغض البصر: (قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ)، لكن بالعقل كدا.. هل ذنب الحرامي اللي بيسرق، يُبرئ صاحب البيت اللي سابله الباب مفتوح والفلوس على الترابيزة؟

الحساب يوم القيامة فردي؛ هو هيتحاسب حساب عسير على بصره بس، لكن إنتي هتتحاسبي على فتنتك لكل اللي شافك.. علشان كدا الخطورة بتستدعي التنبيه والتذكير دايمًا، وذنب البصّاص مابيعفكيش أبدًا من عقاب التبرُّج قدام ربنا!

- (دي ساعتين في العمر)..
هقولك: والله مَلك الموت ما بياخد أجازة، وشغال -بأمر الله- في العيد وفي الأجازات وفي كل الأوقات! وملوش أي علاقة إنت قاعد في فرح ولا ميتم، دا مأمور وبينفِّذ على أي حال.

وأخيرًا.. مَن ترك شيئًا لله، عوَّضه الله خيرًا منه.

منقول

29/05/2026

العالمين الجديد تحفه معماريه.. ✌👌

صل على النبى يا اخوانا، وكل عام وانتم بخير 🐏بلاش تهور. ربنا معاك يا حمو 🛀
27/05/2026

صل على النبى يا اخوانا،
وكل عام وانتم بخير 🐏
بلاش تهور.
ربنا معاك يا حمو 🛀

✨ تهنئ إدارة صفحة"أحباب الشيخ عبدالله رشدي"الأمة الإسلامية جميعًا بمناسبة عيد الأضحى المبارك 🐑🌙نسأل الله أن يجعله عيد خي...
27/05/2026

✨ تهنئ إدارة صفحة
"أحباب الشيخ عبدالله رشدي"
الأمة الإسلامية جميعًا بمناسبة عيد الأضحى المبارك 🐑🌙
نسأل الله أن يجعله عيد خير وبركة،
وأن يتقبل منا ومنكم صالح الأعمال والطاعات 🤍
عيد سعيد عليكم وعلى الأمة الإسلامية،
أعاده الله علينا وعليكم باليمن والخير والبركات 🌸

ده مش كلام أفلام، ده اللي حصل بالظبط في قرية "باويل" بمركز إسنا جنوب محافظة الأقصر، في حادثة هزت قلوب الصعيد كله.​أربعة ...
24/05/2026

ده مش كلام أفلام، ده اللي حصل بالظبط في قرية "باويل" بمركز إسنا جنوب محافظة الأقصر، في حادثة هزت قلوب الصعيد كله.
​أربعة من أكابر ورجال الصعيد، أفنوا عمرهم وشيبتهم في السعي بين الناس بالخير:
▪️ الحاج قناوي فاروق علي حسين
▪️ الحاج بلال عبدالستار
▪️ الحاج ضيف الله عدلي الطاهر
▪️ الحاج ابو ضيف عبدالعال
​الرجالة دي ماكنش وراهم غير حاجة واحدة: يلفوا من قرية لقرية، يطفوا نار الفتن، ينهوا الخصومات الثأرية، ويصالحوا المتخاصمين.
​وهنا المعجزة والمفارقة اللي تبكّي الحجر:
بالأمس، خلصوا جلسة صلح كبيرة وربطوا بين قلوب عيلتين ورجعوا الفرحة لبيوتهم.. وفي طريق عودتهم على الطريق الصحراوي الغربي، ربنا اختارهم لعنده في وقت واحد! ماتوا وهما شايلين "أمانة
الناس دي عاشت بتصلح بين العباد، وأقل حاجة نقدمها ليهم دلوقتي هي الدعاء..

منقول

24/05/2026

١- الشبكة هي الذهب الذي يشتريه الخاطب عند التقدم لخِطبة فتاةٍ.

٢- الشبكة جزء من المهر.

٣- المهر هو ذلك المال الذي يقدمه الخاطب عند الزواج ويسمى أيضاً الصَّداق.

٤- هذا الذهب هو جزء من المهر المقدَّم بالإضافة للمؤخر إن كان هناك مؤخر إضافة لأي قدر من المال تم تقديمه مع الشبكة.

٥- حين يتم فسخ الخِطبة فإن المهر كاملاً -بما فيه الشبكة- يعود للخاطب؛ سواء كان فسخ الخِطبة منه أو من مخطوبتِه.

٦- لا تمتلك المخطوبة كامل هذا المهر إلا بعد الدُّخول، وأما بعد العقد وقبل الدخول فتمتلك منه النصف فقط إن كان الطلاق من جهة الزوج، وأما إن كان من جهتها فللزوج أن يطلب منها أن ترد المهر كاملاً.

٧- بذلك نعلم أن الخِطبةَ لا تُحِلُّ شيئاً من المهر للمخطوبة.

الدكتور "عبدالله رشدي"يقول..١- إذا اشترطتْ الزوجةُ على الزوجِ في عقد الزواجِ أن تعملَ وجبَ عليه الوفاء لها بالشرطِ، ولا ...
23/05/2026

الدكتور "عبدالله رشدي"
يقول..
١- إذا اشترطتْ الزوجةُ على الزوجِ في عقد الزواجِ أن تعملَ وجبَ عليه الوفاء لها بالشرطِ، ولا يجوز له أن يطلب منها المشاركة بشيء من راتبها في البيت اللهم إلا لو كان هو الآخر قد اشترطَ عليها ذلك في عقد الزواج.

٢- هذا الشرطُ -شرطُ العمل- يجب الوفاء به وفق مذهب الإمام أحمد بن حنبل خلافاً للجمهور.

٣- إذا خرجت الزوجة متبرجةً أو كان في العمل ما يحرمه الله أو أدَّى العمل للإخلال بحق الزوجِ فله منعُها منه حينئذ.

٤- أما إذا لم تشترط عليه ذلك عند عقد الزواج ثم بدا لها أن تعمل بعد الزواج فالأمرُ يعود لموافقة الزوجِ.

Address

Cairo

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when اِسْتِقَامَة posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share

Category