Stadsambassadeur Haarlem-Osnabrück

Stadsambassadeur Haarlem-Osnabrück Kontaktinformationen, Karte und Wegbeschreibungen, Kontaktformulare, Öffnungszeiten, Dienstleistungen, Bewertungen, Fotos, Videos und Ankündigungen von Stadsambassadeur Haarlem-Osnabrück, Regierungsinstitution, Bierstraße 28, Osnabrück.

09/02/2024

Na, erkennt Ihr diese beiden Herren? Das war die Generalprobe fürs Wochenende 🥳 Live könnt Ihr Jason und Levy in diesem Outfit am Ossensamstag erleben, denn dann ist die Stadtwache beim großen Festumzug dabei 🎉🎊 Und wir haben für Euch gemeinsam mit dem BOK / Bürgerausschuss Osnabrücker Karneval e.V. und der Stadt Haarlem die Marchingband De Fluttetutters eingeladen 🎷🥁🎺. Die Musikerinnen und Musiker spielen bereits ab 13 Uhr in der Familienzone an der Ecke Schlagvorderstraße/Ecke Möserstraße 🎶 und begleiten dann den Zug bis zum Rathaus 🎉🤡🎊 Partystimmung ist garantiert! Osna helau! 💃🕺

06/12/2023

Wir wünschen Euch einen schönen Nikolaustag 🎅🎄

P.S.: Wusstet Ihr, dass der Nikolaus 280 n. Chr. in Myra (heutige Türkei) geboren wurde und als Wohltäter bekannt wurde, weil er sein gesamtes Hab und Gut den Armen und Bedürftigen spendete? Und die Kinder in den Niederlanden haben bereits gestern am Pakjesavond von ihrem „Sinterklaas“ die Geschenke bekommen 🎁🎁🎁

Hallo allemaal, mijn naam is Levy Gores, ik ben 20 en aankomend jaar de stadsambassadeur uit haarlem. Ik ben erg geinter...
17/10/2023

Hallo allemaal, mijn naam is Levy Gores, ik ben 20 en aankomend jaar de stadsambassadeur uit haarlem. Ik ben erg geinterreseerd deze mogelijkheid aan te pakken, veel te leren en vooral om mijn geboortestad haarlem te vertegenwoordigen. Toen de vader van een goede vriend met deze vacature aaankwam, kon ik dat natuurlijk niet voorbij laten gaan. In de buurt van haarlem en amsterdam heb ik op de middelbareschool gezeten en daar ook mn diploma gehaald. Mijn vader woont in Zwitserland waardoor ik (naast het duitsonderwijs) in de vakantie’s mijn Duits heb kunnen verbeteren- en nee, Ik heb geen Zwitsers dialect!

In mijn vrijetijd heb ik veel in de horeca gewerkt. Ook lees ik veel: boeken over Churchill of Lloyd george heb ik in een klap uit. Ook hou ik ervan met vrienden af te spreken en sociaal bezig te zijn.

Met veel positieve energie kijk ik naar de toekomst en zal mijn best doen als stadsambassadeur uit haarlem.

Als u vragen heeft ben ik via mail of telefoon bereikbaar.

📷: Swaantje Hehmann

De tijd gaat soms sneller dan je zou willen. Vandaag komt er dan een einde aan mijn jaar als stadsambassadeur van Haarle...
15/09/2023

De tijd gaat soms sneller dan je zou willen. Vandaag komt er dan een einde aan mijn jaar als stadsambassadeur van Haarlem in Osnabrück. Een jaar waarin ik voor het eerst na vier jaar coronavrij(!) onder andere een Duits-Nederlandse ontmoetingsavond, een dagreis voor Osnabrückers naar Haarlem en de Haarlem-dag tijdens de Maiwoche heb mogen organiseren.

Daarnaast heb ik, zoals het een stadsambassadeur betaamt, uitwisselingen tussen ambtenaren, bestuurders en volksvertegenwoordigers, en ook tussen scholieren, sportverenigingen en orkesten uit beide steden begeleid. Het was een erg enerverend en succesvol jaar waarin ik ontzettend veel heb geleerd en meegemaakt. Graag wil ik iedereen bedanken die aan dit bijzondere jaar een steentje heeft bijgedragen.

Ik draag het ambt over aan Levy Gores en wens hem net zoveel plezier en fijne projectpartners toe als ik heb mogen ervaren. Het is een eer om een jaar lang ambassadeur van je stad te mogen zijn en bovendien een onvergetelijke herinnering.

Moge de stedenband Haarlem-Osnabrück nog lang blijven bestaan!

Wat is de relatie tussen wereldhandel en vrede? Dat is de centrale vraag van de tentoonstelling „Wereldhandel. Geschiede...
25/08/2023

Wat is de relatie tussen wereldhandel en vrede? Dat is de centrale vraag van de tentoonstelling „Wereldhandel. Geschiedenis, heden, vooruitzichten” in het Museum Industriekultur (MIK) van Osnabrück.

In een thematisch ingedeelde tentoonstelling geeft het MIK een uitgebreid overzicht van de geschiedenis van wereldwijde handel in goederen, vanaf het prille begin tot onze tegenwoordige tijd. Met de uitdagende tentoonstelling stelt het museum belangrijke vragen aan de orde: bevorderen internationale handelsrelaties welvaart en samenwerking of leiden ze tot conflicten en sociale ongelijkheid? In hoeverre zijn wereldhandel en mondiale machtsstructuren vandaag de dag nog steeds van elkaar afhankelijk?

In het gedeelte “Handelsorte", dat gewijd is aan de vraag naar de wisselwerking tussen de wereldhandel en de concrete plaatsen waar deze plaatsvindt, werd naar het perspectief van de verschillende zustersteden van Osnabrück gevraagd: welke rol speelde en speelt de zusterstad in de wereldhandel en hoe heeft wereldhandel op zijn b***t de stad gevormd? En is er iets wat in de stad wordt geproduceerd en internationaal wordt verhandeld?

Daarbij moesten mijn voorgangster, Floor van Hattum, en ik natuurlijk meteen aan de exportklapper van Haarlem denken: Jopenbier. Minder bekend is dat brouwerijen in Haarlem een eeuwenoude geschiedenis hebben. In de late middeleeuwen groeide Haarlem uit tot een van de belangrijkste bierbrouwsteden van Nederland en daarbuiten; zelfs in Noord-Frankrijk dronk men Haarlems bier. De bierindustrie ontwikkelde zich zodanig dat het bier in de 17e eeuw ook naar De Oost werd verscheept en voor meer dan de helft van de inkomsten van de stad verantwoordelijk was. Vandaag de dag wordt Jopenbier over de hele wereld geëxporteerd.

De tijdelijke tentoonstelling in het Museum Industriekultur is tot 15 oktober te bezoeken. https://mik-osnabrueck.de/programm/sonderausstellung/welthandel/

Op zaterdag 20 mei was het dan zover: de Haarlem-dag op het Nikolaiort (het centrale plein van het voetgangersgebied) in...
21/06/2023

Op zaterdag 20 mei was het dan zover: de Haarlem-dag op het Nikolaiort (het centrale plein van het voetgangersgebied) in Osnabrück!

Dit jaar mocht ik liefst vijf verschillende artiesten en muziekgroepen uit Haarlem in de zusterstad ontvangen. Traditiegetrouw werd de dag geopend met de in Osnabrück geliefde blaaskapel de Schuimkragen – al zo’n 25 jaar onmiskenbaar met de Maiwoche verbonden – die met een repertoire variërend van hedendaagse kapelmuziek tot bekende hits het publiek van begin af aan opbeurde en voor een uitstekende sfeer op het plein zorgde.

De zanger, gitarist, singer-songwriter en Maiwoche-debutant Joost Dobbe speelde onder begeleiding van zijn mondharmonica vervolgens bekende akoestische klassiekers uit de jaren 60 en 70, in combinatie met hits uit de jaren 90 en zelfgeschreven nummers.

Met zijn diepzinnige Nederlandstalige teksten, die je raken en aan het denken zetten, en zijn gevoelige muziek bracht Raoul Michel net als vorig jaar het publiek tijdens zijn optreden in vervoering.

De frisse muzikale zangeres, songwriter, performer en eveneens Meiweek-debutant FLEUR, onder andere bekend van haar veelbekeken optreden tijdens the Voice of Holland in november 2019 en haar vele concerten door heel Nederland, veroverde met haar veelzijdige stem en haar liefde voor de piano nu ook Duitse harten. Kers op de taart was hierbij het spontane gezamenlijke zangoptreden met collega Raoul Michel: een première op de Haarlem-dag!

De dag werd afgesloten met de band Royal Teazer, die een repertoire bestaande uit bekende pop/rock-hits en een mix van eigen nummers aan het volgestroomde plein presenteerde en het opgewonden publiek op een muzikale trip meenam.

Dit alles werd ook dit jaar weer verrijkt met Jopenbier en een speciale live-uitzending van Haarlem105 vanaf het Nikolaiort.

Een eer om te mogen organiseren en een onvergetelijke herinnering. Wordt volgend jaar zonder twijfel vervolgd!

Van 12 t/m 21 mei heeft hier in Osnabrück weer de jaarlijkse Maiwoche plaatsgevonden. Tijdens het openingsweekend was er...
01/06/2023

Van 12 t/m 21 mei heeft hier in Osnabrück weer de jaarlijkse Maiwoche plaatsgevonden. Tijdens het openingsweekend was er een Haarlemse delegatie, met onder anderen burgemeester Jos Wienen, in Osnabrück te gast. De dag voor de opening van de meiweek heeft ze het zogenaamde “Platz der Städtefreundschaften” geopend, dat zich voor de Volkshochschule Osnabrück bevindt. Daar werden wegwijzers naar de elf partner- en vriendschapssteden van Osnabrück onthuld – met bovenaan de trotse zusterstad Haarlem!

De dag erna bezocht de delegatie de nieuwe permanente tentoonstelling in het Museum am Schölerberg en maakte ze kennis met start-ups en het thema 'kunstmatige intelligentie' in het InnovationsCentrum Osnabrück. Daarna heette burgemeester Katharina Pötter alle delegaties - naast Haarlem ook uit Angers (Frankrijk), Derby (Groot-Brittannië), Evansville (VS), Gmünd (Oostenrijk), Greifswald (Duitsland), en Hefei (China) - officieel welkom in de Vredeszaal. Bij deze gelegenheid werd ook het boek met de uit de partnersteden indrukwekkend vormgegeven vredesboodschappen gepresenteerd. Ook Haarlem heeft zich hierin van haar beste kant laten zien. "Gezien de sociale en politieke uitdagingen in Europa en de rest van de wereld is het belangrijker dan ooit om een krachtig signaal voor vrede af te geven. Deze boodschappen van onze partner- en vriendschapssteden moeten daartoe bijdragen", aldus de burgemeester van Osnabrück.
Na de ontvangst vond de traditionele tapceremonie ('Fassanstich') plaats op het marktplein en werd vervolgens het Europadorp geopend, waar ook de Haarlem-dag heeft plaatsgevonden (daarover later meer).

Op zaterdag 13 mei vond de traditionele boekenoverhandiging plaats en was er een smakelijk afsluitend diner.

Al met al een zeer geslaagd openingsweekend van de Maiwoche!

Muziek verbindt! 🤝 Op doorreis naar Wrisbergholzen en Weimar maakte het Kennemer Jeugd Orkest (KJO) uit Haarlem een tuss...
05/05/2023

Muziek verbindt! 🤝 Op doorreis naar Wrisbergholzen en Weimar maakte het Kennemer Jeugd Orkest (KJO) uit Haarlem een tussenstop in de partnerstad Osnabrück voor een gezamenlijk concert met de Schülerkapelle van het Ratsgymnasium Osnabrück in samenwerking met de Muziek- en Kunstschool Osnabrück 🎹🎻🎵. Beide orkesten toverden een indrukwekkend concert op het podium met grote klassieke werken en bewerkingen van hits van Michael Jackson en muziek uit Disney-films 🤩. De dag na het concert werden de jonge musici officieel welkom geheten door burgemeester Birgit Strangmann in de Friedenssaal. Een succesvolle samenwerking tussen beide orkesten, die wordt voortgezet!

Ik nodig jullie van harte uit voor de 8e 🇩🇪 - 🇳🇱 Begegnungsabend op donderdag 23 maart 2023! De avond begint om 19.00 uu...
28/02/2023

Ik nodig jullie van harte uit voor de 8e 🇩🇪 - 🇳🇱 Begegnungsabend op donderdag 23 maart 2023! De avond begint om 19.00 uur in de Lagerhalle (Spitzboden), Rolandsmauer 26 in Osnabrück.

Op 24 oktober 1961 sloot Haarlem haar eerste stedenband met Osnabrück. Het partnerschap was destijds gebaseerd op historische banden die teruggingen tot de Dertigjarige Oorlog. Tijdens de ontmoetingsavond staat de stedenband tussen Haarlem en Osnabrück centraal. Het programma biedt een interessant inkijkje in de stad Haarlem en de verschillende projecten die in het kader van de stedenband worden georganiseerd. Onder andere projectpartners zullen vertellen over hun ervaringen. De avond wordt aangevuld met muzikale bijdragen en culinaire lekkernijen uit Nederland. Entree is gratis, aanmelden is niet nodig.
Ik kijk uit naar jullie komst!

Unser Städtebotschafter aus Haarlem, Wisse Hendriksma, lädt Euch zum 8. 🇩🇪 - 🇳🇱 Begegnungsabend für Donnerstag, 23. März 2023, ein. Der Abend beginnt um 19 Uhr in der Lagerhalle (Spitzboden), Rolandsmauer 26.

Mit Haarlem unterzeichnete Osnabrück am 24. Oktober 1961 seine erste Städtepartnerschaft. Anknüpfungspunkte waren damals historische Verbindungen aus der Zeit des Dreißigjährigen Krieges. Haarlem zählt heute zu den schönsten Städten der Niederlande. Der Begegnungsabend steht im Zeichen der Städtepartnerschaft zwischen Osnabrück und Haarlem. Das Programm sieht einen interessanten Einblick in die Stadt Haarlem und die verschiedenen Projekte, welche im Rahmen der Städtepartnerschaft realisiert werden, vor. Hier werden unter anderem auch Projektpartner von ihren Erfahrungen berichten. Abgerundet wird der Abend durch musikalische Beiträge und kulinarische Spezialitäten aus den Niederlanden. Der Eintritt ist frei, eine Anmeldung ist nicht erforderlich.
Wir freuen uns auf Euch!

📷: Swaantje Hehmann

Onlangs bezocht de oudste nog bestaande voetbalclub 🥅 in het Nederlandse voetbal, Koninklijke HFC uit Haarlem, de partne...
10/02/2023

Onlangs bezocht de oudste nog bestaande voetbalclub 🥅 in het Nederlandse voetbal, Koninklijke HFC uit Haarlem, de partnerstad Osnabrück voor een trainingsweekend. De voetballers speelden een trainingswedstrijd tegen VfR Voxtrup 🦶⚽ en zochten hun "collega's" uit Osnabrück op tijdens een spannende competitiewedstrijd van VfL Osnabrück 🟣⚪. Ook stond de ontvangst van de spelers in het stadhuis door wethouder Uwe Görtemöller 🤝 en een rondleiding door de stad met de stadsambassadeur ➡👀🏘 op het programma. Een erg leuk weekend voor de voetballers!

Kürzlich war der älteste existierende Fußballverein 🥅 im niederländischen Fußball, der Koninklijke HFC aus der Partnerstadt Haarlem, für ein Trainingswochenende zu Besuch in Osnabrück. Die Fußballer hatten ein Trainingsspiel gegen den VfR Voxtrup 🦶⚽ und besuchten ihre Osnabrücker „Kollegen“ bei einem spannenden VfL-Ligaspiel 🟣⚪. Ebenfalls auf dem Programm stand die Begrüßung der die Gäste im Rathaus durch Bürgermeister Uwe Görtemöller 🤝 und eine Stadtführung mit unserem Städtebotschafter Wisse Hendriksma ➡👀🏘. Ein tolles Wochenende für die Fußballspieler!

De gemeente Haarlem heeft afgelopen december de European Rising Innovative City Award 2022 gewonnen! Naast de eer ontvan...
11/01/2023

De gemeente Haarlem heeft afgelopen december de European Rising Innovative City Award 2022 gewonnen! Naast de eer ontvangt de gemeente ook een geldbedrag van € 500.000. Deze prijs is een erkenning voor het werk dat de gemeente doet om klimaatdoelen te behalen door innovatief te werk te gaan. Haarlem heeft voor de toekomst scherpe doelen gesteld. In 2030 moet de stad 100% circulair inkopen mogelijk hebben gemaakt, in 2040 moet de stad 100% aardgasvrij zijn, en in 2050 uiteindelijk 100% klimaatneutraal. 🌍🏆🍂

Burgemeester Katharina Pötter van Osnabrück heeft haar collega Jos Wienen van harte gefeliciteerd met deze onderscheiding.

Wir haben gestern schon in unserer Radiosendung über diese tolle Auszeichnung berichtet: Die Stadt Haarlem hat den European Rising Innovation City Award 2022 gewonnen und erhält ein Preisgeld in Höhe von 500.000 Euro. Damit wird die Arbeit gewürdigt, die die Gemeente Haarlem leistet, um ihre Klimaziele zu erreichen.
Bürgermeister Jos Wienen nahm die Auszeichnung, die von der EU-Kommissarin für Innovation, Mariya Gabriel, überreicht wurde, in Brüssel entgegen. „Ich nehme diesen Preis im Namen aller Haarlemer Bürgerinnen und Bürger, Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter und Partnerinnen und Partner entgegen, die mit so viel Enthusiasmus an der Innovation von Techniken und Organisation arbeiten. Ihre Bemühungen werden mit dieser Auszeichnung belohnt. Als Bürgermeister könnte ich nicht stolzer sein", sagte Jos Wienen. Osnabrücks Oberbürgermeisterin Katharina Pötter hat ihrem Amtskollegen Wienen zu dieser Auszeichnung herzlich gratuliert.

Die Stadt Haarlem hat sich klare Ziele für die Zukunft gesetzt. Bis 2030 soll 100 % kreislauforientierte Beschaffung erreicht werden, bis 2040 soll die Stadt 100 % erdgasfrei sein und bis 2050 100 % klimaneutral. Außerdem sollen 10.000 neue Wohnungen in grünen Vierteln bis 2030 gebaut werden. „Diese Auszeichnung zeigt, dass wir auf dem richtigen Weg sind und motiviert und ermutigt uns, weiterzumachen", so der Haarlemer Bürgermeister.

Foto: Gemeente Haarlem

Adresse

Bierstraße 28
Osnabrück
49074

Öffnungszeiten

Montag 09:00 - 17:00
Dienstag 09:00 - 17:00
Mittwoch 09:00 - 17:00
Donnerstag 09:00 - 17:00
Freitag 09:00 - 14:00

Telefon

+495413232123

Benachrichtigungen

Lassen Sie sich von uns eine E-Mail senden und seien Sie der erste der Neuigkeiten und Aktionen von Stadsambassadeur Haarlem-Osnabrück erfährt. Ihre E-Mail-Adresse wird nicht für andere Zwecke verwendet und Sie können sich jederzeit abmelden.

Die Organisation Kontaktieren

Nachricht an Stadsambassadeur Haarlem-Osnabrück senden:

Teilen