15/01/2025
Dit is ongehoord! Men heeft een jaar gehad om de fusie voor te bereiden. Zulke ingrijpende problemen zouden toch echt niet mogen 🤬😡😠😤🤯
Fusieperikelen blijven aanslepen in Beveren: “Geen pensioen ontvangen omdat men in postkantoor identiteitskaart niet kan inlezen”
Inwoners van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht die hun pensioen via de post krijgen uitbetaald, moeten nog even op hun geld wachten. En dat blijkt een gevolg te zijn van de fusie. Bij bpost treedt er een computerprobleem op als de identiteitskaart wordt ingelezen en zonder identiteitscontrole kan men geen geld uitbetalen. “Dit zou toch niet mogen gebeuren”, vindt Fons Vercauteren (77) uit Beveren. “Het is al geen groot pensioen en er moeten rekeningen betaald worden.”
Kristof Pieters 15-01-25, 14:24
Laatste update: 17:36
Fons Vercauteren is al 15 jaar op pensioen en hij koos er bewust voor om het elke maand cash te laten uitbetalen via de post. “Ik ben nog van de oude stempel”, lacht hij. “Ik heb het niet zo voor banken en heb mijn pensioen het liefst cash in handen. Als ik niet thuis ben als de postbode langs komt, krijg ik een kaartje waarmee ik dan naar het postkantoor kan gaan om het geld te ontvangen.”
Dat was ook maandag het geval. Alleen kreeg Fons dit keer geen geld mee. “Ik kreeg te horen dat er problemen waren door de fusie. Ze weten niet wanneer ik mijn geld zal krijgen. Dat is toch ongelooflijk. Het is al geen groot pensioen en de rekeningen blijven wel komen. Ik ben ook niet de enige die op deze manier zijn pensioen krijgt. Voorlopig kan ik nog even verder, maar veel andere mensen hebben geen financiële buffer. Het is onaanvaardbaar dat zo’n zaken kunnen gebeuren.”
ICT-problemen
Mathieu Goedefroy, woordvoerder van bpost, bevestigt de problemen. “We zijn op de hoogte van de situatie in Beveren en werken volop aan een oplossing. Op dit moment kunnen we daar inderdaad geen cash pensioenen uitbetalen aan het loket omdat er een ICT-probleem optreedt bij het inlezen van de identiteitskaart. Die identiteitscontrole is natuurlijk erg belangrijk bij een gevoelige transactie zoals de uitbetaling van een pensioen, we kunnen dat geld niet aan eender wie meegeven. We verwachten dat het euvel ten laatste volgende week verholpen is. We begrijpen natuurlijk wel dat dit enorm vervelend is voor de betrokkenen en bieden hiervoor onze oprechte excuses aan.”
Ik spreek de postbedienden in Beveren met de voornaam aan want ik kom er al 15 jaar lang elke maand om mijn pensioen. Ze hebben dus echt geen identiteitskaart nodig om mij te herkennen. Maar regels zijn regels natuurlijk
Fons Vercauteren
Fons begrijpt dat er computerproblemen kunnen opduiken. “Maar het blijft toch een absurde situatie”, vindt hij. “Ik spreek de postbedienden in Beveren met de voornaam aan want ik kom er al vijftien jaar lang elke maand om mijn pensioen. Ze hebben dus echt geen identiteitskaart nodig om mij te herkennen. Maar regels zijn regels natuurlijk en ik wacht nu geduldig af tot ik mijn centen krijg.”
Meldpunt
Ook in de gemeenteraad van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht kwamen de administratieve ongemakken als gevolg van de fusie ter sprake dinsdagavond. Ayoub Benali (Vooruit) pleit voor de oprichting van een meldpunt. Volgens burgemeester Marc Van de Vijver zal dat echter weinig opbrengen. “We kunnen namelijk niet voor de oplossingen zorgen. De problemen liggen vooral bij hogere overheden en zijn een gevolg van aanpassingen die moeten gebeuren aan databanken en software. De grootste impact was er voor het aanvragen van rijbewijzen maar dat is intussen opgelost. Ook de problemen met de reispassen is van de baan. De meeste problemen zijn er nu nog met navigatiesystemen zoals Google Maps. Onze diensten leggen de nodige contacten om dat zo snel als mogelijk in orde te brengen.”
Inwoners van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht die hun pensioen via de post krijgen uitbetaald, moeten nog even op hun geld wachten. En dat blijkt een gevolg te zijn van de fusie. Bij bpost treedt er een computerprobleem op als de identiteitskaart wordt ingelezen en zonder identiteitscontrole kan men gee...