28/09/2013
De tekst van Cil haar betoog!
Beste mensen,
Een nieuw academiejaar is vorige week begonnen!
Met een nieuwe Rector… vol goeie bedoelingen als we de pers mogen geloven…
En toch zijn veel mensen op de Tiensestraat niet tevreden… Waarom??
Even voor alle duidelijkheid: Ik ben GEEN buurtbewoner van de Tiensestraat (ik ben een buurtbewoner vd NaamsePoort) maar – en dat vind ik eigenlijk JAMMER voor deze mooie straat en voor dit schitterend gerestaureerde eeuwenoude gebouw waar we vandaag MOGEN voorstaan – ik had er bijna bijgezegd: ““GELUKKIG woon ik niet in de Tiense straat….””
Af en toe kom ik hier wel… Zoals die vrijdagochtend toen ik op een matinaal uur naar ‘tStation moest….een vrijdag jawel … met mijn valiesje achter mij aangerold....Ik kom niet vaak op dergelijk matinaal uur in 't stad MAAR WAS ME DAT EVEN SCHRIKKEN ZEG!!
Opengerukte vuilniszakken, kartonnen dozen die blijkbaar als voetbal hadden gefungeerd – en meer dan één maal − gebruikte condooms naast lege bierblikjes in de hoeken van de portieken : ik bespaar dit beschaafd publiek de verdere details…
Voor mij was het de eerste keer dat ik zoiets meemaakte (ik zei het al: ben niet erg matinaal), maar plots herinnerde ik me dat vrienden me een maand voordien gebeld hadden: “We gaan verhuizen. ’t Is niet meer te harden in de Tiensestraat!!”
Op dat moment, toen ik daar, VERBIJSTERD, met mijn trolly tussen de opengereten vuilniszakken stond, begreep ik dat het een nachtmerrie moet zijn als je ’s morgens op die manier uit je voordeur moet strompelen…. Het probleem is: voor mijn vrienden was het GEEN nachtmerrie. Het was de realiteit!
Later belden ze me wel om te zeggen dat het niet ALLE DAGEN zo is, maar vooral de vrijdag. ““Wij moeten om zes uur onze vuilniszakken en om zeven uur komen de studenten uit hun Fakbars. Dan spelen ze graag nog een potje voetbal met de vuilniszakken en kartonnen dozen…””
“Ik heb er de Lusten van…” (ze bedoelde vermoedelijk het inkomen, want ik kan me op haar gezegende leeftijd moeilijk voorstellen welke andere Lusten ze van haar twintig studenten kan hebben) “Dan moet ik er ook maar de Lasten van dragen!”” voegde ze eraan toe.
- “Maar de Lasten worden elk jaar zwaarder!!” “Het is het eerste jaar dat ik merk dat het gemeenschappelijk Kotnet het zo vaak begeeft omdat ze er allemaal met 3 of 4 computers tegelijk aanhangen”
- “Er wordt ook meer en meer aan ROOMSHARING gedaan. Wat te denken bvb. van die onbekende met een sleutel van mijn voordeur in zijn hand die zei dat hij op bezoek geweest was bij een vrindinnetje, maar die zich de naam van dat vriendinnetje nt meer kon herinneren? Zeg nu zelf: zou u de naam vergeten vh vriendinnetje die zo vriendelijk/gastvrij is geweest je de sleutel te geven van haar Flat???
- “En als er eens een deurklink moet hersteld worden, vind je wel TOEVALLIG 4 (vier!) lattenbodems op die ene kamer, 4 lattenbodems die NIET tot het oorspronkelijke meubilair behoorden !!””
En is dat eigenlijk wel zo?
Moeten de Leuvenaars alles van de studenten accepteren omdat ze nu eenmaal “jong en onbezonnen” zijn?? Moet overlast getolereerd worden omdat de kassa regelmatig rinkelt??
“Het brullen, schreeuwen en wildplassen duurt soms tot in de vroege ochtend.
“Diverse bewoners zijn noodgedwongen verhuisd omdat de overlast niet meer te harden is.
“Ze hebben de levenskwaliteit hier jaarlijks zien verminderen.
“De Tiensestraat is een alternatief uitgaanscircuit geworden.
“Voor veel Leuvenaars is de limiet bereikt. (L.Pons)
Ik nodig iedereen uit om samen met het Stadsbestuur en de Academische Overheid naar OPLOSSINGEN te zoeken. En ik laat het voltallige publiek zo dadelijk aan het woord….
- Samenbrengen van alle Fakbars op de Oude Markt (die TOCH AL al het Europese uitgaanscentrum bij uitstek is… Die TOCH AL de langste toog ter wereld wordt genoemd en waar TOCH AL geen burgerbevolking meer woont) is een oplossing die in het verleden al werd voorgesteld.
- Strengere politiecontrole… Is dat een oplossing? Sedert het rookverbod in de cafés wordt er veel meer op de stoep van het café gerookt en is er alleen maar MEER straat- en nachtlawaai dan vroeger…. En HELAAS, ik hoor links en rechts dat, sedert de verfraaiing van de Tiensestraat, dit stuk meer beschouwd wordt als wandel- en ‘lustruimte’ en dat er MEER nachtlawaai is dan voorheen! HELAAS! Zodat ik u de vraag toch stel: kan de lokale politie BLIJVEN Gas-boetes uitdelen aan wildplassers en dronken feestvierders? Kun je elke vrijdagavond BLIJVEN drie extra overlastpatrouilles de baan op sturen??
- VORIGE WEEK HEBBEN WE HIER OP DEZE EIGENSTE BABBELPLANSJEI een hartstochtelijk pleidooi gehoord voor vervanging van GAS-boetes door vrijwillige burgerdiensten, door de overtreders aan te bieden aan de Stad. Laat de rotte appels die het al te bont maken en zwaar over de grens gaan een heel academiejaar werken in de stad. Geen week maar een heel academiejaar.
- Denk maar eens hoe proper de Tiensestraat zou zijn indien wildplassers en zuipschuiten zouden verzocht worden – ter vervanging van een GAS-boete − elke vrijdagmorgen tussen 6 en 8 de stoepen een poetsbeurt te geven.
En nu laat ik het woord aan het Publiek!