Den Babbelplansjei, Speakers' Corner Tiensestraat Leuven

Den Babbelplansjei,  Speakers' Corner Tiensestraat  Leuven Elke zaterdag om 16 uur willen wij in de Tiensestraat te Leuven een podium bieden aan al degenen die iets hebben te verkondigen.

DEN BABBELPLANSJEI
SPEAKERSCORNER’ IN DE TIENSESTRAAT

De renovatie van de Tiensestraat is geslaagd, men kan zelfs van een succes spreken. De stad, universiteit, handelaars en huiseigenaars hebben mekaar op een uitstekende manier gevonden en zorgen ervoor dat de straat een nieuwe dynamiek
krijgt en aan een ware reveil is begonnen. Het Handelaarsverbond Centrum Tiensestraat wil hier maar

al te graag op inspelen en zal in de toekomst allerlei initiatieven ontwikkelen die de samenhang en de commerciële kracht van de wijk nog zullen versterken

Een eerste aanzet is de Leuvense Speakers’ Corner. We hebben evenwel geopteerd voor een echte Leuvense naam: Den Babbelplansjei! Nu de sociale media sterk scoren en iedereen een forum krijgt om zijn opinie te ventileren lijkt dit niet dadelijk een evidente opdracht. Wij zijn er evenwel van overtuigd dat in een stad met zoveel verenigingen en met de
oudste en grootste universiteit der Nederlanden, dit concept kan uitgroeien tot een nieuwe Leuvense traditie. In een tijd dat men het steeds heeft over inspraak en participatie is dit een ludiek instrument om de individuele Leuvenaar, de verenigingen, de studenten, een grote, speelse megafoon te geven! We willen geïnteresseerden één advies meegeven:

“Ligt er iets op je lever, zit je met een kleine of grote ergernis, heb je een geweldig idee en wil je dit delen met je medemens? Vind je die sociale media van tegenwoordig niet helemaal dat en wil je rechtstreeks overtuigen met je retorisch talent? Elke zaterdag vanaf begin september is er één manier en één plaats waar dit allemaal kan.”

De gedroomde locatie voor dit alles is de prachtig vernieuwde Tiensestraat (hoek Tiense- met de Muntstraat) aan het uitmuntend gerestaureerde College De Valk, de zetel van de rechtsfaculteit! Vanaf een klein podium, met lessenaar, spreekt men vrank en onbevreesd de voorbijgangers - die al gauw toeschouwers zullen worden - toe. Overtuigen en in discussie gaan om zijn ei kwijt te geraken of een oplossing te vinden voor een probleem, daar draait het om. Er wordt wel afgesproken dat de woordenwisseling, het dispuut niet kwetsend of vernederend mogen zijn. Vanaf 7 september elke zaterdag om 16 uur in de Tiensestraat. Wil je ook je zeg doen reserveer dan je zaterdag bij Toon Van Eyck, Tiensestraat 13 (016/ 22 20 20) of stuur een mail waarin je je kort voorstelt en het onderwerp dat je wilt behandelen: [email protected]

Of neem contact op met LUC PONSAERTS
[email protected] 0477 66 29 37

De Tiensestraat wordt steeds  mooier en het winkel-, horeca-aanbod weet te boeien, het is in een mum van tijd een trendy...
29/12/2015

De Tiensestraat wordt steeds mooier en het winkel-, horeca-aanbod weet te boeien, het is in een mum van tijd een trendy straat geworden! Proficiat!

Misschien kunnen we met deze pagina, na Den Babbelplansjei, iets creatiefs en verrassend brengen om deze straat in het centrum van onze mooie stad nog meer te promoten. :-) Laat er ons samen over nadenken!

De Tiense in kerststemming!
11/12/2013

De Tiense in kerststemming!

WINTERSTOP VAN DEN BABBELPLANSJEI.Nu het slechtere weer in aantocht is stoppen wij voorlopig met het werven van sprekers...
08/11/2013

WINTERSTOP VAN DEN BABBELPLANSJEI.

Nu het slechtere weer in aantocht is stoppen wij voorlopig met het werven van sprekers.

Wilt u evenwel iets kwijt of ligt er wat op uw maag dan kan dit nog steeds elke zaterdag om 16 uur op de vertrouwde plaats.

U verwittigt ons ten laatste donderdagavond en wij zetten graag voor u speciaal het spreekgestoelte klaar!

AARZEL NIET EN GRAAG GEDAAN!

INFO: 0477/ 66 29 37
[email protected]

Nu zaterdag 2 november om 16 uur aan de kruising van de Tiense- en de Muntstraat, EDDY HAINE, over een weekje in het lev...
30/10/2013

Nu zaterdag 2 november om 16 uur aan de kruising van de Tiense- en de Muntstraat, EDDY HAINE, over een weekje in het leven van zij PA, Toine Haine, de KLEERMAKER!

Zaterdag 2 november om 16 uur zal EDDY HAINE onze volgende spreker zijn op DEN BABBELPLANSJEI!WILT U EEN STELLING  PONER...
24/10/2013

Zaterdag 2 november om 16 uur zal EDDY HAINE onze volgende spreker zijn op DEN BABBELPLANSJEI!

WILT U EEN STELLING PONEREN OM DAN IN DISCUSSIE TE GAAN MET DE OMSTAANDERS?!
HET KAN! WE GEVEN U GRAAG MEER UITLEG!

INFO: 0477 66 29 37

MARCEL DUJARDIN NU ZATERDAG 19/10 OM 16 UUR IN DE TIENSESTRAAT OP DEN BABBELPLANSJEI!
17/10/2013

MARCEL DUJARDIN
NU ZATERDAG 19/10 OM 16 UUR IN DE TIENSESTRAAT OP DEN BABBELPLANSJEI!

DEN BABBELPLANSJEI BLIJFT VERRASSEN! NU ZATERDAG OM 16 UUR AAN DE KRUISING VAN DE MUNT- EN DE TIENSESTRAAT, de zevende e...
09/10/2013

DEN BABBELPLANSJEI BLIJFT VERRASSEN! NU ZATERDAG OM 16 UUR AAN DE KRUISING VAN DE MUNT- EN DE TIENSESTRAAT, de zevende editie.

DOMINIQUE VANPEE, vraagt zich af en gaat met jou in discussie over:

DOEN WIJ IN LEUVEN GENOEG SAMEN?

Wat een burger daarbij denkt...

'Relaties universiteit/hogescholen/scholen - stad - bedrijven/middenstand - provincie - inwoners...
Hoe kunnen we nog beter op elkaar inspelen in Leuven? Hoe komt dat we met een unief zitten in Leuven maar zo lang hebben moeten wachten op historisch onderzoek naar de Leuvense stoof/de Belle de Louvain-pruim? Hoe komt het dat we geen biermuseum hebben terwijl Artois al eeuwen in de achtertuin zit en nu onderdeel is van 's werelds grootste? Waarom dacht T**s - een leerling van de Jozefieten (HDC) - al begin jaren 1980 aan een verkeersvrij/verkeersluw centrum in zijn maturiteitsproef en werd dat zeer laat pas realiteit? En hoe zit het met Peter Mombaerts - Leuvenaar van origine en nu hoofd van een Max Planck instituut? Hoe zit het met de lokale archeologische collectie in M? ...
Misschien moeten we even kijken naar hoe we samen aan nog een betere stad kunnen werken...'

Dominique Vanpée

DEN BABBELPLANSJEI, editie zes, NU ZATERDAG OM 16 uur op de vertrouwde plaats!De voorzitter van Het Handelaarsverbond  T...
04/10/2013

DEN BABBELPLANSJEI, editie zes, NU ZATERDAG OM 16 uur op de vertrouwde plaats!

De voorzitter van Het Handelaarsverbond Tiensestraat Centrum, TOON VAN EYCK zal volgend thema ter discussie voorleggen:

NOODZAAK BUSSEN IN HET CENTRUM, VOOR OF TEGEN?

Sommigen vinden dat de vele bussen (1200) die dagelijks door het centrum worden gejaagd de levenskwaliteit en het winkelplezier verpesten.

Voor Toon Van Eyck kunnen er niet genoeg bussen het centrum aandoen, want zij zorgen voor de aanvoer van (potentiële) klanten. Discuteer en brainstorm mee nu zaterdag!

De tekst van Cil haar betoog!Beste mensen,Een nieuw academiejaar is vorige week begonnen!Met een nieuwe Rector… vol goei...
28/09/2013

De tekst van Cil haar betoog!

Beste mensen,

Een nieuw academiejaar is vorige week begonnen!
Met een nieuwe Rector… vol goeie bedoelingen als we de pers mogen geloven…
En toch zijn veel mensen op de Tiensestraat niet tevreden… Waarom??

Even voor alle duidelijkheid: Ik ben GEEN buurtbewoner van de Tiensestraat (ik ben een buurtbewoner vd NaamsePoort) maar – en dat vind ik eigenlijk JAMMER voor deze mooie straat en voor dit schitterend gerestaureerde eeuwenoude gebouw waar we vandaag MOGEN voorstaan – ik had er bijna bijgezegd: ““GELUKKIG woon ik niet in de Tiense straat….””
Af en toe kom ik hier wel… Zoals die vrijdagochtend toen ik op een matinaal uur naar ‘tStation moest….een vrijdag jawel … met mijn valiesje achter mij aangerold....Ik kom niet vaak op dergelijk matinaal uur in 't stad MAAR WAS ME DAT EVEN SCHRIKKEN ZEG!!

Opengerukte vuilniszakken, kartonnen dozen die blijkbaar als voetbal hadden gefungeerd – en meer dan één maal − gebruikte condooms naast lege bierblikjes in de hoeken van de portieken : ik bespaar dit beschaafd publiek de verdere details…

Voor mij was het de eerste keer dat ik zoiets meemaakte (ik zei het al: ben niet erg matinaal), maar plots herinnerde ik me dat vrienden me een maand voordien gebeld hadden: “We gaan verhuizen. ’t Is niet meer te harden in de Tiensestraat!!”

Op dat moment, toen ik daar, VERBIJSTERD, met mijn trolly tussen de opengereten vuilniszakken stond, begreep ik dat het een nachtmerrie moet zijn als je ’s morgens op die manier uit je voordeur moet strompelen…. Het probleem is: voor mijn vrienden was het GEEN nachtmerrie. Het was de realiteit!

Later belden ze me wel om te zeggen dat het niet ALLE DAGEN zo is, maar vooral de vrijdag. ““Wij moeten om zes uur onze vuilniszakken en om zeven uur komen de studenten uit hun Fakbars. Dan spelen ze graag nog een potje voetbal met de vuilniszakken en kartonnen dozen…””
“Ik heb er de Lusten van…” (ze bedoelde vermoedelijk het inkomen, want ik kan me op haar gezegende leeftijd moeilijk voorstellen welke andere Lusten ze van haar twintig studenten kan hebben) “Dan moet ik er ook maar de Lasten van dragen!”” voegde ze eraan toe.

- “Maar de Lasten worden elk jaar zwaarder!!” “Het is het eerste jaar dat ik merk dat het gemeenschappelijk Kotnet het zo vaak begeeft omdat ze er allemaal met 3 of 4 computers tegelijk aanhangen”
- “Er wordt ook meer en meer aan ROOMSHARING gedaan. Wat te denken bvb. van die onbekende met een sleutel van mijn voordeur in zijn hand die zei dat hij op bezoek geweest was bij een vrindinnetje, maar die zich de naam van dat vriendinnetje nt meer kon herinneren? Zeg nu zelf: zou u de naam vergeten vh vriendinnetje die zo vriendelijk/gastvrij is geweest je de sleutel te geven van haar Flat???
- “En als er eens een deurklink moet hersteld worden, vind je wel TOEVALLIG 4 (vier!) lattenbodems op die ene kamer, 4 lattenbodems die NIET tot het oorspronkelijke meubilair behoorden !!””
En is dat eigenlijk wel zo?

Moeten de Leuvenaars alles van de studenten accepteren omdat ze nu eenmaal “jong en onbezonnen” zijn?? Moet overlast getolereerd worden omdat de kassa regelmatig rinkelt??
“Het brullen, schreeuwen en wildplassen duurt soms tot in de vroege ochtend.
“Diverse bewoners zijn noodgedwongen verhuisd omdat de overlast niet meer te harden is.
“Ze hebben de levenskwaliteit hier jaarlijks zien verminderen.
“De Tiensestraat is een alternatief uitgaanscircuit geworden.
“Voor veel Leuvenaars is de limiet bereikt. (L.Pons)

Ik nodig iedereen uit om samen met het Stadsbestuur en de Academische Overheid naar OPLOSSINGEN te zoeken. En ik laat het voltallige publiek zo dadelijk aan het woord….

- Samenbrengen van alle Fakbars op de Oude Markt (die TOCH AL al het Europese uitgaanscentrum bij uitstek is… Die TOCH AL de langste toog ter wereld wordt genoemd en waar TOCH AL geen burgerbevolking meer woont) is een oplossing die in het verleden al werd voorgesteld.
- Strengere politiecontrole… Is dat een oplossing? Sedert het rookverbod in de cafés wordt er veel meer op de stoep van het café gerookt en is er alleen maar MEER straat- en nachtlawaai dan vroeger…. En HELAAS, ik hoor links en rechts dat, sedert de verfraaiing van de Tiensestraat, dit stuk meer beschouwd wordt als wandel- en ‘lustruimte’ en dat er MEER nachtlawaai is dan voorheen! HELAAS! Zodat ik u de vraag toch stel: kan de lokale politie BLIJVEN Gas-boetes uitdelen aan wildplassers en dronken feestvierders? Kun je elke vrijdagavond BLIJVEN drie extra overlastpatrouilles de baan op sturen??
- VORIGE WEEK HEBBEN WE HIER OP DEZE EIGENSTE BABBELPLANSJEI een hartstochtelijk pleidooi gehoord voor vervanging van GAS-boetes door vrijwillige burgerdiensten, door de overtreders aan te bieden aan de Stad. Laat de rotte appels die het al te bont maken en zwaar over de grens gaan een heel academiejaar werken in de stad. Geen week maar een heel academiejaar.
- Denk maar eens hoe proper de Tiensestraat zou zijn indien wildplassers en zuipschuiten zouden verzocht worden – ter vervanging van een GAS-boete − elke vrijdagmorgen tussen 6 en 8 de stoepen een poetsbeurt te geven.

En nu laat ik het woord aan het Publiek!

Bedankt Cil! Heel wat aandacht voor het gekozen statement deze week: "Studenten, een zegen of een vloek!"
28/09/2013

Bedankt Cil! Heel wat aandacht voor het gekozen statement deze week: "Studenten, een zegen of een vloek!"

Bedankt voor de persaandacht! HLN
28/09/2013

Bedankt voor de persaandacht! HLN

Adres

LEUVEN
Leuven
3000

Openingstijden

16:00 - 18:00

Telefoon

0477 66 29 37

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Den Babbelplansjei, Speakers' Corner Tiensestraat Leuven nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar Den Babbelplansjei, Speakers' Corner Tiensestraat Leuven:

Delen